Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#71903
kskruger skrev:Rasmus, hvordan er billedekvaliteten på 46Z5500 i forhold til Samsung B7000 (LED) (hvis man ser bort fra sløret)
Det er svært at sige helt konkret, specielt fordi jeg personligt har svært ved at se bort fra sløret. Men Sony Z5500 har da nogle forcer, blandt andet mindre tendens til clouding. Z5500 bliver dog ikke helt lige så god efter indstilling som B7000 kan blive efter indstilling, for så kræves en komplet kalibrering.
Af Virgilen
#71929
Rasmus Larsen skrev:
Virgilen skrev:
yakken skrev: Der kan være flere grunde. Dynamiske kredsløb er slået fra når vi måler kontrasten, dvs. dynamisk kontrast. Forskelle i målenøgagtighed kan være en anden. Når vi er nede i <0.05 cd/m2 så begynder det meste måleudstyr at blive lidt upræcist.
Ville det gøre noget ved de andre indstillinger hvis jeg hæver kontrasten lidt. Synes billedet er ekstremt mørkt om dagen, også med baggrundsbelysningen sat til maks?
Det går ind og ændrer lidt i skærmens forhold, så det er ikke anbefalelsesværdigt at ændre dne for meget.

Har du slået eco-mode til?
Nej ecomode er slået fra. Hmm må prøve mig lidt frem
Af hanhjort
#71934
hanhjort skrev:
I skriver at prisen er problemet, men i Tyskland koster den også kun kr. 9.200,- det er vel en fair pris, men så har man vel et problem med MPEG 4 eller hvad ??? Jeg står for at købe og vil max have en skærm på 40" og helst en sony, men prisen gør det svært. ps. den kan fås i DK til tkr. 12


Det er vel kun dig selv der kan vurdere om prisen er fair, men 3000 kr forskel i et tv i den prisklasse er nok en tur til tyskland værd hvis du ikke har problemer med at nøjes med de tyske handels og garanti betingelser.
Det burde ikke give problemer med mpeg-4 så længe den tyske model har mpeg-4 tuner.

Hvis du er fast opsat på et sony er der vel næppe tvivl om at z5500 er et godt tv, men rent value/money slår w5500 den vel egentlig stadig(??)


Mit nuværende LCD skærm købte jeg via nettet i England (Toshiba Regza skærm testvinder i Tænk, hvad mener I forøvrigt til deres tests) til kr. 5.000 og i dk kostede den ca. kr. 12.000 -så den risiko tager jeg gerne til den pris. (virker uden problemer)

Jeg har nu kig på W5500 i stedet for eller Z4500, vi har YouSee kabel og dermed digitalt pr. 15. sept. men ikke HD og jeg lægger vægt på sportudsendelserne er i orden, MEN jeg er også fristet af Samsungs LED 40B7070 på grund af det meget smalle panel og lave forbrug (man skal vel se fremad, ungerne spiller meget PS3 på skærmen), men er det for dårligt til sportsudsendelser eller er det i et niveau hvor det ikke er synligt med det blotte øje ved alm. brug.

Det jeg var nervøs for med MPEG 4 tuneren, skyldes at jeg har læst et eller andet sted at den nordiske udgave skulle være anderledes end den øvrige europæiske - er det korrekt.??? www.cinemagic.dk importerer forøvrigt deres modeller fra det øvrige europa !!!!!
Af M. Berg
#71936
yakken skrev:178 grader er næsten en halvcirkel - ikke en hel cirkel. De to tal angiver vertikal og horisontal betragtningsvinkel, og er den standardmåde disse tal opgives på. Tallet angiver, for LCD, typisk hvornår kontrasten er faldet til 10:1. Du kan også tage udgangspunkt i en position lige foran TVet, hvilket vil give en betegnelse på +/- 89 grader for begge retninger.
Mange tak, og det var positionen foran tvet jeg troede var angivet :-). Det får mig så til at tænke: er der nogle fjernsyn som har forskellige betragtningsvinkler horisontalt og vertikalt??
Af GrummeKrumme
#74263
#Rasmus

Du skriver en kalibrering af skærmen er nødvendig, er det noget jeg selv kan foretage mig, altså gå ind i service menuen og ændre hvad der skal ændres?

Og måske du har en nogenlunde rettesnor, ligesom de andre ændringer du har foretaget?

Føler ikke for, at skulle give små 3k kroner for en prof. kalibrering.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#74270
M. Berg skrev:Det får mig så til at tænke: er der nogle fjernsyn som har forskellige betragtningsvinkler horisontalt og vertikalt??
Ja, der er andre typer LCD paneler, hvor du ikke har samme vinkel vertikalt og horisontalt. TN-paneler eksempelvis, men disse bruges ikke i TV over 26" af samme grund.
GrummeKrumme skrev:Du skriver en kalibrering af skærmen er nødvendig, er det noget jeg selv kan foretage mig, altså gå ind i service menuen og ændre hvad der skal ændres?

