Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af nightrhyme
#123133
Hmm finder det en smule iriterende at der ikke altid måles sortniveau udfra 120 cd/m2 lystyrke. Det gør det besværligt at sammenligne sortniveau imellem forskellige skærme :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#123143
Kundeservice skrev: Hvornår vil det være aktuelt på en skærm, der anvendes sammen med en pc?

Jeg kan godt se, at hvis man ikke har pauseskærm slået til, at man ikke har strømstyring slået til (sluk af skærm), og man har det samme billede stående på skærmen, at det kan være et problem. Men hvornår har man det? Og hvis det tager en uge (jf. dit budskab ovenfor), så er jeg altså ikke bange ;)
Det vil vel være aktuelt 99% af tiden? Har du ikke konstant en Windows bjælke nederst på skærmen, hvor der sidder en fin lille "start"-knap, et ur, nogle ikoner osv. osv.?

Hvis du ofte bruger din skærm til at arbejde med Word, Excel, osv. og konstant har samme menubjælke eksempelvis øverst på skærmen, så vil det også give dig samme problem.

Hvis du tænker dig om, så har du med garanti et eller andet program du bruger mere end noget andet og som vil være aktivt på samme sted på skærmen i ret lang tid af gangen - ikke sandt?

Det her er nok ved at være lidt offtopic, men jeg tager gerne diskussionen i en dedikeret tråd hvis du lyster.
Af Lorentzen
#123252
Har i stadig skærmen?
Så noget en bruger havde skrevet på det engelske site som angiveligt skulle give en bedre farvegengivelse:
"Hi,
I read the review on the Benq and wanted to ask some things.
I own this monitor and effectively FPS mode is incorrect.
Personally, I have set mode standard way they think best.
Why in the review have not used the Standard mode that allows you to change all the parameters of the RGB also?
Expected your own review to correctly set the RGB values as you did for the other monitor 120 hz but but was not published...
Can you get your rgb values obtained with the colorimeter to properly set these values?
I set my Benq like this:
Standard Mode
Brightness 30
Contrast 60
Sharpness 3
Gamma 2.2
AMA On
Instant mode On
RGB custom
R 98
G 89
B 90"
Dette kunne da være værd at undersøge hvis i stadig ligger inde med skærmen.
Af WikDK
#123258
Jeg har skærmen og tester med det samme :) skriver resultatet her i morgen fredag.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123294
CasperCJ skrev:Arhh, lidt træls bedømmelse. Gør det lidt svære at vælge en ny skærm nu : /
Men hva faen, må bare i gang med at sammenligne en masse. Havde gik på denne og 2233RZ.

Hvad er den/de største begrundelse for, at den ikke præstere at få en award?
Og er det en skærm du vil anbefale på nogen måde over nogle af de andre 120 Hz, hvis den primært vil blive brugt til gaming? Skal tilføjes, at den vil blive anvendt i et nogenlunde lyst rum.
Der er ngoel problemer såsom farvegengivelsen, shadow detail og ujvænt lys, som tæller lidt ned. At skærmen heller ikke er helt fri for det såkaldte overdrive trailing er også medvirkende.

Den kan som sådan godt være et fint køb for ingen af de 120 Hz skærme der er på markedet er perfekte. Men det kommer naturligvis også lidt an på hvordan prisen udvikler sig. Lige pt. synes jeg LGs variant er et bedre bud, men hvis BenQs model falder i pris, kan billedet naturligvis ændre sig.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123296
WikDK skrev:Tak for testen :)

Jeg har selv denne BenQ skærm.

Er dette de eneste indstillinger du mener skal ændres, for at få det bedste billede skærmen kan yde? Jeg har lige ændret min til dette. Faktisk ser det godt ud, men 35 Brightness er ikke meget :) ?

