Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#352338
Peoke skrev: 4. jul 2023, 11:47Jeg ejer en LG OLED65CX. Vi er lige flyttet i en ny lejlighed hvor der er ekstremt lyst i stuen. Jeg overvejer at gå lidt på kompromis med kvaliteten og udskifte den med en LED model. QN90B er i følge RTINGS en af de mest lysstærke skærme i prisklassen. De har desværre ikke anmeldt C935. Lige nu kan QN90B købes for 9000 kr og C935 til 10000 i 65". Hvilken vil du anbefale i mit tilfælde?
Det vil ikke være min anbefaling at gå fra LG CX til Samsung QN90B eller TCL C935, men hvis du er fast besluttet på at prøve:

Samsung QN95B og QN90B har samme VA LCD-skærmpanel (fra TCL eller AUO, mixet) og samme antal miniLED-zoner, i hvert fald i 55, 65 og 75". Så du kan bruge vores test af Samsung QN95B som rettesnor for QN90B: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1654153298

Samsung forsøgte i 2022 (og 2021) at snyde med målinger ved at vise noget andet på skærmen, når testmønstre blev registreret, så jeg har ikke rapporteret Samsungs snydedata i testen af QN95B, men jeg kan nævne, at den når op på lidt over 700 nits lysstyrke i fuld skærm. TCL C845 når op på lidt over 950 nits lysstyrke i fuld skærm. Lysstyrken i fuld skærm er den bedste indikation for, hvad den overordnede lysstyrke (og ikke peak lysstyrken i et mindre område af skærmen). Jeg ved ikke, hvor C935 ligger.

Rtings er amerikanske og tester ikke europæiske modeller såsom TCL C935 og C845. Vær opmærksom på, at selv på Samsung-modeller kan der i nogle tilfælde være forskelle mellem samme model i USA og Europa.

Pas på med at se dig blind på tal. Lysstyrke alene er ikke en god indikator for billedkvalitet.
#352339
westahn skrev: 4. jul 2023, 12:37 Det kunne være spændende hvis det kom i en 98" version med lidt flere zoner
Rygtet går, at TCL kommer med en ny 98" på IFA i september eller lidt senere.

De har allerede et 98" LCD-panel med miniLED og flere zoner. De sælges i Kina. Det blev også vist frem på IFA 2022, hvor jeg så det, men den europæiske afdeling sagde, at de havde besluttet ikke at lancere det pga. for høj pris.

Samsung og Sonys 98-tommere med 4K er også lige på trapperne, men jeg vil tro, at antallet zoner er nogenlunde – hvis ikke præcis – det samme.
#352342
Rasmus Larsen skrev: 4. jul 2023, 13:05
Peoke skrev: 4. jul 2023, 11:47Jeg ejer en LG OLED65CX. Vi er lige flyttet i en ny lejlighed hvor der er ekstremt lyst i stuen. Jeg overvejer at gå lidt på kompromis med kvaliteten og udskifte den med en LED model. QN90B er i følge RTINGS en af de mest lysstærke skærme i prisklassen. De har desværre ikke anmeldt C935. Lige nu kan QN90B købes for 9000 kr og C935 til 10000 i 65". Hvilken vil du anbefale i mit tilfælde?
Det vil ikke være min anbefaling at gå fra LG CX til Samsung QN90B eller TCL C935, men hvis du er fast besluttet på at prøve:

Samsung QN95B og QN90B har samme VA LCD-skærmpanel (fra TCL eller AUO, mixet) og samme antal miniLED-zoner, i hvert fald i 55, 65 og 75". Så du kan bruge vores test af Samsung QN95B som rettesnor for QN90B: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1654153298

Samsung forsøgte i 2022 (og 2021) at snyde med målinger ved at vise noget andet på skærmen, når testmønstre blev registreret, så jeg har ikke rapporteret Samsungs snydedata i testen af QN95B, men jeg kan nævne, at den når op på lidt over 700 nits lysstyrke i fuld skærm. TCL C845 når op på lidt over 950 nits lysstyrke i fuld skærm. Lysstyrken i fuld skærm er den bedste indikation for, hvad den overordnede lysstyrke (og ikke peak lysstyrken i et mindre område af skærmen). Jeg ved ikke, hvor C935 ligger.

Rtings er amerikanske og tester ikke europæiske modeller såsom TCL C935 og C845. Vær opmærksom på, at selv på Samsung-modeller kan der i nogle tilfælde være forskelle mellem samme model i USA og Europa.

Pas på med at se dig blind på tal. Lysstyrke alene er ikke en god indikator for billedkvalitet.
Er helt med på du altid vil anbefaler OLED Rasmus, men hvis det ikke skal være OLED må man da anbefale et gennemprøvet tv med antigenskins skærm og som på mange andre sites er anset for den bedste non OLED på markedet og pt. billigere end TCL som forøvrigt ikke har antigenskins skærm.
#352356
Rasmus Larsen skrev: 4. jul 2023, 13:05
Peoke skrev: 4. jul 2023, 11:47Jeg ejer en LG OLED65CX. Vi er lige flyttet i en ny lejlighed hvor der er ekstremt lyst i stuen. Jeg overvejer at gå lidt på kompromis med kvaliteten og udskifte den med en LED model. QN90B er i følge RTINGS en af de mest lysstærke skærme i prisklassen. De har desværre ikke anmeldt C935. Lige nu kan QN90B købes for 9000 kr og C935 til 10000 i 65". Hvilken vil du anbefale i mit tilfælde?
Det vil ikke være min anbefaling at gå fra LG CX til Samsung QN90B eller TCL C935, men hvis du er fast besluttet på at prøve:

