Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#53727
Testen af Pioneer Kuro LCD er nu online. Vi har testet 46 tommer modellen kaldet KRL-46V, der blandt andet har Pioneers kontrastglas og et LCD panel fra Sharp.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1232533505

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen :)
Brugeravatar
Af Tech2007
#53728
Udmærket test, men jeg havde forventet mere af Pioneer's LCD TV'er.
Af Nick_S
#53732
Ja jeg må da også nok indrømme at jeg havde forventet en hel del mere fra Pioneer.
Jeg har ellers set Otto fra AV-precision tale rosende om LCD line-up'en på recordere. Mindes ikke at have læst at der skulle være så seriøse problemer med slør som det nævnes. Så havde godt nok sat næsen op efter en noget bedre konklusion ;) Sådan skulle det ikke være, trist trist.

Men som altid en god og gennemarbejdet test.
Af M. Berg
#53850
Rasmus: Hvordan kan det være du fremhæver at skærmen er 24p kompatibel, er det ikke nærmest et krav på gode tv i dag??

Off topic: Hvad med en anmeldelse af Philips 42 PFL9803H? Har set et par anmeldelser fra andre sider, men mindes ikke nogle gode danske anmeldelser...? Og det er vel lidt samme segment med pris ydelse mellem denne Pioneer og den fra philips?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#53852
Der kommer en anmeldelse af Philips' model. Rasmus har den stående nu.

Hvis vi ikke nævner at der er 1080p24 afspilning, så er det jo også galt. Der findes skam TV der ikke håndterer 1008p24 ordenligt, såsom LG 32PG6000, på trods af at specifikationerne angiver at den kan.
Af M. Berg
#53893
Fedt, glæder mig til se den anmeldelse.

om 1080p24 virker godt, og så beretter til at være et specielt plus syntes jeg nu stadig er lidt sjovt. Det er jo heller ikke det samme at nævne den kan det, som at fremhæve det som et plus. Man forventer vel også at det virker?? Men tak for forklaringen, den begrunder det jo godt, så selv jeg forstår :)
Af Snurrerundtlyd
#54116
Strømforbrug

Som noget nyt har vi anskaffet os en strømmåler, for derved at måle på strømforbruget for Tv’et. Dette er første test, hvor vi introducerer målingerne, men det er meningen, at det vil være fast kutyme fremover. Målingerne ses herunder:

Out-of-Box Efter kalibrering
Standbyforbrug 0,1 W 0,1 W
Almindelig Tv brug 146 W 129,5 W
HDTV visning 175 W 136,4 W


Målingerne er taget som et gennemsnit, men da der er tale om et LCD-TV, hvor jeg har slået dynamiske kredsløb fra (mere om dette i billedkvalitetsafsnittet), er strømforbruget ret jævnt. Det bør dog nævnes, at Pioneers Tv har en funktion kaldet RLS, som automatisk regulerer lysstyrken på Tv’et. Med denne på, målte jeg typisk mellem 200 W og 295 W.

Bemærk også, at skærmen benytter mindre strøm efter en kalibrering. Dette er et generelt træk for fladskærme, fordi der efter kalibrering typisk er skruet ned for wauw-effekten, blandt andet med en lavere lysstyrke som resultat.
I dette afsnit skriver I om strømforbrug, men i virkeligheden er det ikke stømforbrug men derimod effektforbrug I har målt. Det er ikke en strømmåler I har brugt, men derimod en effektmåler også kendt som et såkaldt Wattmeter. En strømmåler (et Amperemeter) måler derimod som navnet indikerer strømforbruget som måles i Ampere.
Det er også noget mere relevant at måle effektforbrug [Watt] end strømforbrug [Ampere] og det er da også effektforbruget I har målt, I har bare konsekvent kaldt det noget forkert i hele afsnittet.
Senest rettet af Snurrerundtlyd 27. jan 2009, 13:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#54131
Det er nok nærmere en tanketorsk end det er uvidenhed, der er på spil i artiklen. Jeg har rettet teksten, så angivelserne er korrekte.

"Strømforbrug" bruges hyppigt (om end det ikke er teknisk korrekt), så det er let at bruge termet uden at tænke nærmere over den fysiske måleenhed forbundet med termet.

