Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bantam
#66667
sunebio skrev:Er problemet med G10 (modsat V10) at den ikke kan gengive 24Hz ved 48/72/96Hz og lave en eller anden dårlig frame rate conversion, f.eks. til 60Hz?
Ja, det ser sådan ud på de G10'ere som jeg og andre har testet. I stedet gengives 24p ved 60Hz, og der udføres derfor 3:2-pulldown, hvilket giver judder (og 60Hz-flicker). Det er dog uklart, hvordan G10 faktisk skal håndtere 24p. Panasonic's specifikationer kan være ret uklare.
#66690
bantam skrev: I stedet gengives 24p ved 60Hz, og der udføres derfor 3:2-pulldown, hvilket giver judder (og 60Hz-flicker).

Det er jo helt absurd, at man bruger en teknik beregnet til gamle interlace CRT skærme!!!

Så er G10/G15 jo ikke værd at købe, men på den anden side så har både Rasmus' test her på siden og avforums.com's test jo vist at 24p blev vist 'jævnt' på G10 (med det materiale de nu anvendte til deres tests)...
Af bantam
#66700
sunebio skrev: Så er G10/G15 jo ikke værd at købe, men på den anden side så har både Rasmus' test her på siden og avforums.com's test jo vist at 24p blev vist 'jævnt' på G10 (med det materiale de nu anvendte til deres tests)...
´

Man kan jo tage chancen... Jeg ville vente på Panasonics officielle reaktion på kritikken. De er informeret og behandler efter sigende sagen jf. tråden om problemer på recordere.dk.

Vi ved iøvrigt ikke om G15 afvikler 24p på samme måde som G10.
#66729
bantam skrev: Vi ved iøvrigt ikke om G15 afvikler 24p på samme måde som G10.

Mon ikke, de har samme specs på nær Viera Cast og DLNA, så mon ikke den del er er indstiksmodul G15'eren har fået som den eneste udvidelse ifht. G10...

Nogen dato på, hvornår Paanasonic melder noget ud?
#66736
sunebio skrev:
bantam skrev: Vi ved iøvrigt ikke om G15 afvikler 24p på samme måde som G10.

Mon ikke, de har samme specs på nær Viera Cast og DLNA, så mon ikke den del er er indstiksmodul G15'eren har fået som den eneste udvidelse ifht. G10...

Nogen dato på, hvornår Paanasonic melder noget ud?
Du har sikkert ret i antagelsen om G10/G15 - men softwaren i de to modeller er, som du siger, forskellig - og mit gæt er (når vi nu er ude i at gætte), at der kan være sket en konfigurationsfejl i G10, da man byggede softwaren - og derfor tror jeg ikke, at G15 nødvendigvis fungerer som G10.

Jeg venter lige så spændt på at høre nyt fra Panasonic som du... :)
Af Jumle
#66797
Bantam, lige en stor tak først for alt det grundarbejde du allerede har lavet privat omkring G10.
Det kunne være vildt interessant at få dig og dit måleudstyr ud til en med en G15 for at se om det håndterer blu ray i 4:4 pulldown.

I løbet af den sidste uge må jeg have læst nærmest alt hvad der eksiterer om G10 og judder problemet, da det oprindelig var det tv jeg besluttede mig for jeg ville have. Det er naturligvis sat på hold i lyset af 24p problemet.
Jeg har efterfølgende brug timer på at finde evt. alternativer til G10, heriblandt W5500 (som jeg ikke var imponeret over da jeg var ude og kigge på den i forgårs), PS8000 og et samsung, som jeg ikke kan huske hvad hedder i samme prisklasse.
Det er nærmest blevet en pricipsag at jeg vil have panasonic :)
V10 er jo fantastisk, men bare for dyrt og så tænkte jeg jo på G15.
Det er dog som i sikkert ved slet ikke nemt at finde visse specifikationer omkring panasonics 24p system og eftersom flere officielle sælgere af panasonic skriver at både G10 og G15 understøtter 96Hz ved man jo slet ikke hvad man skal tro på mere. En måling ville afsløre en masse.

Bantam,... vi har brug for dig ;)
Af Jumle
#66799
faldt lige over det her fra blu-ray.com :

"Sorry to bust your bubble but the TC-P50G15 does not offer 96Hz 24P playback unlike the TC-P50V10.

The TC-P50G15 does have slim design, unlike the TC-P50G10 but it does not have the one-pane glass like the TC-P50V10."

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=103169
Af bantam
#66800
Mange tak for tilliden, Jumle.

