Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#217947
Nu har du jo en CX800 i forvejen, så uden at skulle fornærme nogen, så er du måske en anelse bias'et. Det er aldrig sjovt, at der kommer negativ omtale af noget man selv har betalt forholdsvist mange penge for, men vi står nu altså ved, at det TV vi har set på ikke sprænger skalaen på nogen måde.

Hvis vi lige skal se på et par af de andre online anmeldelser (AVS og HDTVtest), så kan vi jo lave et par sammenligninger:
  • Panasonic kritiseres ikke for deres interface, hvilket er mig komplet uforståeligt. Man roser Firefox og skøjter let hen over, at det blot er et overlay, som peger ind på det komplet forældede styrestem, som har set ens ud de sidste 5 år.
  • Dimming-systemet er vi alle enige om er ret dårligt, så dét er da ikke forskelligt fra anmeldelse til anmeldelse?
  • Vi er også enige om, at billedkvaliteten er god.
  • Betragtningsvinklerne kritiseres ligeledes i mindst én af de andre anmeldelser.De andre sites har så fået eksemplarer, som ikke har backlight bleed, men alle ved jo at det er et lotteri.
HDTVtest.co.uk uddeler så en anbefaling, men i de sidste 3 år har de ikke testet ét eneste TV, som de ikke efterfølgende anbefaler, så det kan jeg ikke tage seriøst.
#217949
Torben Rasmussen skrev:Nu har du jo en CX800 i forvejen, så uden at skulle fornærme nogen, så er du måske en anelse bias'et. Det er aldrig sjovt, at der kommer negativ omtale af noget man selv har betalt forholdsvist mange penge for, men vi står nu altså ved, at det TV vi har set på ikke sprænger skalaen på nogen måde.

Hvis vi lige skal se på et par af de andre online anmeldelser (AVS og HDTVtest), så kan vi jo lave et par sammenligninger:
  • Panasonic kritiseres ikke for deres interface, hvilket er mig komplet uforståeligt. Man roser Firefox og skøjter let hen over, at det blot er et overlay, som peger ind på det komplet forældede styrestem, som har set ens ud de sidste 5 år.
  • Dimming-systemet er vi alle enige om er ret dårligt, så dét er da ikke forskelligt fra anmeldelse til anmeldelse?
  • Vi er også enige om, at billedkvaliteten er god.
  • Betragtningsvinklerne kritiseres ligeledes i mindst én af de andre anmeldelser.De andre sites har så fået eksemplarer, som ikke har backlight bleed, men alle ved jo at det er et lotteri.
HDTVtest.co.uk uddeler så en anbefaling, men i de sidste 3 år har de ikke testet ét eneste TV, som de ikke efterfølgende anbefaler, så det kan jeg ikke tage seriøst.
Hej Torben, nej det har intet at gøre med en dårlig anmeldelse af noget jeg har. Jeg ved hvad jeg har, og i mine øjne noget af det bedste i prisklassen.

Jeg synes såmænd hellere at du skulle læse hvad jeg skriver - i stedet for at at analysere på hvad du tror jeg føler. Og her er mit budskab, at man ikke skal lade sig forføre af anmeldelser alene - men at tage et ansvar selv.

Jamen det kan bestemt være et lotteri også at købe et TV.

Jeg har fuld tiltro til både de anmeldelser som AVFORUM såvel som HDTV kommer med, og det har jeg på grundlag af deres målinger m.v. Hvordan de udvælger at dele roser ud, det har jeg ingen idé om :)
#217951
John Hother: de bliver jo først et problem den du skal af med dit TV igen, der skal du forklare den dårlige anmeldelse ;-)
Og så skidt er det ikke, det blev bare ikke til første pladsen blandt LCD.
Havde jo selv drømt lidt om dette TV, men med en merpris på 10,000.- så skal varen altså være super god.
For mig er det ikke de 20,000.- værd men for andre er det sikkert ok.

For mig er disse anmeldelser super vigtig for valg af grej. Både private som du selv kommer med og så dem der har haft måleudstyr som her på siden.

Det er jo umuligt at se dem fornuftigt i butikkerne, nogle steder er det kun lige ok men langt fra det som hjemme stuen tilbyder af lysforhold. så derfor er disse test super vigtige for mig.
#217952
TAK for jeres test af cx800 :)

Jeg må sige at jeg er overrasket over at den ikke kan opnå en Top anbefaling, jeg havde forvente at cx800 havde fejet alle konkurrenter til side til den pris.

Jeg må også sige at det er SUPER at i har valgt at offientliggøre jeres test resultat :)

Spøgsmålet er så "hvad nu" .. kan man som forbruger regne med at man køber en af de gode eller en af de dårlige modeller, alle kan jo ikke være Expert så derfor er en side som fladpanels en god rette snor for at finde den rigtige fladskærm.

Min 50" plasma skærm er kun 5 år så jeg venter til Sony eller Panasonic kommer med en 4k OLED.


