Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bantam
#67188
bantam skrev:
Plasman1978 skrev:Hvor meget vil det gå ud over farvernes nøjagtighed hvis man hæver kontrasten til f.eks 40 fremfor de 36 der er fundet frem til i testen?
Jeg kan komme med et bud efter i morgen aften (dvs. onsdag) hos en kammerat med et V10. Da jeg jo måler på et specifikt eksemplar, kan det naturligvis kun være retningsvisende.

Tidligere har jeg dog set, at Panasonic's plasma-TV ikke ødelægger hvidbalance og gamma ved et give kontrasten nogle ekstra hak opad.
Jeg har som lovet lidt input vedr. KONTRAST-indstillingen. Der er målt på et 42V10 med en Panasonic BD60 Blu-ray-afspiller.

THX-tilstand: Maks. KONTRAST = 45 (jeg ville vælge omkring 38 til at se film i dæmpet belysning).
BIOGRAF-tilstand: Maks. KONTRAST = 48 (virker rimeligt i dagslys).
NORMAL-tilstand: Maks. KONTRAST = 48 (virker rimeligt i dagslys).
NORMAL-tilstanden klipper desværre en del i shadow details, men til brug i meget lyse omgivelser kan det være det bedste kompromis. Jeg ville ikke bruge NORMAL-indstillingen til at se en film i dæmpet belysning.

Hvis KONTRAST sættes højere op end nævnte værdier begynder TV'et at klippe whiter-than-white - dvs. detaljer forsvinder i de highlights, som kan være i film.

Jeg målte endvidere, at hvidbalancen (eller farvetemperaturen) påvirkes af kontrastindstillingen - men det er ikke sikkert, at det er et problem. Prøv at vise en gråtoneskala fra en testdisk på TV'et og vurdér, om der kommer flere farvede bånd (typisk lilla-agtige eller grønlige) i skalaen.

FARVETEMPERATUR skal stå til VARM som er meget tæt på at være korrekt (tæt på 6504K eller rettere "D65").

Sæt både FARVESTYRING og DIGITAL CINEMA COLOUR til FRA - og BRIGHTNESS til ca. +1 (i dagslys skal den nok stå højere).

Jeg har (af naturlige årsager) ikke nogle ældningsdata for TV'et endnu, så vent med at skrue op for KONTRAST indtil TV'et har kørt ca. 200 - 400 timer.
Senest rettet af bantam 14. jul 2009, 14:11, rettet i alt 3 gange.
Af sunebio
#67189
bantam skrev:FARVETEMPERATUR skal stå til VARM som er meget tæt på at være korrekt (tæt på 65000K eller rettere "D65").
...6500K -- ikke 65.000, det bliver vist temmeligt varm ;)


Og tak for målingerne :)
Af bantam
#67194
Tak for observationen vedr. farvetemperaturen - rettet... :)
Af Plasman1978
#67225
Tak for de fine målinger :) Mon ikke de kan overføres direkte til 50" versionen uden de store afvigelser. Angående brightness indstillingen har jeg selv prøvet mig frem vha. DVE(blu-ray) og måtte konstatere,at hvis brightness hæves til +1 og opefter så forekommer der "støj" i den sorte farve.Sænkes den dermed til udgangspunktet 0 så forsvinder det,men ifølge testbilledet skal den sættes til +2. Dette gælder dog kun på THX profilen. Cinema profilen skal også hæves til +2 og det kan gøres uden "sort-støj".
Avforums.com nævner også netop dette i deres anmeldelse.
Var det noget du bemærkede bantam?

Og endnu en gang tak ;)
Af KuntaKinte
#67665
Jeg har længe vidst det skulle være dét tv jeg skulle have. Da jeg så skulle købe var det pludselig i restordre. Til sidst fandt jeg det hos lcd.dk. De gav forøvrigt en suveræn service. Tak til dem.