Jeg er skam også meget interesseret i at besøge en G15-ejer (helst en som har en BD-afspiller, så jeg ikke skal slæbe så meget...) for at undersøge 24p-afspilning. Ligeledes er jeg interesseret i andre af de nye Panasonic-modeller (ikke V10). Hvis der f.eks. er en interesseret G15-ejer indenfor rimelig kørselsafstand fra Viborg eller Aalborg (evt. lidt syd, øst eller vest for Viborg) kommer jeg gerne forbi. Guleroden kan vi jo sige er en vejledende kalibrering af det input afspilleren er forbundet til på TV'et.

Mht. tråden med diskussion af G10 vs. G15 overnfor tror jeg, at det er US-modellen af G15, der diskuteres - og for G10 er der forskel på EU-modellen og US-modellen mht. 24p. Jeg mener at US-G10 afspiller 24p ved 48Hz eller 60Hz (valgfrit).
Senest rettet af bantam 2. jul 2009, 16:06, rettet i alt 1 gang.
Af Jumle
#66801
Ja jeg kan godt huske at der blev diskuteret forskelle i den absurd lange tråd omkring G10 på recordere...

Vi kan dog konkludere at holder vi os blot til 24p emnet, understøtter hverken US eller EU judder frit 24p afspilning.
Det ville naturligvis være rart at denne forskel ikke eksiterede på G15 modellen, men den florerende usikkerhed og panasonics lukkede mund gør det svært.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#66806
Hanga skrev:Rasmus, hvorfor er denne afvigelse i magenta egentlig ikke afsløret i testen her på siden? Kan måleudstyret ikke afsløre fejl i de sekundære farver?

Hvor stor et problem vil I sige det er? THX profilen tiltaler mig nemlig også meget, og er det noget der "ødelægger" billedet på nogen måde? Er det sådan at man sidder og tænker, at det der ser da ikke rigtigt ud, hvis man ikke var klar over at problemet er der?
Det er en del af det afsnit som generelt handler om farvegengivelsen. Som jeg har skrevet før vil jeg hellere holde mig til en tilgang, hvor forbrugeren kan være med omend det stadig er teknisk, for det er dem vi skriver til.

Du skal dog huske på, at stort set alle Tv i dag har en eller anden form for problem med farvegengivelsen, så du behøver ikke gå i selvsving over fejlen. Der findes langt værre ting derude :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#66808
bantam skrev: Mht. tråden med diskussion af G10 vs. G15 overnfor tror jeg, at det er US-modellen af G15, der diskuteres - og for G10 er der forskel på EU-modellen og US-modellen mht. 24p. Jeg mener at US-G10 afspiller 24p ved 48Hz eller 60Hz (valgfrit).
Yes, der er flere forskelle på G10 modellener i Europa og USA. Hvis vi skal hente information udefra, så bør det gøres på avforums.com frem for avsforum.com.
Af Plasman1978
#67073
Hvor meget vil det gå ud over farvernes nøjagtighed hvis man hæver kontrasten til f.eks 40 fremfor de 36 der er fundet frem til i testen?
Synes billedet i THX nærmest "skriger" på en smule mere kontrast. Man kan ud fra DVE(digital video essentials) hæve kontrasten til maks. og stadig nemt skelne de hvide nuancer fra hinanden.
Håber på kyndigt svar ;)
Af bantam
#67074
Plasman1978 skrev:Hvor meget vil det gå ud over farvernes nøjagtighed hvis man hæver kontrasten til f.eks 40 fremfor de 36 der er fundet frem til i testen?
Jeg kan komme med et bud efter i morgen aften (dvs. onsdag) hos en kammerat med et V10. Da jeg jo måler på et specifikt eksemplar, kan det naturligvis kun være retningsvisende.

Tidligere har jeg dog set, at Panasonic's plasma-TV ikke ødelægger hvidbalance og gamma ved et give kontrasten nogle ekstra hak opad.
Af Hanga
#67077
Plasman1978 skrev:Hvor meget vil det gå ud over farvernes nøjagtighed hvis man hæver kontrasten til f.eks 40 fremfor de 36 der er fundet frem til i testen?
Synes billedet i THX nærmest "skriger" på en smule mere kontrast. Man kan ud fra DVE(digital video essentials) hæve kontrasten til maks. og stadig nemt skelne de hvide nuancer fra hinanden.
Håber på kyndigt svar ;)
Jeg må sige at jeg oplever THX profilen som værende meget præcis. Nu har jeg aldrig fattet at bruge DVE, hvorfor jeg ikke har brugt videre lang tid på den, men bedømt ud fra øjet i film, så er specielt farverne tæt på at være perfekte.

Det eneste jeg kan være lidt i tvivl om, er lyset i de mørke scener. Synes nogle gange det kan være lidt svært at se de f.eks. ansigter ordenligt i meget mørke scener, men er i tvivl om det evt. er meningen. Jeg har derfor hævet lys til +1/+2
Hvordan spiller hhv. kontrakt og lys ind her?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8