Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#23829
Optionen: I Tv sammenhæng har opløsningen generelt mindre betydning i forhold til andre faktorer. Det nemmeste måde at betragte det på er at tænke på denne måde: Hvad er det der gør, at et Tv fra Bilka med samme opløsning som f.eks. Samsungs dyreste, gengiver et billede der er langt dårligere?

Svaret er ikke så simpelt, men analogien kan nemt overføres.

Blot fordi en skærm har en høj opløsning, betyder det ikke, at den kan drage fordel af den. Der er mange andre faktorer der spiller ind, som f.eks. processorkraft, metoderne billedet behandles på, præcisionen af farver, kontrast, gamma osv. Betragt eventuelt dette eksempel: http://www.flatpanels.dk/hvad.php#4 (under kontrastafsnittet)

De to billeder har præcis samme opløsning, men gamma og farvegengivelsen er helt skæv på det til højre, hvorfor billedet også fremstår betydeligt mindre detaljeret.

Generelt kan man sige, at opløsningen ikke garanti for et godt billede på et Tv. Det anbefales derfor også fuldstændig at droppe fokus på billed-specifikationerne. Det eneste der er relevant, er gengivelsen i praksis.
Af Angel
#23859
Var tilfældig forbi en Fona butik i Viborg, hvor de havde den nye model stående. Utrolig flot billede med lækkert sortniveau. Ingen tvivl om, at den billedkvalitet skal være standard for mig, når jeg skal ud og invistere i en fladskærm. Men sjovt som ham manden stod og sammenlignede Samsung R low-end modeller ved siden af og sagde, at som I kan se, er forskellen stor mellem plasma mellem lcd, når det kommer til sortniveau.

Jeg kunne ikke lade værd med at smile lidt der :) Lidt dårlig eksempel.. Men jeg er spændt på, når vi ser nogle test af Samsung F96 med LED Backlight herinde om den kan hamle op imod Pioneer 8g.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#23861
LCD panelers evne til at vise sort afhænger som sådan ikke af baggrundsbelysningen med mindre du slår den dynamiske kontrast til (hvilket sjældent giver et godt resultat). Da LCD er baseret på en teknik der blokkerer for lyset, så bliver sortniveauet aldrig bedre end hvad krystallerne kan præstere at blokkere for - og på det punkt sker der altså ikke ret meget.

Med LED er vi et skridt nærmere "local dimming" men der er trods alt ikke supermange LED's bagved panelet, så selvom man så og sige kan skrue ned for lyset "lokalt" så er det stadig en betragteligt mængde af pixels der influeres af hver enkelt LED.

Der hvor LED giver dig et forspring ift. CCFL er på farvegengivelsen, men da vi jo har været vandt til at se mindre end 100% af NTSC spektret så får du altså også et noget anderledes billede ud af at bruge LED. Om du kan lide denne forandring er bestemt ikke en garanti!
Af optionen
#23867
Tak for svaret Rasmus.

Det kan godt være at spørgsmålene er lidt tåbelige, men min viden på området er ikke helt så stor.

Hvis du så køber pioneers fjernsyn med en opløsning på 1365*768, vil man så få noget ud af Blue-ray når det for alvor kommer frem? Eller vil man så bare skulle holde sig til nuværede DVD teknologi? Det jeg søger svaret på er om et fjernsyn med lavere opløsning end FULL HD er fremtidssikret (ihvertfald 3-5 år)?
Af Otto J
#23883
yakken skrev: Der hvor LED giver dig et forspring ift. CCFL er på farvegengivelsen, men da vi jo har været vandt til at se mindre end 100% af NTSC spektret så får du altså også et noget anderledes billede ud af at bruge LED. Om du kan lide denne forandring er bestemt ikke en garanti!
Det er jo en udtalelse jeg er nødt til at blande mig i... 8)

Det er ikke et spørgsmål om at vi er vant til at se mindre end 100%, og nu skal vænne os til at se mere. Det er et spørgsmål om at det er _mindst_ lige så forkert at vise mere end 100%, end at vise mindre. Så længe programmerne ikke er designede til at blive vist med mere end 100% (af PAL, dog), så _kan_ vi ikke udnytte dette ekstra farvespektrum, uden at smadre farvegengivelsen så meget at det aldrig bliver kønt. Det sjove er jo at i dag er "farvelade" gengivelse af farverne netop dét de fleste mener der er _galt_ med tv'ene, alligevel bruges det aktivt i markedsføringen - simpelthen fordi folk ikke forstår sammenhængen med at man gengiver et større farveområde, og at farverne bliver overdrevne.