Og måske du har en nogenlunde rettesnor, ligesom de andre ændringer du har foretaget?
Du kan ikke selv lave en decideret kalibrering, da dette pr. definition kræver referenceudstyr, såsom en farvesensor. Du kan dog selv indtaste de indstillinger som Rasmus har fundet frem til vha. vores eget måleudstyr. Du skal ikke rode i servicemenuen selv - du kan potentielt ødelægge funktionaliteten af dit TV fuldstændigt hvis du trykker på noget forkert derinde. Rasmus' indstillinger kan indtastes i det almindelige brugerinterface.

Vi kører i næste uge en artikel om hvilke parametre man bør justere på når man får fat på et nyt TV, men i dette tilfælde vil det være nemmest for dig blot at kopiere Rasmus' indstillinger. Tættere kommer du nok ikke på et korrekt billede uden at måtte betale for det.
Af farbruun
#75749
fik mit 40" Z5500 i lørdags, så to hurtige spm

1. Bør jeg sætte netstik og opdatere firmware ? ER der overhovedet en opdatering?

2. Jeg har signal fra TDC TV (IPtv) og overfører pt. med et HDMI kabel i 720p - burde jeg køre 1080p ?

/F
Senest rettet af farbruun 13. okt 2009, 10:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#75759
Er sådan noget HDMI kanel, bedre end almindeligt kanel? 8)

Hvilken opløsning sendes TDC TV i? Har de overhovedet HD kanaler? Hvis ikke, så burde du nok sende i 576p i stedet. For at undgå for mange konverteringer undervejs, så burde du nok generelt bruge 1080p, da TV'et således ikke går ind og skalerer en ekstra gang.
Af farbruun
#75774
yakken skrev:Er sådan noget HDMI kanel, bedre end almindeligt kanel? 8)

Hvilken opløsning sendes TDC TV i? Har de overhovedet HD kanaler? Hvis ikke, så burde du nok sende i 576p i stedet. For at undgå for mange konverteringer undervejs, så burde du nok generelt bruge 1080p, da TV'et således ikke går ind og skalerer en ekstra gang.
Jeg ved faktisk ikke, hvilken opløsning det sendes i. Men i menu'en kan man vælge fire signaltyper:

1. 4:3
2. 16:9
3. 720P HDMI
4. 1080 HDMI

og baseret på følgende support fra TDC tænkte jeg, at jeg skulle bruge nr 3 eller nr 4

http://kundeservice.tdc.dk/privat/tv/faq.php?id=19392

Noget vi kommer nærmere en løsning på?

EDIT: Fra TDC har jeg fået følgende kommentar: "Vælg 1080i - tv signalet sendes interlaced, så i er det bedste". Hjælper det til ovenstående?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#75775
Nej, det gav desværre ikke svaret. Grunden til, at man sætter output til 720/1080 på fladskærmen, og derved fylder skærmfladen ud er, at billedet da altid vil være 16/9. Det er min egen erfaring, at eks. Yousees boks ikke er god til at håndtere omdannelsen fra progressivt til interlace for eks. 720p optagelser, så hvis jeg vælger 1080i på min Yousee-boks, så er resultatet ringere end ved 720p - når man ser på signaler, der oprindeligt var progressive. Omvendt, så vil signaler, der var optaget i 1080i blive dårligere når boksen skal omdanne dem til 720p, så det er noget af et kompromis.

Desværre, så er der et meget broget programudbud, så når vi tvinges til at tage stilling til ét outputformat, imens der er et utal af inputformater, så vil det blive en opvejning af for/imod. Og samtidigt, så er din boks fra TDC vel ikke den samme som den de benytter til Yousee-abonnementerne?
Senest rettet af Torben Rasmussen 14. okt 2009, 14:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Weissbier
#75950
Nu har Sony sat prisen ned på Z5500. Lidt ærgerligt for os, der har købt, ::l men det gør vel fjernsynet mere anbefalelsesværdigt efter anmelderens mening, eller hvad?
Af GrummeKrumme
#75954
Hvad har du set det til, og hvor?

Er du tilfreds med dit køb, bortset fra det er blevet sat ned i pris :p ?
Brugeravatar
Af Weissbier
#75957
GrummeKrumme skrev:Hvad har du set det til, og hvor?

Er du tilfreds med dit køb, bortset fra det er blevet sat ned i pris :p ?
Jeg har set den nye pris på hifipriser.dk. 52"-modellen fås nu til godt kr. 18.000. Da jeg købte min for godt en måned siden var prisen kr. 22.000. :((

Ellers er det et super fjernsyn i den sædvanlige, gode Sonykvalitet. Vi har i hvert fald fået travlt med at se blu-ray film. :) Hvis nogen havde indvendinger imod prisen før, må det argument vist være passé nu. Du kan også læse mit indlæg i tråden her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=12756
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#75962
Weissbier skrev:Nu har Sony sat prisen ned på Z5500. Lidt ærgerligt for os, der har købt, ::l men det gør vel fjernsynet mere anbefalelsesværdigt efter anmelderens mening, eller hvad?
Ja det hjælper bestemt på det :) Prisen var netop et af vores kritikpunkter. Jeg synes dog stadig, at Z5500 ligger en tand for højt.