Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lorentzen
#96253
Hej Rasmus du har ikke angivet hvilken indstilling gamma skal stå på efter kalibrering er det bare standard der er tilfældet? Altså 2.2
Af maunus
#96254
Synes han skriver noget med at han HAR MULIGHED for det, men gider ikke justere det da han finder det bedst sådan..
Af bantam
#96260
I THX-mode virker GAMMA-indstillingen ikke.

Brug i stedet PROFESSIONEL1-mode'n og vælg GAMMA=2.4.

Hvis man vælger GAMMA=2.2, rammer gamma ca. 2.0, hvilket er for lidt i de fleste tilfælde. Det samme gælder i THX-mode på begge de G20'ere, jeg har målt på med to forskellige kilder.
Af Lorentzen
#96314
bantam skrev:I THX-mode virker GAMMA-indstillingen ikke.

Brug i stedet PROFESSIONEL1-mode'n og vælg GAMMA=2.4.

Hvis man vælger GAMMA=2.2, rammer gamma ca. 2.0, hvilket er for lidt i de fleste tilfælde. Det samme gælder i THX-mode på begge de G20'ere, jeg har målt på med to forskellige kilder.
Ja kan jeg godt se da jeg lige kiggede på det.
Men problemet ved at jeg skal vælge professionel ville være at jeg ikke har noget udstyr til at lave en måling og finde de nye indstillinger der ville gøre sig gældende.
Jeg synes nemlig umiddelbart at standard THX ser bedre ud end professionel1 uden at have ændret RGB indstillinger da de ofte er individuelle for hvert TV så vidt jeg er orienteret i hvertfald.
Hvis dette ikke er tilfældet ved jeg stadig ikke hvilke indstillinger jeg skal kører i den udvidede menu, hvis jeg da overhovedet skal rode med noget der. Jeg ved at du har bedre styr på det end mig så måske kan du enten be- eller afkræfte dette?
Af bantam
#96317
Så vidt jeg kunne se ud fra mine målinger på TV'et, er ugangspunktet for PREFESSIONEL1 & 2 faktisk meget tæt på TXH-gamut'en. Dvs. at ISFccc-indstillingerne i CMS'en ("FARVESTYRING") skal stå neutralt (uberørt) for næsten at svare til THX-mode.

Jeg kan ikke se, at der er forskel på hvidbalancen fra THX til PROFESSIONEL1 & 2 - men jeg må lige moderere mig selv lidt: Jeg kan nemlig se, at gamma i TXH ligger et sted mellem gamma-resultatet for PROFESSIONEL1 & 2 når der vælger GAMMA=2.2 hhv. GAMMA=2.4.

Jeg tror derfor at den største del af forskellen, som du ser, består i gamma-kurven. I mine øjne er PROFESSIONEL1 & 2 med GAMMA=2.4 lidt bedre - men det kan sikkert svinge fra apparat til apparat - og er afhængigt af omgivelserne. Den store fordel ved PROFESSIONEL1 & 2 er at GAMMA faktisk fungerer.

Du har derudover ret i, at skal man have det bedste ud af både THX og PROFESSIONAL1 & 2 (og også de andre modes i princippet), er man nødt til at bruge et godt måleinstrument til hjælp ved justeringen. Baseret på erfaring fra tidligere modeller bør man vente mindst nogle hundrede tilmer (måske mere), før man evt. foretager en egentlig kalibrering (pga. ældning og ældningsrelaterede funktionsændringer i panelet og styringen af det).
Af Lorentzen
#96321
bantam skrev:Så vidt jeg kunne se ud fra mine målinger på TV'et, er ugangspunktet for PREFESSIONEL1 & 2 faktisk meget tæt på TXH-gamut'en. Dvs. at ISFccc-indstillingerne i CMS'en ("FARVESTYRING") skal stå neutralt (uberørt) for næsten at svare til THX-mode.

Jeg kan ikke se, at der er forskel på hvidbalancen fra THX til PROFESSIONEL1 & 2 - men jeg må lige moderere mig selv lidt: Jeg kan nemlig se, at gamma i TXH ligger et sted mellem gamma-resultatet for PROFESSIONEL1 & 2 når der vælger GAMMA=2.2 hhv. GAMMA=2.4.

Jeg tror derfor at den største del af forskellen, som du ser, består i gamma-kurven. I mine øjne er PROFESSIONEL1 & 2 med GAMMA=2.4 lidt bedre - men det kan sikkert svinge fra apparat til apparat - og er afhængigt af omgivelserne. Den store fordel ved PROFESSIONEL1 & 2 er at GAMMA faktisk fungerer.