Det landede så i tirsdags. Men arbejde og familien gjorde der først i går - søndag - var tid til at sætte det op. Men damn det var en nydelse. Mine 90 grader bøjet HDMI kabler viste sig som en god investering. De gjorde det underordnet stikkene vender bagud.
Også den temmelig brede alu kabelskinne var en god investering. Én, to, tre, fire, fem, seks, syv, otte kabler! Tak for kaffe.
Suveræn billedekvalitet og lyden er vel ok.
Jeg må indrømme jeg godt kan høre blæseren fra sofaen 3 m væk, men kun hvis jeg prøver at lytte efter den. Men intet virker som skår i min glæde over det tv.

Men jeg har et spørgsmål til de kloge hoveder.
Hvad er det tv'et gør når man vælger THX indstillingen? Det virker som om den tager noget af "the hidden inch". Problemet er bare, i hvert fald når jeg tv via min YouSee HDD boks, at det er nogle kanaler hvor - når tv'et er i THX mode - en smal stiplet linie i venstre side i toppen. Den er der på ca halvdelen af kanalerne.
Af bantam
#67681
KuntaKinte skrev:der.
Hvad er det tv'et gør når man vælger THX indstillingen? Det virker som om den tager noget af "the hidden inch". Problemet er bare, i hvert fald når jeg tv via min YouSee HDD boks, at det er nogle kanaler hvor - når tv'et er i THX mode - en smal stiplet linie i venstre side i toppen. Den er der på ca halvdelen af kanalerne.
Det er simpelthen fordi TV'et slår overscan fra, når der køres i THX-tilstanden. Du burde kunne se den samme stiplede linie i f.eks. BIOGRAF-tilstand, hvis du samtidigt slår overscan fra.

Den stiplede linie er signalering, der benyttes i forb. med SD-signaler.
Af bantam
#67682
Plasman1978 skrev:Tak for de fine målinger :) Mon ikke de kan overføres direkte til 50" versionen uden de store afvigelser. Angående brightness indstillingen har jeg selv prøvet mig frem vha. DVE(blu-ray) og måtte konstatere,at hvis brightness hæves til +1 og opefter så forekommer der "støj" i den sorte farve.Sænkes den dermed til udgangspunktet 0 så forsvinder det,men ifølge testbilledet skal den sættes til +2. Dette gælder dog kun på THX profilen. Cinema profilen skal også hæves til +2 og det kan gøres uden "sort-støj".
Avforums.com nævner også netop dette i deres anmeldelse.
Var det noget du bemærkede bantam?

Og endnu en gang tak ;)
Velbekomme...

Jeg har ikke bemærket problemet med "støj i sort" ved THX-tilstanden - men jeg har adgang til et V10 jævnligt, så jeg kan da kigge efter endnu en gang ved lejlighed. Det sker dog nok ikke inden for de næste par uger.

Jeg kender udmærket fænomenet - for det kommer, når man skruer op for BRIGHTNESS/LYS. Det eneste jeg lige kan komme i tanker om skulle fremprovokere fænomenet er, hvis man bruger DVE til at indstille BRIGHTNESS vha. blacker-than-black (PLUGE) testmønsteret i et meget lyst lokale, hvor man kommer til at skrue meget mere op for BRIGHTNESS end i mørke omgivelser.

Har du prøvet samme øvelse i et mørklagt lokale?
Af ckn
#67700
Som en lille sidebemærkning, kan jeg oplyse at 50" bruger ca. 280 watt i drift... (gennemsnit af 5 timers tv-kiggeri) Har haft mit i omkring et par måneder nu, og bruger THX-profilen med kontrast til 38, lys til 0, farve 30 og skarphed 0 -og alle de der underlige "forbedringer" slået fra... Ved ikke hvad standby er, da den enten siger 0,0 watt eller "EEE"
TV-signal er Stofa DVB-C...
Af PSSO
#67712
bantam skrev:
KuntaKinte skrev:der.
Hvad er det tv'et gør når man vælger THX indstillingen? Det virker som om den tager noget af "the hidden inch". Problemet er bare, i hvert fald når jeg tv via min YouSee HDD boks, at det er nogle kanaler hvor - når tv'et er i THX mode - en smal stiplet linie i venstre side i toppen. Den er der på ca halvdelen af kanalerne.
Det er simpelthen fordi TV'et slår overscan fra, når der køres i THX-tilstanden. Du burde kunne se den samme stiplede linie i f.eks. BIOGRAF-tilstand, hvis du samtidigt slår overscan fra.