Billedprofil: sRGB
Lysstyrke 35
Kontrast 50
Sharpness: 3
Gamma: 2.2
AMA: On
Instant mode: On
Ja, det er dem der bør ændres, hvis man vælger at køre med sRGB profilen :)

Birghtness på 35 er ikke så meget, men her er det optimeret til allround brug, dvs. internet, skrivebrug og sådan. Til spil og specielt 3D-spil, bør du hæve brightness indstillingen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123297
WikDK skrev:
Wendigo skrev:Øv også...for meget backlight bleeding, som der også er blevet rapporteret rundt omkring på nettet.
Jeg springer så over igen med 120hz, og kører trofast videre på min Sony GDM-FW900.
Hvad betyder det i virkeligheden? for jeg ser det ikke. Men måske jeg ikke ved hvad jeg skal se efter :) Jeg sidder ikke i et mørkt rum og ser på en sort skærm. Hvordan kommer det til udtryk i spil?
Vi tager blot et billede af en helt sort skærm for at isolere problemet, men det optræder naturligvis også i spil og film. Spiller du f.eks. et mørkt spil, vil det være synligt. Det er også synligt i de sorte bjælker i bunden af widescreen film.

Problemet med at teste det, er desværre, at der er ret store afvigelser modellerne imellem. Vi har før oplevet, at vores testeksemplar ikke havde problemer, men at købere senere oplevede noget. Det svarer lidt til pixelfejl - nogle er uheldige mens andre ingen problemer oplever.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123298
CasperCJ skrev:Bemærkede lige noget. I indledningen bliver LG W2363D og Samsung 2233RZ nævnt, og LG'en står utroligt mange gange ned igennem hele anmeldelsen. Samsung'en tilgengæld er kun nævnt 2 gange, hvis indledningen tælles med. Hvordan kan det være, og er det muligt at få tilføjet noget mere til konklusionen om dette?
Lidt en skam at den ikke bliver sammenlignet så meget med 2233RZ, som med andre imo :)
Jeg kan godt prøve at udvide lidt, men jeg synes W2363D var oplagt som sammenligningsgrundlag, fordi den er samme størrelse, prisen er ret tæt på og ikke mindst fordi de to skærme har samme opløsning, hvor 2233rz jo kører ved 1680x1050.

Men sig endelig til, hvis der er noget yderligere du gerne vil vide, så skal jeg prøve at komme med lidt input :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123299
nightrhyme skrev:Hmm finder det en smule iriterende at der ikke altid måles sortniveau udfra 120 cd/m2 lystyrke. Det gør det besværligt at sammenligne sortniveau imellem forskellige skærme :(
Det du søger er kontrastforholdet. Tal der angiver et forhold kan sammenlignes på tværs, selvom lysstyrke-værdien ikke er den samme :)

Normalt prøver jeg at holde mig til en værdi mellem 100 og 120 cd/m2.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123300
Lorentzen skrev:Har i stadig skærmen?
Så noget en bruger havde skrevet på det engelske site som angiveligt skulle give en bedre farvegengivelse:
"Hi,
I read the review on the Benq and wanted to ask some things.
I own this monitor and effectively FPS mode is incorrect.
Personally, I have set mode standard way they think best.
Why in the review have not used the Standard mode that allows you to change all the parameters of the RGB also?
Expected your own review to correctly set the RGB values as you did for the other monitor 120 hz but but was not published...
Can you get your rgb values obtained with the colorimeter to properly set these values?
I set my Benq like this:
Standard Mode
Brightness 30
Contrast 60
Sharpness 3
Gamma 2.2
AMA On
Instant mode On
RGB custom
R 98
G 89
B 90"
Dette kunne da være værd at undersøge hvis i stadig ligger inde med skærmen.
Jeg har stadig skærmen. Jeg prøver at undersøge dette over weekenden eller på mandag og komemr lige med en opdatering.
Af Lorentzen
#123683
Hej rasmus hvordan står det til med den update?
Giver det noget udslag at kalibrere i standard mode?
Eller er resultatet som ved de andre profiler hvor RGB kan indstilles?
Af PCDania
#124061
Jeg er på jagt efter en ny skærm som helst skal køre 120hz så jeg har lige et par spørgsmål:

Hvordan går det med opdateringen?

Hvordan er BenQ skærmen sammenlignet med Asus VG236H som blev testet i august (Asus skærmen er faktisk en 8-bit (16.7 mill farver) og ikke en 6-bit (16.2 mill farver) som der står i Asus testen). Hvis jeg forstår testen både hos anandtech og flatpanels rigtigt, så er Asus skærmen bedre hvis man kan leve med glare behandlingen. Faktisk så god at jeg undrer mig lidt over den ikke blev nævnt sammen med LG skærmen.
Af WikDK
#124187
Hvordan går det med den yderligere test Rasmus? :) jeg er spændt på hvad du kommer frem til.