Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#141672
Lad mig lige forstå hvad det rent faktisk er I klager over:
På billedet af DR HD er der en slags fuzziness over kanterne, men det er jo ikke dét der ses på de to andre billeder. Det er nærmere et skaléringproblem hvor fonten ser mytisk ud. Sidstnævnte er jo noget Sharp selv har lavet i forbindelse med deres GUI.

Jeg ser ikke samme kantfænomener på disse billeder, som jeg gør på billedet af DR HD, så blot fordi du synes teksten ser mærkelig ud, så er det nok bare "sådan den ser ud".

Jeg skal, som sagt, nok prøve at huske at tage et billede af min 820'er så vi kan sammenligne.
Af NemliJa
#141675
yakken skrev:Lad mig lige forstå hvad det rent faktisk er I klager over:
Jeg klager skam ikke - jeg lavede bare nogle billeder, som kan bruges til sammenligning, for at hjælpe med at løse dette "problem" :)

Jeg vil lige prøve at smide min bærbar til via HDMI og melde tilbage lidt senere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#141676
Jeg er med på hvad det er I vil vise, men måske du kunne forholde dig til om problemet på DR HD er det samme som i menuerne? Det ser IKKE sådan ud på dine billeder og i så fald, så er det IKKE den ekstra subpixel, der er skyld i det hele. Så er det billedbehandlingen, som jo ikke bruges i menuen.
Af NemliJa
#141681
Dette billede er taget af min bærbare (Lenovo G560):

http://peecee.dk/upload/view/315011

Dette billede er taget af 46LE831 med Full HD opløsning og punkt-for-punkt pixelmapping (vælges på fjernbetjeningen på knappen til venstre for [AV MODE]):

http://peecee.dk/upload/view/315010

Der er tydeligvis forskel, og det virker som om, at pixelformen er anderledes på TV'et (aflang?) end på computeren (firkantet). Jeg tvivler på, at det er den ekstra subixel, der er synderen.

Sidder man normalt ved PC'en eller omkring 1,5-2 meter fra TV'et, så er det umuligt at se forskel med det blotte øje. Faktisk vil jeg mene, at billedet er bedre på TV'et end på computeren.

Så skal man også huske, at Win7 bruger noget der hedder ClearType(R), der er en forbedret form for hardware accelereret anti-aliasing med subpixel-kontrol. Dette ClearType-halløj (som nogen hader som pesten - mig feks!) skal kalibreres via skærmindstillinger, og det er meget individuelt, hvilke indstillinger man bedst kan lide, og derfor kan en sådan kalibrering være en fordel.

Men et er sikkert; Dette er ikke en fejl ved TV'et :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#141683
ClearType kører kun på skrifttyper og ikke på den øvrige grafik i Windows.

Det ligner næsten et Pentile display, hvor en pixel mangler en af de 4 subpixels, som den så skal dele med naboen, der mangler en af de andre subpixels.

Jeg skal forsøge mig med lidt macro senere.
Af NemliJa
#141686
yakken skrev:ClearType kører kun på skrifttyper og ikke på den øvrige grafik i Windows.
Præcist. Det er også skriften, der er utilfredshed med, så en kalibrering af ClearType kunne være en idé.

Der er jo slukket for de sub-pixels, der ikke skal bruges for at danne den aktuelle farve, og derfor ser der noget "gnidret" ud, hvis man går helt tæt på.

Det kan forklares med, at TN-paneler (som på min bærbare), kun har 6bit pr. subpixel, og derfor kun kan danne 2^6 (262.144) ægte farver. For at danne de sidste farver op til de ca. 24mio, "blinker" pixelerne mellem 2 blandingsfarver, og snyder dermed øjet til at se en en 3 farve, og dette får det til at se ud som om alle subpixels altid er tændte, hvilket dermed danner en "solid" pixel.

Quattron-panelet dermod, har (AFAIK) 8bit pr. subpixel, og kan derfor danne ægte farver ved at tænde eller slukke de nødvendige subpixels, og dette er nok det, der gør forskellen - i hvert fald på mine billeder (der forresten også er taget i makro).

EDIT: Her er så tæt, jeg kan komme på med mit kamera:
http://peecee.dk/upload/view/315023
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#141687
Altså der er jo kun helt slukket for en subpixel i et 8 bit panel hvis det skal vise en farve helt uden indhold af enten rød, grøn eller blå. Det er også tilfældet med et 6 bit panel. I sidstnævnte er der så bare længere mellem skridtene på farveskalaen, så der må skiftes mellem to skridt for at danne et mellemliggende. Det er således ikke anderldes end for 8bit. Så kan der være blandet noget dithering ind i det hele og det er nok nærmere sådan noget der giver fnidder.

Intet af det ovenstående giver dog den effekt du ser på dit TV.
Af erazmuz
#141716
Så har jeg fået taget nogle close-ups i de forskellige farver.
Synes ikke at jeg er blevet meget klogere af det O-O

Hvad siger I?


Husk, at I ved at klikke på billederne, får et større billede frem, som I igen kan klikke på for at få det i fuld størrelse.