Samsung QN95B og QN90B har samme VA LCD-skærmpanel (fra TCL eller AUO, mixet) og samme antal miniLED-zoner, i hvert fald i 55, 65 og 75". Så du kan bruge vores test af Samsung QN95B som rettesnor for QN90B: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1654153298

Samsung forsøgte i 2022 (og 2021) at snyde med målinger ved at vise noget andet på skærmen, når testmønstre blev registreret, så jeg har ikke rapporteret Samsungs snydedata i testen af QN95B, men jeg kan nævne, at den når op på lidt over 700 nits lysstyrke i fuld skærm. TCL C845 når op på lidt over 950 nits lysstyrke i fuld skærm. Lysstyrken i fuld skærm er den bedste indikation for, hvad den overordnede lysstyrke (og ikke peak lysstyrken i et mindre område af skærmen). Jeg ved ikke, hvor C935 ligger.

Rtings er amerikanske og tester ikke europæiske modeller såsom TCL C935 og C845. Vær opmærksom på, at selv på Samsung-modeller kan der i nogle tilfælde være forskelle mellem samme model i USA og Europa.

Pas på med at se dig blind på tal. Lysstyrke alene er ikke en god indikator for billedkvalitet.
Det er nu heller ikke fordi jeg mener at en høj lysstyrke er = god billedkvalitet :D Der er bare så lyst i vores stue at jeg er bange for at OLED ikke er det rette valg i min situation. Når du siger at du hverken vil anbefale QN90B eller C935 er det så fordi du mener at OLED altid er din anbefaling uanset lysforhold? Eller er det fordi der er andre LED modeller du hellere vil anbefale? (Sorry - Ved godt vi er lidt off topic nu)
#352357
Rasmus Larsen skrev: 4. jul 2023, 14:18 Som skrevet, så anbefaler jeg ingen af de to. Jeg opridser blot nogle faktuelle forhold.

PS: Vi er ved at komme væk fra emnet, som er spørgsmål til testen af TCL C845. Lad os eventuelt oprette særskilte tråde til spørgsmål om andre TV, der ikke direkte sammenlignes med C845.
Altså ok med dette går jeg ud fra, det er vel relevant da Samsung også er nævnt i testen, og lige præcis TCL og Samsung er konkurrenter og nok de bedste skærme non OLED.
Mange andre og mig selv inkl. mener stadig ikke at OLED LG CX er det bedste i meget lyse rum.
#352365
Peoke skrev: 4. jul 2023, 21:42Det er nu heller ikke fordi jeg mener at en høj lysstyrke er = god billedkvalitet :D Der er bare så lyst i vores stue at jeg er bange for at OLED ikke er det rette valg i min situation. Når du siger at du hverken vil anbefale QN90B eller C935 er det så fordi du mener at OLED altid er din anbefaling uanset lysforhold? Eller er det fordi der er andre LED modeller du hellere vil anbefale? (Sorry - Ved godt vi er lidt off topic nu)
Os på redaktionen har også lyse stuer med bl.a. gulv-til-loft vinduer og ovenvinduer. Vi bruger OLED TV i de omgivelser. Diverse nye TV-modeller testes ofte i samme omgivelser, så oplevelsen i hjemmet står løbende til revision. Vores anbefaling af OLED TV ændrer sig ikke afhængigt af stuemiljø. OLED TV er mere lysstærke end de LCD TV, der i et par årtier har været anvendt i stuer.

Vi har ikke testet hverken QN90B eller C935. Jeg regner med, at de er meget ens ift. QN95B og C845, men jeg kan bare ikke stå inde for dem ligesom skærme, vi har testet.

PS: Har du husket at slå energisparefunktion fra på dit LG CX?
#352568
At skærme har antirefleks coating, kan jo føre til "regnbue effekt"..

Ang. test af C845.

"TCL does not use any extra anti-reflection film (men det gør deres QM8, ifg. Techradar), but it can still suppress reflections well and without a rainbow effect."

"On a 10% window, we saw 2,208 nits of peak brightness, and still 944 nits on the completely white screen, all in Movie image mode, of course. On the 25% window, the meter even went to 2,667 nits. For example, the C845 is 50 to 70% brighter than its predecessor."

https://allhomecinema.com/review-tcl-65 ... 9163841130.
#353006
Rasmus Larsen skrev: 4. jul 2023, 13:08
westahn skrev: 4. jul 2023, 12:37 Det kunne være spændende hvis det kom i en 98" version med lidt flere zoner
Rygtet går, at TCL kommer med en ny 98" på IFA i september eller lidt senere.

De har allerede et 98" LCD-panel med miniLED og flere zoner. De sælges i Kina. Det blev også vist frem på IFA 2022, hvor jeg så det, men den europæiske afdeling sagde, at de havde besluttet ikke at lancere det pga. for høj pris.

Samsung og Sonys 98-tommere med 4K er også lige på trapperne, men jeg vil tro, at antallet zoner er nogenlunde – hvis ikke præcis – det samme.

Altså QM8?