Hvor ofte hører man eksempelvis ikke også "sekundmeter" som en måleenhed for vindhastighed... :)
Af Snurrerundtlyd
#54188
Ja jeg er godt klar over at det blot er en tanketorsk og at I godt kender forskellen på strøm og effekt. Men derfor ville jeg alligevel nævne det så I kan få det med i artiklen og nu da det er første gang I har denne måling med kan I jo lige så godt få det defineret korrekt fra starten. Det er rigtigt at der tit bliver snakket om strømforbrug eller energifrobrug for derefter i stedet at skrive hvad effektforbruget er. Men når man ligefrem angiver effektforbruget i watt så bør man også skrive at det er effekforbruget man har målt, men det kan jo smutte.

I øvrigt er det en meget god idé at måle effektforbruget i alle fremtidige tests. Store fladskærme afsætter trods alt en del effekt. EU snakker jo også om at forbyde de mest strømslugende fladskærme som det er nævnt her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9405

Og du har helt ret i at der ofte bliver angivet forkerte enheder. Bare se på danske vejskilte, der er den helt gal med hastighedsangivelserne. Hvis man må køre 80 km/t, så står der kun "80 km" på skiltet. "80 km" er ikke en hastighedsangivelse men en afstand. Det kunne jo betyde 80 km til næste lokum, det siger i virkeligheden intet om hvor hurtig man må køre, men det er politiet nok ligeglad med hvis man bliver stoppet for at køre for stærkt og du siger at du troede det betød 80 km/s.
I nogle lande har de dog fattet det med enhederne og skriver det korrekte "80 km/h" på deres vejskilte.

Dette er et generelt træk for fladskærme, fordi der efter kalibrering typisk er skruet ned for wauw-effekten
Målte I også hvor mange watt wauw-effekten var på? ;) :D
Af Snurrerundtlyd
#54250
Hvorfor er der ingen screenshot af "Calibration Report" efter kalibrering?
Det er vel i virkeligheden mere interessant end målingen før kalibrering, medmindre man bare lader TV'et forblive med fabriksindstillingerne, men så skulle hele testen af billedkvalitet jo også være lavet uden kalibrering.

I den seneste monitortest HP LP2475W er der f.eks. "Calibration report" screenshots med hhv. før- og efter værdier, men ingen efter kalibring værdier i denne test, hvorfor ikke?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#54251
At den ikke er med for Pioneers Kuro LCD-TV er et resultat af, at man ikke har adgang til RGB farverne. Jeg har naturligvis foretaget en del ændringer i forbindelse med kalibreringen, men det har ikke haft afgørende effekt på farvegengivelsen. Farvetemperaturen er mere præcis, men gamma og afvigelserne i farverne er stort set uændret.

De dynamiske kredsløb som er slået fra, er heller ikke direkte synlige i vores måling.

Så en kalibrering på Pioneers KURO LCD-TV har noget at sige, men absolut ikke altafgørende. Derfor har jeg heller ikke medtaget den.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#54252
Snurrerundtlyd skrev:
Dette er et generelt træk for fladskærme, fordi der efter kalibrering typisk er skruet ned for wauw-effekten
Målte I også hvor mange watt wauw-effekten var på? ;) :D
Det er omkring de 295 W med RLS på 8)

Men tak for tilbagemeldingen. Som du kan se har Torben rettet til i anmeldelsen. Målingen af effektforbruget kommer desuden med i alle fremtidige anmeldelser. Det er meningen, at vi vil lave en artikel om det på sigt, hvor man også kan sammenligne forskellige skærme vha. en flash applet.
Det bliver en cool feature, som forhåbentlig kan bringe lidt mere nuancering ind i snakken om "strømforbrug", så et plasma Tv ikke bare per definition bruger "mere strøm", hvilket jo må siges at være en udbredt holdning i dag.

Næste anmeldelse er Philips 9803 serie med LED backlight. Det bliver som man måske kan forestille sig lidt sværere på denne, da forbruget varierer en del pga. en dynamisk LED backlight enhed. Vi må here bruge gennemsnitsprincippet i lidt højere grad, men min første meget korte måling tydede dog på, at strømforbruget ikke varierer såå meget igen.