Mvh.
#217954
hans123 skrev:John Hother: de bliver jo først et problem den du skal af med dit TV igen, der skal du forklare den dårlige anmeldelse ;-)
Og så skidt er det ikke, det blev bare ikke til første pladsen blandt LCD.
Havde jo selv drømt lidt om dette TV, men med en merpris på 10,000.- så skal varen altså være super god.
For mig er det ikke de 20,000.- værd men for andre er det sikkert ok.

For mig er disse anmeldelser super vigtig for valg af grej. Både private som du selv kommer med og så dem der har haft måleudstyr som her på siden.

Det er jo umuligt at se dem fornuftigt i butikkerne, nogle steder er det kun lige ok men langt fra det som hjemme stuen tilbyder af lysforhold. så derfor er disse test super vigtige for mig.
Jeg tror såmænd at det i givet fald ikke bliver svært at sælge mit TV, jeg kan jo bare invitere på et "Selvsyn".

Og så vil jeg nok henvise til øvrige anmeldelser, hvor:

Gamma kurven out of the Box ikke kom ud i en u-form,

Som netop fremhæver screen uniformity

Som uden større problemer kunne få panelet til at spille sammen med ISF profilerne

Som netop fremhæver de fornuftige farver - også out of the Box.

Blot for en sikkerhedsnåls skyld, ovennævnte er ikke en kritik af Flatpanels test, for her har de fået et panel der bare opførte som som beskrevet :)
#217955
Det er langt fra alle der kan fise ud i det danske land og få fremvist et demoeksemplar af et givent TV i nogle omgivelser, som tillader at man kan besigtige diverse artefakter. Læg dertil, at det TV man så får med hjem bagefter indgår i panellotteriet, så uanset hvor meget du så har stirret på noget i en butik, så får du noget andet med hjem i posen. Det er ganske enkelt ikke muligt selv at se på alle de ting vi tester for i butikken med mindre du er buddy med butiksejeren.

Vi måler de samme ting som AVforum og HDTVtest gør. Vi begrænser dog informationsmængden, da 95% af den danske befolkning ville være koblet af hvis vi skrev på samme måde som disse sider gør.

Jeg ved, at CX800 ikke får helt så mange hug for deres profiler på de andre sites, men visse af dem kalibrerer ift. en target gamma på 2.4 og ikke 2.2 som vi gør. Jeg har ikke vist grafen for gamma på THX-profilen Out-of-the-box, men den har et gennemsnit på 2.5 og er næsten U-formet, dvs. den peaker på 2.7 i de mørke regioner, så dykker den ned til 2.4 og kommer op og rammer 2.5 i den lyse ende. Det giver temmelig meget black crush og som I kan se af mine indstillinger i tabellen, så skal der hives en del i kontrast-håndtaget og lysstyrken for at trække den ned på 2.2. Vi viser THX-profilen fordi det er den man selv realistisk set kan tweake på uden at måle og her kan man ikke lige justere på gamma'en på andre måder.

Der er sindsygt mange muligheder for at tweake CX800 hvis du kan måle på den. Der findes sågar håndtag til at hive i gammakurven i hvert IRE-trin, så det er helt klart muligt at få den tvunget HELT ind på plads. Men hvad hjælper det hr. og fru Danmark når det er så panel-specifikt? Det er jo ikke det kalibrerede billede vi kritiserer...
#217956
Men det er jo netop der problematikken ligger. Selv hvis testen her 'bare' er en abnomalitet i forhold til standarden, så er det bekymrende at et sådant overhovedet kan opstå. Ikke for at sammenligne teknologier som sådan, men det er jo blandt andet af samme årsag at OLED ikke har haft den bedste start; det er simpelthen et totalt lotteri, om man får en skærm der ikke har alt for store fejl. Eksempelvis er de nye 4K OLEDs totalt og aldeles forskellige afhængigt af hvilket forsendelse man har fået fra.

Den samme bekymring må i da fald også være tilfældet her. Ikke i samme omfang, bevares, men alligevel. Og som forbruger er man ikke decideret godt stillet. Man kan sikkert godt få panelet byttet, men alle der har prøvet den slags ved, hvor omstændig en proces det kan være. Til 20.000kr er jeg ikke overbevist om at det for mig ville være besværet værd i forhold til at der trods alt er mange andre modeller på markedet der levere samme performance som CX800'eren.

Og bare lige for at tage den i opløbet; ja, man kan da godt tage hjem til en ven og se hans TV, men det sikre sig ingenlunde. Man får jo reelt set et TV i en eller anden uåbnet papkasse, så hvis der er tale om, at der er forskellige paneler, og nogle af dem ikke levere særlig godt, så er man jo prisgivet som forbruger.

