Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af M1ch43l
#150762
allando skrev:Uddrag fra en bruger på Hifi-forum.de:

- Spiegelt recht stark. Hab aber fast imemr den Rollo unten wenn ich TV schau. Daher für mich kein Problem.
Øvs. Hvorfor skal der ALTID være et men.....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#150780
Mysen skrev:Fin test igen. Rart at få bekræftet, at det er et tv, der er hver at vente på, og jeg mener, at den største opgradering ift. 2010 er, at banding næsten er elimineret. Det er 2000 kr dyrere end 55" VT30, men det er jo tjent ind på strøm i løbet af 4-5 år, så det er vist en ok merpris, når man tænker på, at "lydløs" og "passiv 3D" virker til at være vigtige parametre for mange folk.

Med: "det udkonkurrer langt størstedelen af Edge LED-baserede Tv", mener du så ikke: "det udkonkurrerer ALLE EDGE-LED baserede tv"?
Jeg tror hurtigt prisen falder, når det rent faktisk kommer på lager.

Jo, vi kan godt strække den lidt, men jeg skal også passe på med ikke at tage munden for fuld. Nu kan folk selv afgøre, hvad de vil lægge i den udmelding i slutningen af konklusionen ;)
Og hvordan er det i forhold til HX920?. Jeg læser det som, at LG virker som det bedste af de to, men til 4000 kroner mindre, kan jeg jo tage fejl.


Jeg synes LG'en er bedst, og den lavere pris gør den jo bare endnu mere attraktiv. Jeg sammenlignede netop prispunktet med HX920 (selvom den ikke er fremhævet så meget i løbet af teksten i anmeldelsen), og LW980W kommer ud som vinderen på flere punkter. Hvis man er til 3D synes jeg også 3D-implementeringen på LW980 kontra HX920 er betydeligt bedre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#150782
Remmerboy skrev:jeg ved hvad jeg skal have til julegave :)
IPS-panelerne lider normalt af et fald i kontrast, når de betragtes fra en vinkel. Men fordi sort er kulsort på skærmen, lider LW980W ikke af dette problem (så længe LED local dimming er sat til medium eller high).
menes der ikke medium eller low?

der blev nævnt at det kun er bland de bedste lcd-tv. hvis man ser bort fra b&o (primært fordi de er temmelig dyre), hvilket andre modeller overgår LW980?
Nej, der skal faktisk stå Medium / high. På Low (Lav) indstillingen er sort ikke helt kulsort, og derfor falder kontrasten på skærmen, når man betragter den fra siden, simpelthen fordi, at når der først slipper lidt lys igennem på et IPS panel, så slipper der mere ud i siden af pixels end forfra. Hvorimod når der ikke slipper noget som helst lys ud gennem pixels, så er problemet jo også automatisk væk fra siden, da en ekstra procentdel lys af "intet lys" stadig er "intet lys". :)

Sony HX920 er også med deroppe - og eksempelvis BeoVision 7, som du selv er inde på. For lidt tanker i forhold til HX920, se min tidligere kommentar. Og mon ikke Sharps X5 også er deroppe af (jeg har ikke selv set den, men vores anmeldelser skrives også på engelsk til vores engelske læsere, og oversættes faktisk fra engelsk -> dansk). Derfor tages internationale Tv også med i vurderingen, når vi skal afrunde en anmeldelse.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#150784
kaja69 skrev:Tak for en god test, Rasmus. Du skriver at I vil afklare hvordan det placerer sig ift bedste Plasma (VT30) og bedste egde LCD (Sonys?). Jeg savner den helt skarpe konklusion. Jeg syntes at kunne læse mellem linjerne at det er det bedste LCD der findes, men at du foretrækker billedet på VT30. Med andre ord, at det pt. er nummer 2 af alle TV på planeten jorden i almindelig handel. Er det korrekt?
Det er altid svært at svare 100 % konkret på, for i dag er billedkvalitet jo stadig et kompromis. For mange er det jo individuelt om man vægter f.eks. sort-niveau over præcise farver, eller om man vægter 3D over spilydelsen osv. Og ingen Tv excellerer på samtlige billedparametre.

Jeg vil nøjes med at sige, at Panasonic VT30 stadig er min personlige favorit blandt Tv (vurderet på billedkvalitet), men jeg kan sagtens - igen personligt - overtales til at vælge et alternativ, hvis det skal stå hjemme i min egen stue. For her kommer det jo også til at handle om andre parametre end lige billedkvalitet, og så er der ikke mindst en øverste-bos på hjemmefronten, der har veto-retten 8)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#150785
Holm86 skrev:Kan der på nogen måde ændres på input lag via en fremtidig firmware opdatering?? Eller er det udelukkende hardware som bestemmer dette??
Ja, det kan man godt. Den første firmware - som vi dog aldrig nåede at se - havde faktisk højere input lag i "game mode" ifølge andre anmeldere.

