Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bantam
#56948
Aha - interessant.

Det yakken og Rasmus skriver ovenfor, betyder, at der tages udgangspunkt i måling af skærmens egne, medfødte primærfarver ved kalibreringen og ikke i nogen standard-gamut som f.eks. sRGB, rec.709 eller PAL.

Men målet er så med al sandsynlighed ikke længere D65 (men man kan tilfældigvis godt ramme 6500K), da man ved "the twist" korrigerer farvedekodningen ved at flytte på hvidpunktet, der ved "optimal" farvedekodning godt kan ramme nogle få hundrede Kelvin fra 6500K.

Det betyder i praksis, at vil man ikke vælge en reference-gamut/farverum, så skal man vælge et hvidpunkt ud fra den gamut, som panelet er født med.

Det er en ret avanceret metode - hvilket software bruger I? ColorFacts? CalMAN? ColorHCFR kan ikke den slags.

Det stiller stadig spørgsmåltegn ved, hvordan dE beregnes, da dE for farvegengivelsen skal blive 0 (nul) for primærfarverne, hvis der kun måles på primærfarver efter kalibreringen.
Af fkj
#57221
Jeg må sige, at jeg stadig ikke helt forstår jeres målinger... :o

Jeg har nu læst lignende målinger andre steder og f.eks. på prad.de laver de målinger der ser ganske fornuftige ud. Se f.eks. side 10 og 11 her:
http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... art10.html

De viser målinger med monitoren i forskellige modes med og uden brugerjusteringer. Disse målinger bliver så holdt op mod hhv. sRGB, aRGB eller ECI2.0 farverum, hvor fra de så kan udregne dE.

mvh Frank
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#57228
Man kunne godt udføre samme kalibrering og forsøge at tvinge skærmen ind i det farverum, ligesom prad.de gør, men reelt set så lader det sig sjældent gøre (hvilket kalibreringen hos prad.de også vidner om).

Når man vælger hvad man vil kalibrere "op imod" så kan man enten vælge farvetemperatur og gamma eller også kan man vælge farverum (og evt. selv vælge farvetemperaturen). dE værdien gives da på baggrund af dette valg og vi vælger "6500K ved gamma 2.2" i vore tests.

I Spyder3 Elite menuen, ser denne setting således ud:
[img]http://www.northlight-images.co.uk/cont ... ttings.gif[/img]
Af fkj
#57244
Jeg er med på, hvad det er I gør. Jeg tænker bare på, om det giver mening... :o

Ved at gøre, som I gør, sørger I for at monitoren viser korrekt hvid gennem hele gråskalaen. MEN I giver tilgengæld køb på farverne! Jeres kalibreringsrapport, som jo ser rigtig flot ud efter kalibreringen, siger INTET om, hvor god monitoren er til at vise korrekte farver, selvom det ser sådan ud i rapporten! Faktisk vil jeres kalibrering resultere i at 99% af alle brugere (dem der ikke bruger programmer med farvestyring, og derfor bruger sRGB) vil se forkerte farver. Ja, de vil se en rigtig flot grå, men hvor mange kigger kun på grå? 8)

Efter min mening skal en monitor kalibreres efter et farverum (inkl. hvidpunkt selvfølgelig), ellers giver det ingen mening.

I "gamle dage", før wide color gamut skærme, lå de primære farver så tæt på de rigtige (f.eks. sRGB), som fabrikanten kunne få dem til. Her giver det så selvfølgelig mening kun at kalibrere efter hvidpunktet, men med nye wide color gamut monitorer, hvor primærene IKKE ligger, hvor de skal i følge sRGB (som nok 99% vil bruge), så kan man altså lave gevaldigt rod i farverne, hvis man kun kalibrere efter hvid.

~Frank
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#57266
Problemet er jo blot at 99% af skærmene ikke kan kalibreres til at vise farverummet korrekt alligevel. Jeg kan love dig for at wide-gamut også laver rod i det hvis du forsøger at hive RGB værdierne ind i sRGB.

Som Rasmus skriver tidligere, så er målet med vores graf ikke at vise hvor tæt du kan komme på sRGB eller aRGB, men blot at give en indikation om hvor stort farverummet er og om man kan ramme hvidbalancen og gamma-punktet.

Hvis du ikke bruger farvestyring på din PC, så kan du alligevel ikke hive skærmen ind i sRGB, da dette typisk ikke kan gøres via RGB håndtagene alene. Farveprofilen fra kalibratoren spiller også en rolle i det spil. Hvis du kaster et blik på prad.de's kalibrering så kan du se at det stort set kun er adobeRGB det er muligt at ramme nogenlunde korrekt for HP skærmen.

Som det også har været diskuteret andre steder, så kunne vi godt have inkluderet en lang række af grafer og plots af farverum, men det er blevet fravalgt idet hovedparten af vore læsere ikke vil forstå meningen af alle disse plots.
Af bantam
#57288
Bruger i Spyder3Elite-softwaren til at kalibrere TV?

Hvordan kalibrerer i gråtoneskalaen ind til gamma=2.2? Sker det vha. softwaren i PC'en - eller sker det via TV'ets menu?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#57291
Nej, vi bruger Lacies til TVene og Lacies software. Vi har først lige fået Spyder3 i sortimentet. Alle TV kalibreres udelukkende via de håndtag TVet har, da det ikke giver megen mening at lade PCen oprette en farveprofil, som jo ikke kan gemmes på TVet alligevel.