Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielV
#82805
Har lidt svært ved at komme frem til konkludere om der findes noget bedre end denne skærm til en fotograf som mig i denne prisklasse (ca. 2.000) oven på denne anmeldelse...? :s
Kan godt være det bare er mig som ikke er kvik nok til at gennemskue det, men hvis ikke, så må jeg da sige jeg er ret forelsket. (B
:p

Nå ja, og hvad er forskellen på F2380 og F2380M? Hvis nogen...?


Med venlig hilsen Daniel...
Af Martink21
#82811
Jeg var også overbevist om at vælge en Dell 2209WA, indtil jeg læste om NEC-EA231WMI i samme prisklasse... - jeg kunne virkelig godt tænke mig, at få afsløret, hvor god NEC'en er som sammenligning :)
Af DanielV
#82813
yakken skrev:Jeg ville personligt prøve at finde en Dell 2209WA hvis jeg var dig. Den er godt nok et par tommer mindre og har en anden opløsning, men panelet er bedre.

http://www.dustinhome.dk/pd_5010249814.aspx
Okay, fair nok. Tak for det. :)

Men nu tjekkede jeg selvfølgelig anmeldelsen her på siden, og deri står der at det opnået resultat er ved brug at indstillingerne i selve skærmen og tilpasset ICC-profil - er denne til at hente et sted her på siden eller...? (Ved godt at der forskel fra skærm til skærm, men sidder ikke på de vilde mængder af penge - déraf interessen i de billigere skærme.)


Med venlig hilsen Daniel...
Af Martink21
#82815
ICC profilen er alt afhængig af, hvad du ønsker at opnå, og indgår som oftest i en større farvekalibrering - det kan omfatte profiler i alt fra skærm, dine egne printere til trykkeriets trykmaskiner... Og min erfaring siger mig, at man alligevel aldrig kan vide sig sikker alligevel... Til grafisk arbejde så ligger forskellen meget ofte i betragtningsvinklen - det værste jeg kan opleve er, at skærmen ændrer farve, hvis man ikke sidder helt stille - og her skulle Dell være super med sit IPS-panel! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#82820
Vi har tidligere prøvet at lægge ICC-profilerne ved vore tests, men jeg har efterfølgende prøvet dem på andre skærme (identiske med testen) og resulatetet blev ikke helt det samme.

Vi vil helst undgå, at folk render afsted med en ICC-profil og tror at deres skærm nu er kalibreret - det er den ikke. Der er alt for mange individuelle forskelle fra skærm til skærm til at man kan lave en korrekt kalibrering ud fra ICC og de indstillinger vi angiver. Man skal desværre selv have skærmen målt efter. Derfor er vi gået tilbage til blot at angive hvilke håndtag vi har trukket i, da ICC-profilen ligeså godt kunne trække farvegengivelsen i forkert retning på dit setup.
Af DanielV
#82866
yakken skrev:Vi har tidligere prøvet at lægge ICC-profilerne ved vore tests, men jeg har efterfølgende prøvet dem på andre skærme (identiske med testen) og resulatetet blev ikke helt det samme.

Vi vil helst undgå, at folk render afsted med en ICC-profil og tror at deres skærm nu er kalibreret - det er den ikke. Der er alt for mange individuelle forskelle fra skærm til skærm til at man kan lave en korrekt kalibrering ud fra ICC og de indstillinger vi angiver. Man skal desværre selv have skærmen målt efter. Derfor er vi gået tilbage til blot at angive hvilke håndtag vi har trukket i, da ICC-profilen ligeså godt kunne trække farvegengivelsen i forkert retning på dit setup.
Okay, fuldt forståeligt - tager jeres ord for 100 % gode vare! :)
Findes der så en/flere kalibratorer som kan indstille både skærmen og ICC-profilen så den efterfølgende passer til? (Ret mig endelig hvis jeg har misforstået hvordan brugen af kalibrator foregår! ;) )


Med venlig hilsen Daniel...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#83030
DanielV skrev:
yakken skrev:Vi har tidligere prøvet at lægge ICC-profilerne ved vore tests, men jeg har efterfølgende prøvet dem på andre skærme (identiske med testen) og resulatetet blev ikke helt det samme.

Vi vil helst undgå, at folk render afsted med en ICC-profil og tror at deres skærm nu er kalibreret - det er den ikke. Der er alt for mange individuelle forskelle fra skærm til skærm til at man kan lave en korrekt kalibrering ud fra ICC og de indstillinger vi angiver. Man skal desværre selv have skærmen målt efter. Derfor er vi gået tilbage til blot at angive hvilke håndtag vi har trukket i, da ICC-profilen ligeså godt kunne trække farvegengivelsen i forkert retning på dit setup.
Okay, fuldt forståeligt - tager jeres ord for 100 % gode vare! :)
Findes der så en/flere kalibratorer som kan indstille både skærmen og ICC-profilen så den efterfølgende passer til? (Ret mig endelig hvis jeg har misforstået hvordan brugen af kalibrator foregår! ;) )
Det kan alle kalibratorer som sådan. :) Oprettelsen af ICC profil er dog en proces der sker gennem software. Der findes specifik software til langt de fleste kalibratorer, men der findes også "bred software" som kan virke på kryds af mærkerne.

Vi benytter en kalibrator fra LaCie, samt tilhørende LaCie software til oprettelsen af ICC profiler. Til målinger bruger vi andet software, f.eks. BasICColor.

En billig mulighed kan være Spyders kalibrator. Den har vi anmeldt her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1212140466