Jeg vil til enhver tid påstå at god farvegengivelse hverken er en smagssag eller en tilvænningssag, men et simpelt spørgsmål om at gengive farverne korrekt. Dem der mener noget andet, har som regel bare et forkert indtryk af hvordan "korrekte farver" i virkeligheden ser ud.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#23884
optionen skrev:Tak for svaret Rasmus.

Det kan godt være at spørgsmålene er lidt tåbelige, men min viden på området er ikke helt så stor.

Hvis du så køber pioneers fjernsyn med en opløsning på 1365*768, vil man så få noget ud af Blue-ray når det for alvor kommer frem? Eller vil man så bare skulle holde sig til nuværede DVD teknologi? Det jeg søger svaret på er om et fjernsyn med lavere opløsning end FULL HD er fremtidssikret (ihvertfald 3-5 år)?
Jeg synes ikke at det er et tåbeligt spørgsmål, så spørg endelig løs :)

Som svar på dit sidste spørgsmål, så er min klare mening, at den bedste fremtidssikring er det bedste billede. Igen kan man vende den lidt om at sige, at hvis et Tv med en opløsning på 1365x768 viser et bedre billede end et Tv på 1920x1080 pixels fra Blu-ray, hvorfor skulle man så ikke vælge det første? Mange kommer lynhurtigt til at tænke lidt for meget i at højere pixels, betyder bedre billede, men realiteten er desværre en lidt anden i dag.
Hvis du spørger mig specifikt om Pioneer 508XD viser et bedre HD billede end et godt 1920x1080 Tv, så er svaret ja. Blandt andet derfor har jeg valgt at tildele reference awarden til Pioneer 508XD.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#23885
optionen skrev:Tak for svaret Rasmus.

Det kan godt være at spørgsmålene er lidt tåbelige, men min viden på området er ikke helt så stor.

Hvis du så køber pioneers fjernsyn med en opløsning på 1365*768, vil man så få noget ud af Blue-ray når det for alvor kommer frem? Eller vil man så bare skulle holde sig til nuværede DVD teknologi? Det jeg søger svaret på er om et fjernsyn med lavere opløsning end FULL HD er fremtidssikret (ihvertfald 3-5 år)?
Vi har en applet på forsiden der kan fortælle dig hvor tæt du skal sidde på din skærm for at kunne få glæde af fullHD og lad mig bare afløre at med en 50" så skal du sidde meget tæt!

Det er langt vigtigere at kildematerialet er af god kvalitet end at skærmen kan vise den fulde opløsning af materialet. Du vil således ikke få et ringere billede af at bruge den opløsning Pioneers TV har. DVD derimod er kun SD materiale, dvs. 576 liniers opløsning, så det vil til enhver tid være bedre at se HD materiale på skærmen. Du får potentielt mere ud at nedskalere noget end at opskalere noget.
Af Arcona
#24034
Pioneer har lige vundet EISA award for bedste full-HD plasma...
http://www.eisa-awards.eu/2007/node/718
Panasonic TH-42PV70/PX70 vandt HD-ready kategorien , nok fordi den kun koster omkring 10000 kroner.

LX508D er 10000 kr dyrere end 508XD som i anmelder. Hvad får man så ekstra...
50"
XGA panel
1378x768
16000:1
http://www.pioneer.dk/dk/products/62/63 ... index.html

50"
1920x1080
20000:1
http://www.pioneer.dk/dk/products/62/63 ... index.html

Kunne være interesant hvis i anmeldte full HD udgaven og se om den er de 10000 kr ekstra værd. Jeg tror ikke man bemærker ekstra opløsning særlig meget med et 50" panel. Så skal man nok op i projector størrelser, feks 100" :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#24088
Arcona: Jeg har kort vendt idéen med at teste Full HD modellerne med Pioneer selv, og umiddelbart lyder det som noget, der godt kan lade sig gøre. I så fald bliver det nok 60 LX608D´.