Den stiplede linie er signalering, der benyttes i forb. med SD-signaler.
Vil det sige, at for at undgå den stiplede linie kan man ikke benytte THX tilstanden ?
Af Illgor
#67719
Det er vist blevet nævnt tidligere, men du skal blot sætte aspect til "tilpasset 16:9" - så kan du komme af med det stiplede også i thxmode.

Det lidt irreterende er så at man skal gøre det hver gang man rammer sådan en kanal (i hvert fald i mit tilfælde). Men den gemmer heldigivs den sidste aspect setting, dvs det er et enkelt tryk på aspect og så ok knappen så er den i vinkel ;)
Af PSSO
#67749
Illgor skrev:Det er vist blevet nævnt tidligere, men du skal blot sætte aspect til "tilpasset 16:9" - så kan du komme af med det stiplede også i thxmode.

Det lidt irreterende er så at man skal gøre det hver gang man rammer sådan en kanal (i hvert fald i mit tilfælde). Men den gemmer heldigivs den sidste aspect setting, dvs det er et enkelt tryk på aspect og så ok knappen så er den i vinkel ;)
har jeg prøvet, men det virker lidt "bøvlet", så nu bruger jeg BIOGRAF tilstanden permanent når jeg ser TV
Af bantam
#67821
Plasman1978 skrev:... Angående brightness indstillingen har jeg selv prøvet mig frem vha. DVE(blu-ray) og måtte konstatere,at hvis brightness hæves til +1 og opefter så forekommer der "støj" i den sorte farve.Sænkes den dermed til udgangspunktet 0 så forsvinder det,men ifølge testbilledet skal den sættes til +2. Dette gælder dog kun på THX profilen. Cinema profilen skal også hæves til +2 og det kan gøres uden "sort-støj".
Avforums.com nævner også netop dette i deres anmeldelse.
Var det noget du bemærkede bantam?
Jeg fik lidt før tid mulighed for at teste BRIGHTNESS-indstillingen for V10 i THX- hhv. BIOGRAF-tilstandene. I THX-tilstanden ser jeg støjen i sort komme ved BRIGHTNESS=+2, mens støjen i BIOGRAF-tilstanden er synlig ved BRIGHTNESS=+3.

Det kan sagtens være, at der er små variationer mellem forskellige eksemplarer af V10.
Af bantam
#67822
Hanga skrev:Rasmus, hvorfor er denne afvigelse i magenta egentlig ikke afsløret i testen her på siden? Kan måleudstyret ikke afsløre fejl i de sekundære farver?

Hvor stor et problem vil I sige det er? THX profilen tiltaler mig nemlig også meget, og er det noget der "ødelægger" billedet på nogen måde? Er det sådan at man sidder og tænker, at det der ser da ikke rigtigt ud, hvis man ikke var klar over at problemet er der?
Endnu en gang tillader jeg mig lige at svare her, da jeg har nye oplysninger: Alt tyder på, at den seneste software-opdatering fra Panasonic har rettet de graverende fejl med specielt magenta og lysstyrken. TV'et skal være forbundet til internettet, opdateringen findes i Viera Cast-menuen.

Jeg har lavet nogle målinger på THX-indstllingen efter software-opdateringen her:(16-Juli-2009 kl. 01:38 ) http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... N=1&TPN=28

Jeg venter på, at Otto får mulighed for at lave en tilsvarende måling.
Af telum
#67826
Det er jo ganske fantastiske nyheder, så må 42" modellen være en af de bedste i størrelsen efterhånden - så skal jeg bare have fundet nogle $$$$ at smide efter det :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8