Du har derudover ret i, at skal man have det bedste ud af både THX og PROFESSIONAL1 & 2 (og også de andre modes i princippet), er man nødt til at bruge et godt måleinstrument til hjælp ved justeringen. Baseret på erfaring fra tidligere modeller bør man vente mindst nogle hundrede tilmer (måske mere), før man evt. foretager en egentlig kalibrering (pga. ældning og ældningsrelaterede funktionsændringer i panelet og styringen af det).
Når jamen så var jeg da ikke helt gal på den :) og var også godt klar over at man skulle vente lidt før "endelig" kalibrering. Men THX kontra PROFESSIONAL 1 & 2 er altså jævnt lige som std. indstillinger sådan som jeg kan forstå det på dig og var egentlig også lidt det jeg anede da jeg prøvede de forskellige profiler.
Så er spørgsmålet blot om jeg gider at investere i en Lacie Blue Eye Pro eller den der Spyder3 Elite.
Ærgeligt det ikke er så simpelt at alle fjernsyn kunne kalibreres efter samme indstillinger! :D
Havde ihvertfald været noget billigere.
Af bantam
#96326
Det er et spørgsmål som tit kommer op (hvorfor TV'et ikke er kalibreret perfekt fra fabrikken) - og svaret er med stor sandsynlighed, at TV'et nok ville blive væsentligt dyrere, hvis der skulle leveres en stabil og ensartet billedkvalitet fra fabrikken i alle apparaterne. Variationen i apparaterne kan ses som en funktion af prisen, som jo bl.a.(*) afspejler produktions-, BOM (bill of material) og konstruktionsomkostningerne.

(*) Det betyder desværre ikke nødvendigvis tilsvarende, at en høj pris er garanti for lav apparatvariation og høj kvalitet.
Af bulderhund
#97038
Hej

Nogle der kan sige mig hvorfor at de her "nye" modeller stadigvæk ikke lever op til Samsungs 2007 modeller ?
Tænker især på LE40F86BD, som viser suverænt billede kvalitet selv på almindelig kabel tv ?
Af bantam
#97040
Hvis du tænker på den diskussion, der kører lige ovenover dit indlæg, kunne jeg forestille mig, at du har fået et lidt skævt perspektiv på omfanget og betydningen af problemerne: Der diskuteres bl.a. i forhold til den absolutte reference (Rec. 709 standarden) - og alt der afviger fra dette opfattes som noget, der kan forbedres (altså en fejl).

G20 er mht. farvegengivelse så tæt på standarden, at det kræver måleudstyr eller i det mindste et trænet øje (mht. Rec.709) for at kunne spotte afvigelserne. Det TV, du omtaler, afviger en del mere end G20. Se f.eks. disse målinger:
http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40F ... ration.php

og (G20):

http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... PID=776302
Af bulderhund
#97143
bantam - Det der generelt bliver omtalt er farver - og hvor tætte de farver er på den gældende standard. Jeg er langt fra nogen ekspert på området kan jeg lige så godt sige; men farver er jo én ting, og hvordan billedet "står" er noget helt andet. Og jeg har endnu ikke set et fjernsyn idag, der lever op til det niveau - også over de 20.000 kr..

Og forskellen er makant, og den eneste grund til at jeg ikke har et LE40F86BD, er at menuerne er ret dårlige, og at det ikke har DLNA.
Så købte et TX-P46G15E istedetfor, hvilket ikke er overbevisende nogen som helst sammenhæng. ::l

Har du set den omtalte Samsung model ? ( LE40F86BD )
Af Lorentzen
#97334
Hej jeg har lige et enkelt spørgsmål mere nu har jeg siddet og hugget alle menuerne igennem efter den funktion der skulle gøre at 1.4 HDMI porten automatisk skifter over til en tilsluttet enhed, men det virker altså bare ikke med min ps3 den gider simpelthen ikke at gå automatisk over på hdmi indgangen.
Er det fordi den endnu ikke er opgraderet til 1.4 ps3eren eller hvad er årsagen?
Af Lorentzen
#97528
Lorentzen skrev:Hej jeg har lige et enkelt spørgsmål mere nu har jeg siddet og hugget alle menuerne igennem efter den funktion der skulle gøre at 1.4 HDMI porten automatisk skifter over til en tilsluttet enhed, men det virker altså bare ikke med min ps3 den gider simpelthen ikke at gå automatisk over på hdmi indgangen.
Er det fordi den endnu ikke er opgraderet til 1.4 ps3eren eller hvad er årsagen?
Ingen der kan hjælpe med mig det her spørgsmål eller måske har oplevet det samme?
Af Harndahl
#97631
Rigtig god forklaring i denne guide. Mange tak :)

Købte en g20 til soveværrelse og fik det hjem her i lørdags.
Når jeg sætter den over på professionel eller THX mode, kommer der en sort/grøn stribe oppe i venstre side øverst som går hen til midten/øverst. den er ca 1,5 cm tyk

Kan det være rigtigt? I alle de andre mode er den der ikke. :S
Af maskus
#97632
Harndahl skrev:Rigtig god forklaring i denne guide. Mange tak :)

Købte en g20 til soveværrelse og fik det hjem her i lørdags.
Når jeg sætter den over på professionel eller THX mode, kommer der en sort/grøn stribe oppe i venstre side øverst som går hen til midten/øverst. den er ca 1,5 cm tyk

Kan det være rigtigt? I alle de andre mode er den der ikke. :S
Bare rolig. Jeg oplever det som regel på dvd-film. Tv'et skal bare indstilles og jeg mener, at det drejer sig om at slå overscan fra.

/martin

lidt mere om det:
http://www.mastersofcinema.org/reviews/ ... beyond.htm
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14