Jeg har dog ikke nogen tidsramme for det på nuværende tidspunkt.
Af optionen
#24382
Mange tak for svar Rasmus og Yakken.
Af Larxox
#24417
Rasmus!

Du skrev flg. i testen
I skærmens venstre side sidder en række yderligere input, med blandt andet en HDMI indgang.

Skulle det ikke være en USB port i stedet for?
Så vidt jeg ved er der kun HDMI porte på bagsiden af denne model.
Panasonic har derimod placeret en på siden. ;)
Af Nicolaj
#24684
Hej Rasmus

Tak for endnu en fantastisk anmeldelse.

Jeg har i noget tid prøvet at finde de rette fladskærms TV et til stuen og et til soveværelset. Det har været en lang process, nok specielt fordi jeg fra start var overbevist om at LCD var vejen frem men efterhånden har indset at jeg bedre kan lide plasma.

Efter at have læst anmeldelsen af Pioneer 508xd tænkte jeg at DEN ville jeg se. Jeg har så set 42" udgaven 428xd, og jeg synes at billedet på den er super flot. Mit problem er så at jeg kan se at 428xd kun har en opløsning på 1,024 x 768 mod 508xd's 1,365 x 768.

Du har tidligere svaret at fuld HD 1,920 x 1,080 ikke var en nødvendighed for et godt billede, men jeg bliver lidt i tvivl om 42" udgavens 1,024 x 768 vil være væsentlig dårligere 50" udgavens 1,365 x 768.

Jeg vil helt vildt gerne have enten 428xd eller 508xd til vores stue og så bare en forholdsvis billig panasonic til soveværelset. Vores TV signal er sattelit.

508xd er lidt for dyr til budgettet og min kæreste synes 50" er lidt for stor (jeg synes 50" er perfekt :) )

Jeg har så et par spørgsmål

1 Tror du der vil være meget at vinde ved 508xd frem for 428xd, specielt når HD materiale, vinder frem?

2 Afstanden til vores TV bliver nok 3-3,5 meter, hvad ville du synes var mest passende 42" eller 50".

3 Hvor finder jeg 428xd og 508xd så billigt som muligt, det billigste jeg kender er at søge på den tyske "preissuchmachine".

4 Det er lidt sværere at finde anbefalinger til billige TV men hvad synes du om dette tilbud på Panasonic TH37PX7E til kun 7500 kr. (til soveværelset).

http://www.expert.dk/default.asp?state= ... A}&nodeid=
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#24704
PX7E har været oppe og vende i andre tråde her i forum. Det er blot en neddroslet version af PX70E.

Du vil ikke få nogen væsentlig forringelse af billedet med 428XD frem for 508XD. Ydermere så vil du kunne køre 1:1 pixelmapping uden at der slukkes for nogen pixels i TVet.
42" er en OK størrelse til den afstand du opgiver, selvom man sagtens kan retfærdiggøre et 50". Det kommer jo lidt an på meget "biografoplevelse" du vil have ud af det. Det er ikke sikkert at kæresten er enig med dig i at TV-avisen skal ses som om man var i biografen...

Faktisk har HDTVorg.co.uk dømt 428XD til at være bedre end 508XD:
http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/plasma ... -428XD.htm
Af Nicolaj
#24747
Tak for svaret Yakken

Nu har jeg så endnu engang kigget på både 428xd og 508xd :)

Er det rigtigt at der til 508 slet ikke er indbygede højttalere, så der ingen lyd er med mindre man slutter noget til?

Derudover har jeg på Pioneers egen side kun kunne finde PiP og PaP under 508xd. Er det rigtigt at 428xd ikke har PiP og PaP?

EDIT:

ved nærmere eftersyn har både 428xd og 508xd under "Main Features"
Multiscreen Options (PiP/PaP) Yes

Men under "Screen Build & Picture Quality"
Har 508xd følgende to linier som ikke findes under 428xd

Dual Screen Mode (PaP) Yes
Picture-in-Picture Mode (PiP) Yes

Er der nogen der ved om der er forskel på hvad 428xd og 508xd kan med hensyn til PiP og PaP eller om det bare er en fejl på hjemmesiden.