Input lag afgøres primært af, hvor man billedsystemer billedet skal igennem før det når skærmen. Jo færre - eller jo hurtigere disse systemer behandler - desto lavere input lag. Det er ofte derfor man ser, at den såkaldte Game Mode ikke tillader en masse ændringer, og nogen gange også har lidt underlige farver (fordi der ikke er tid til at kompensere via billedsystemer).

Om LG så kommer til at gøre det, er naturligvis en anden sag. Input lag er jo ikke decideret en fejl, og har man et Tv med eksempelvis 100/200 Hz stående i stuen i dag, kan man være ret sikker på, at man kigger på billeder med over 100-150 ms i input lag.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#150786
klinge skrev:Jeg er noget overrasket over at den performer så dårligt under dualplay når alm. 3D er så godt. Nogen idé til hvad det kan skyldes? Hvordan virker teknologien? Er det PS3 som står for at splitte signalet eller er det noget billedbehandling i panelet?
PS3 laver bare split-screen, og så er det selve Tv'ets software som deler billedet på midten og derefter viser det interlaced, hvorefter Dual Play 3D-brillerne (som er modsat af hinanden) trækker information ud af billederne.

Som sådan kan det godt forbedres gennem firmware i fremtiden, men vi ved ikke om LG har tænkt sig det. Det jeg så på IFA var faktisk bedre, men der havde LG også selv valgt demomaterialet. Her tog jeg blot noget tilfældet for at stresse skærmen.
Generelt ang 3D ligger man så mærke til at det kører halv opløsning på nogen måde. Umiddelbart kan jeg læse imellem linjerne at det gør man ikke, korrekt?
Med LGs nye 3D-software kan man ikke direkte tale om halvering af opløsning, fordi billederne skifter ret hurtigt mellem "flere stadier". Min oplevelse er, at man godt kan se det, men at effekten er ganske beskeden.

Og når det hele ruller, så synes jeg faktisk billedkvaliteten er bedre end på aktive 3D LCD/LED-modeller, som nu engang stadig lidt under en lille smule crosstalk og flimmer (begge ting kan jo godt tælles ind under billedkvaliteten).
Af lgowner
#150793
Rasmus Larsen skrev:PS3 laver bare split-screen, og så er det selve Tv'ets software som deler billedet på midten og derefter viser det interlaced, hvorefter Dual Play 3D-brillerne (som er modsat af hinanden) trækker information ud af billederne.

i din artikel nævnes det kommer til alle cinema 3D modeller senere, og det var jo reelt på dem først, så jeg forstår ikke hvad anderledes er på 980 end den splitscreen som en 650 model allerede kan lave idag?
du beskriver samme info herover, som igen altså også virker på eksisterende cinema 3D modeller.

Hvis du mener briller bliver tilgængelig i håndkøb så er det jo ikke softwaren eller tv't her, som afgør det eller om det virker. så er det jo en type brille som man kan lave selv, hvis man har 2 sæt liggende som man ikke har noget imod at trykke glassene ud på og bytte rund på dem, så er det løst.

brillerne kan allerede købes under phillips mærket her (dog til 497,- for 2 sæt)
Senest rettet af lgowner 22. okt 2011, 10:02, rettet i alt 1 gang.
Af Letten
#150859
Vil aldrig give 22.000 kr for det TV, så godt er det simpelthen ikke.
Af lgowner
#150862
Letten skrev:Vil aldrig give 22.000 kr for det TV, så godt er det simpelthen ikke.
jeg ville nu heller give så meget..

men så er ham som køber 3 med det samme, bare fordi han kan.. hvis bare man kunne sige det.. :o
Brugeravatar
Af edinger
#150877
Letten skrev:Vil aldrig give 22.000 kr for det TV, så godt er det simpelthen ikke.
At Sonys HX920 så er endnu dyrere og - iflg. Rasmus - på et niveau under LW980, kan de jo tænke lidt over på chefgangen i Tokyo.
Af Nero
#150904
hvis jeg skulle nevne en ting som jeg finner virkelig, virkelig negativt ved dette tv så er det ikke refleksjoner i skjermen, dette kan man tross alt gjøre noe med, for eks persienner..

det som virkelig plager meg er at local dimming ikke kan aktiveres under 3d visning! da faller jo hele vitsen med dette systemet bort, 0,14 cd/m2 under 3d visning er for dårlig av dere LG, Det er jo local dimming systemet man betaler mest for i dette tv!!!

Et spørsmål til Rasmus: Har LG sagt at dette kan ordnes via firmware oppdatering?
Lite gjennomtenkt synes jeg !:(
Brugeravatar
Af edinger
#150912
Nero skrev:Hvis jeg skulle nævne en ting som jeg finder virkelig, virkelig negativt ved dette tv, så er det ikke refleksioner i skærmen, dette kan man trods alt gøre noget ved, for eks persienner.
Helt enig.

Jeg forstår virkelig ikke al den snak om refleksioner. Vi har vel alle haft en CRT-skærm. Så det er jo ikke et nyt fænomen. Tværtimod er det en gammelkendt problematik, som let kan imødegås.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13