Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af magiske
#11593
Virker som en super-super fedt lcd-tv.

Som jeg forstår det, var din største anke at man ikke kunne pille ved RGB. Mon ikke det i fremtiden ville kunne lade sig gøre med en FW update ???

Jeg er klar, slagter lige spare grisen (B

/M
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11594
Som jeg forstår det, var din største anke at man ikke kunne pille ved RGB. Mon ikke det i fremtiden ville kunne lade sig gøre med en FW update ???
Det kan man godt forestille sig, jo. Jeg vil hvert fald krydse fingre. Det er klart, at bare fordi dette problem bliver løst, så bliver farverne ikke perfekte, men det kan da hjælpe billedkvaliteten i den rigtige retning.
Af Wizard
#11597
Rasmus Larsen skrev:
Som jeg forstår det, var din største anke at man ikke kunne pille ved RGB. Mon ikke det i fremtiden ville kunne lade sig gøre med en FW update ???
Det kan man godt forestille sig, jo. Jeg vil hvert fald krydse fingre. Det er klart, at bare fordi dette problem bliver løst, så bliver farverne ikke perfekte, men det kan da hjælpe billedkvaliteten i den rigtige retning.
Hvis man bruger skærmen i et HTPC setup, er det så ikke muligt at justere på RGB farverne i selve driveren på grafikkortet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11598
Hvis man bruger skærmen i et HTPC setup, er det så ikke muligt at justere på RGB farverne i selve driveren på grafikkortet?
Jo, det kan man selvfølgelig. Som jeg nævnte i en af de andre tråde, synes jeg det en smule omstændeligt, men det kan godt lade sig gøre. Hvis du vælger at gøre dette, vil jeg dog anbefale, at du i så vid udstrækning som mulig, holder dig til at ændre på kontrast, brightness, sharpness og lignende i skærmens menu, og så ser om du kan rette farverne i driverne og eventuelt lave en farveprofil.

EDIT: Bemærk dog også, at hvis du tilslutter den med VGA i stedet for HDMI/DVI, så kommer RGB indstillingen frem i skærmens menu.
Af Gr3y
#11616
Godt være det er mig der er idiot, eller at jeg har overset det; men hvad er det for et værktøj du bruger til at finde den korrekte kontrast/osv. opsætning med?

Jeg har kigget efter det, men det står ikke rigtigt nævnt nogen steder.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11618
Det er det man kalder en kalibrator. Det er et stykke hardware, som jeg har fået gennem LaCie, som kalder den jeg bruger for blue eye pro.

Kalibratorer kan fås i mange prisklasser og mange afskygninger, men generelt er de ret dyre. Der findes nogle billige udgaver, men personligt synes jeg ikke ret mange under den jeg har nu, kan gøre det. Der findes f.eks. et mærke der hedder Spyder, men det er ikke noget jeg kan anbefale, hvis man vil have et godt resultat.

Jeg nævner den ikke så ofte mere, så jeg kan godt forstå du er forvirret, hvis du ikke var med på Flatpanels dengang vi introduceret den, men hvis det har interesse, så kan du læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1141239005
Af Gr3y
#11620
Ja jeg tænkte nok det var noget hardware, da det vel er umuligt at teste farver digitalt.
Men tak for svaret.

Kan det passe at den ca koster 2000kr?
Har ikke kunne finde nogen danske priser.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11621
Ja jeg tænkte nok det var noget hardware, da det vel er umuligt at teste farver digitalt.
Ja præcis. Det er desværre ikke muligt.

Jeg tror den står i lidt over 2000, hvis man køber den herhjemme, men det er deromkring. Hvis du tænker på at købe en i forbindelse med kalibrering af et Tv, så vil jeg dog anbefale en af GreTags modeller. Men det er primært set i forhold til softwaren der medfølger. Softwaren til LaCie værktøjet er ikke så fleksibel, så den er bedre til at måle og lave grafiske ting, som kan præsenteres end at lave en egentlig avanceret kalibrering.
Af got2kill
#11651
Tak for en rigtigt fed test..., af den helt rigtige LCD skærm..., står nemlig og skal købe ny skærm og det er netop denne og sammy LE46F71, mit valg står imellem...

Hvis jeg skal bruge den til PC, box og div andre afspillere er Sharpen ikke det bedste bud så..???
Af Wizard
#11695
Rasmus Larsen skrev:
Hvis man bruger skærmen i et HTPC setup, er det så ikke muligt at justere på RGB farverne i selve driveren på grafikkortet?
Jo, det kan man selvfølgelig. Som jeg nævnte i en af de andre tråde, synes jeg det en smule omstændeligt, men det kan godt lade sig gøre. Hvis du vælger at gøre dette, vil jeg dog anbefale, at du i så vid udstrækning som mulig, holder dig til at ændre på kontrast, brightness, sharpness og lignende i skærmens menu, og så ser om du kan rette farverne i driverne og eventuelt lave en farveprofil.

EDIT: Bemærk dog også, at hvis du tilslutter den med VGA i stedet for HDMI/DVI, så kommer RGB indstillingen frem i skærmens menu.
Det ville jeg også mene skulle være den rigtige fremgansmåde.
Er det egentlig ikke ret normalt at man ikke kan ændre på farver via DVI/HDMI?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11696
Hvis jeg skal bruge den til PC, box og div andre afspillere er Sharpen ikke det bedste bud så..???
Jo den virker hvert fald som et solidt bud. Det eneste jeg som sådan synes du skal være opmærksom på i dette tilfælde er ikke at få for mange apparater, der skal tilsluttes med komponent.
Er det egentlig ikke ret normalt at man ikke kan ændre på farver via DVI/HDMI?
Jo det er nok mere normalt, at man ikke kan end at man kan, men jeg synes det er ret vigtigt for at kunne hente det fulde potentiale i skærmen. Typisk er sådanne indstillinger jo gemt væk til servicemenuen, men de seneste år har flere producenter også tilføjet dem til de almindelige menuer - og det synes jeg er ganske positivt.

Jeg kan naturligvis godt gå ind i servicemenuen under en test og prøve at kalibrere mig frem til et bedre billede, men jeg synes det er lidt "unfair" overfor forbrugeren. Testen skal jo gerne afspejle hvad brugeren rent faktisk kan opnå uden at skulle risikere at bryde garantien og ødelægge noget i Tv'et ved at rode med den forholdsvis avancerede servicemenu.
Af Rolfiboy
#11739
Hmm det lyder om et godt alternativ til LG, men jeg er ikke helt vild med den betragtningsvinkel hvilket jeg synes er vigtigt for et TV, hvor meget forskel vil du skyde på der er fra en anden skærm og så sharpen, for det lyder som om man ikke skal side meget ude til siderne ifølge testen.
Af madsdanmark
#11748
Rasmus - tak for en grundig anmeldelse af Sharp LC 46XD1E.

Kan man dermed antage af 37'' udgaven har samme kvaliteter ?

Læste et sted på nettet at processeren i disse nye Sharp XD var svage
men det behøver ikke at have noget på sig.

Ville bare høre om du kan anbefale Sharp LC 37XD1E og om
samme lcd-tv udgaver i forskellige størrelser spm regel har samme kvlitet ?