Det kan selvfølgelig også være at det her er et one-off, men det bliver svært at be- eller afkræfte når der, i den her tråd om ikke andet, er en sample-size på 3.
#217957
JensK skrev:Det kan selvfølgelig også være at det her er et one-off, men det bliver svært at be- eller afkræfte når der, i den her tråd om ikke andet, er en sample-size på 3.
Ja, nedre 95% konfidensgrænse for sandsynligheden for at få et godt eksemplar, baseret på 3 gode vurderinger og 1 dårlig er desværre på 30%... ::l

Selv hvis jeg kan genmåle et godt eksemplar, så det er 4 mod 1, så stiger %-satsen kun til 38%.
#217958
@Torben, jamen hatten af for jeres ekspertise - ingen tvivl om det. Jeg tror dog, at jeg selv som anmelder ville kunne høre alarmklokkerne, når et TV opfører som beskrevet. Det er jo noget af et ansvar I påtager Jer, hvis ikke jeres oplevelser er ret gængse.

Omkring selv at bedømme et TV´s præstationer i butikkerne. Her vil jeg sige, at i de butikker jeg er kommet i, og vist mig som en seriøs kunde, her har jeg meget langt hen ad vejen kunne få lov til at teste som jeg ville - ellers var jeg gået til en butik hvor jeg fik lov - det er trods alt en stor investering.

Og panel - lotteriet, enig - men det gælder for alle paneler uanset producent, måske med undtagelse af B&O :)
Senest rettet af Johnhother 23. jul 2015, 14:06, rettet i alt 1 gang.
#217959
Er dette prisen for at Panasonic ikke selv laver deres paneler mere, men køber andres paneler.?

Så er Panasonic jo ikke mere i den kvalitet som man tidligere kendte dem for, men er mere blevet et produkt i midten, og prisen burde derfor afspejle derefter, måske er CX800 i 55" kun 10.000,- værd.

Min tillid til Panasonics produkter har lidt et knæk, jeg har haft mange af deres produkter, men de kan nu være af tvivlsomme kvalitet med svingende paneler.
#217964
Johnhother skrev:Jeg er noget rystet over hvor stor en indflydelse en enkelt ret negativ anmeldelse har på folks valg af TV - eller i dette tilfælde, fravalg af et TV. Og da specielt ikke, når andre lige så professionelle og troværdige anmeldelser fortæller en anden historie.

Jeg hører bestemt til dem der indtil nu har værdsat Flatpanels anmeldelser, men hvis jeg havde interesse for f.eks. et TV, ville jeg nok aldrig lade en anmeldelse være afgørende for mine valg.

Afgørelsen for mine valg, er mine øjne, mine ønsker til funktionalitet + et par andre ting.

Min opfordring til dem der havde interesse for et CX800, gå ud og check med jeres egne øjne. Tag jeres eget velkendte testmateriale med i form af DVD/BD, bed om at se noget fra diverse TV-kanaler - og døm ud fra det. :)
Vil tro de fleste læser mere end en anmeldelse, når det så er sagt er der naturligvis nogle anmeldelser der vægter højere end andre.
For mig personligt vægter flatpanels test langt højere end andre medier og sågar også Højere end diverse Bruger anmeldelser.
Men kan ikke se det er et problem når man mener nogle anmeldelser er mere seriøse and andre?
Det med at se tv i butikken er udfordringen fint beskrevet af andre
#217966
@Kokken, jamen jeg har skam altid lagt meget stor vægt på anmeldelser her på siden, og har aldrig lagt skjul på det.

Det der egentlig bare ryster mig er jo, at her får man fingrene i et noget mærkværdigt TV (efter min allerbedste overbevisning), anmelder det - og så er det lige pludselig sådan at verden tager sig ud hos folk. Jeg var vel ikke helt klar over, at det åbenbart fungere sådan. Deraf det rystede :)
#217967
Jeg ved ikke hvorfor det som sådan skulle være rystende? Hvis du læste en dårlig anmeldelse af en restaurant ville det så ikke også påvirke dit valg af spisested næste gang du skulle ud og spise? Ligeledes er det her jo noget man tager til efterretning før man bruger penge på et produkt. Og eftersom det her er ganske velfunderet i form af tests og tal så er det jo så meget desto mere bekymrende.

Igen, du skriver 'efter min allerbedste overbevisning', men den er jo, til syvende og sidst, kun din bedst overbevisning, hvorimod de tal vi nu en gang har at forholde os til synes at foreslå noget andet. Så kan man igen begynde at snakke om, hvorvidt testen er fortaget på et TV der af uvisse årsager ikke lever op til standarden på TV'et (hvilket der før andet er bevist ikke som sådan er noget det tyder på), men indtil da man konkludere at TV'et som minimum ikke kommer med samme performance figures og det i sig selv er grelt nok til at folk bør overveje hvorvidt man skal købe et CX800 over eksempelvis Sony eller Samsung der laver tilsvarende gode produkter til cirka samme pris.
#217968
Panasonicen i 65" scorede også klart lavest i samtlige kategorier sammenlignet med Sony og Samsungs topmodeller i 2015 Value Electronics Flat-Panel Shootout (usa).
Ved godt sony og samsung modellerne er noget dyrere, og sony'en kun kommer i 75".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11