Helt hvid:
Billede

Helt sort:
Billede

Helt rød:
Billede

Helt blå:
Billede

Helt gul:
Billede

Helt grøn:
Billede
Af NemliJa
#141718
erazmuz skrev:Så har jeg fået taget nogle close-ups i de forskellige farver.
Synes ikke at jeg er blevet meget klogere af det O-O

Hvad siger I?
Jeg siger, at det ligner et velfungerende RGBY panel. Det eneste der undrer lidt, er at subpixels er arrangeret ved siden af hinanden som fire striber ( |||| ) i stedet for at være være arrangeret som kvadrater med hver sin farve i hvert hjørne ( [+] ), og det gør de enkelte pixels aflange.

Men billedkvaliteten fejler ikke noget :)

EDIT: Grøn skrift ovenfor er fortrudt :p Det er normalt, at subpixels står som streger ved siden af hinanden, og pixels er også firkantede - jeg så dem bare lige forkert. På billeder (feks. tekst fra PC), hvor gul ikke bliver brugt, vil den slukkede subpixel bevirke, at billedet bliver "grumset", hvis man ser det meget tæt på. En 46" skærm inviterer heller ikke ligefremt til, at man skal sidde umiddelbart foran den - jeg sidder ca. 3 meter fra den, og på den afstand ser billeder 99,9% homogent og rigtigt ud.
Af erazmuz
#141746
Jeg er kommet til den erkendelse, at der nok ikke er noget i vejen med mit TV, og at hvis jeg sender det til reparation, vil jeg sikkert få det retur med beskeden om, at det virker som det skal.

Jeg har derfor besluttet mig til at returnere TV'et.

Billedet er simpelthen for mat og livløst, for grumset og grynet. Efter min smag...

Undrer mig bare over den positive omtale af TV'et alle steder, hvis kvaliteten er det samme som mit?!?

Tak for hjælpen til alle, der har hjulpet undervejs.
Af bantam
#141747
erazmuz skrev:Så har jeg fået taget nogle close-ups i de forskellige farver.
Synes ikke at jeg er blevet meget klogere af det O-O
Man kan måske godt få lidt mening ud af det - men kun under forudsætning af, at fotografiet er repræsentativt for den virkelige situation. Hvis billedet i virkeligheden står og ændrer sig (f.eks. blinker med de enkelte sub-pixels), gælder analysen herunder ikke.

Men lad os indtil videre tage billederne for gode varer.

Hvis vi kigger på billedet med den hvide baggrund, kan vi se, at TV'et anvender spatial dithering, forstået på den måde, at der anvendes flere pixels (som jo består af sub-pixels) til at lave en bestemt farve, fordi man på afstand ikke kan skelne de enkelte farveprikker fra hinanden, og dermed narres synet til at tro, at der er tale om et punkt med en anden farvenuance.

Forstørret udsnit af farven hvid:

Billede

Hvorfor kan man se det? Fordi hvid i eksemplet udgøres af RGBY - og der skal i et eller andet omfang være lys i dem allesammen (måske undtaget Y, med det er en anden sag) for at skabe farve "hvid" eller nuancer deraf ("grå"). Det vi kan se i det område, som jeg har rammet ind med gråt er, at der anvendes mindst 2 til 3 pixels til at repræsentere hvid (hvoraf de to kombinationer har sænket lysstyrken for blå), hvilket er et udtryk for dithering og dermed at der gåes på kompromis med opløsningen (sænkes). Derved kan der opstår zig-zag-mønstre på billedet. Dette fænomen kan naturligvis opstå på andre panel-teknologier også, hvis man ikke kan styre lysstyrken pr. subpixel nøjagtigt nok til at skabe netop den farvenuance, som man ønsker.

Jeg tror nu stadig at dette er "by-design" og ikke en fejl i TV'et - det er den måde, man har valgt at opnå mindre banding/bedre farvenuancering, når man ser billedet på "normal" betragsningsafstand.
Af erazmuz
#141752
Det lyder meget rigtigt, det du skriver der.

Desværre er det ikke noget, der passer min smag.

Hvis der skulle være nogle interesserede, der ikke nåede at købe dette TV til kampangepris, så skal I være velkomne til at købe mit for 7.999 kr. Jeg har original emballage og det hele.

Ellers returnerer jeg det senest på tirsdag.
Af NemliJa
#141754
Nu er 46LE831S godt nok også blevet dissekreret i et omfang, som er helt hysterisk! ;)

Perspektiv: Skærmen på min bærbare er 34,5cm bred, og har en horisontal opløsning på 1366, TV'et er 102,5 bred og har en opløsning på 1920. Normalt sidder jeg med en afstand af ca. 50 cm til min bærbare, og tager jeg pixelstørrelsen i betragtning, så svarer det til en afstand til TV'et på:

(345/1366) / (1025/1920) * 50 = 93,66cm

Jeg vil mene, at hvis man placerer sig 93,66cm fra en 46" skærm, så burde man overveje at gå til en optiker ;)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9