Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bantam
#65232
Plasman1978 skrev:... Med sekundære farver mente jeg lilla (magenta) som jeg synes er alt for "trist" i forhold til i cinema mode. ;) Måske er det noget jeg bilder mig ind fordi avforums var inde på netop dette.
Jeg har målt på to 42" V10 TV og fik samme resultat: i THX-tilstanden (ikke BIOGRAF) er farveforløbet magenta implementeret forkert i gamut'en - og det er en meget synlig fejl: Mageta er trukket ned mod blå, hvilket nemt kan konstateres med det blotte øje ved fremvisning af et magenta testbillede, mens man skifter mellem BIOGRAF og THX.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#65234
Plasman1978 skrev:Jeg bruger naturligvis også THX indstillingen(dog har jeg hævet lysstyrken til +2) både til film og gaming. Jeg tænkte mere på når jeg ser tv via dvb-c,hvor jeg bruger "cinema" for at kunne slå overscan til. Jeg har derfor sænket farve til 25 for at hudtoner og grønne farver virker mere naturlige. Med sekundære farver mente jeg lilla (magenta) som jeg synes er alt for "trist" i forhold til i cinema mode. ;) Måske er det noget jeg bilder mig ind fordi avforums var inde på netop dette.
Nårh, jamen jeg er skam også enig i det er tilfældet, jeg skulle bare lige høre hvad du mente, så vi talte samme sprog. Farvegengivelsen er ikke perfekt - end ikke på THX profilen og det er også det jeg er lidt inde på i det afsnit i anmeldelsen, hvor jeg skriver, at V10 stadig kan have gavn af en prof. kalibrering.

Det er også en af grundende til de afvigelser der vises i de sekundære farver på vores graf med målinger på THX profilen.
Af bantam
#65236
For en god ordens skyld skal vi lige tilføje, at magenta-fejlen i THX-tilstanden ikke kan kalibreres væk.
Af tarok
#65286
Jeg har læst din glimrende anmeldelse meget nøje, og har noteret, at du mener at V10 har bedre SD perfomance end stort se alle LCD skærme.

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre, om V10 er bedre en X10 eller G10 til SD-tv-signal?
Hvordan rangerer de 3 Panasonic plasma modeller indbyrdes i netop den disciplim - eller er de totalt ens i ydelse her?
Af Henrik B.
#65418
Rasmus Larsen skrev:
ckn skrev: PIP/PAP har jeg ikke roddet så meget med, men synes det er bøvlet at bruge, da man skal ind i menuer og aktivere det... -og så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan splitte tv og tekst-tv på skærmen?
PIP skal aktiveres inde i menuen, ja. Det er lidt omstændeligt. Jeg fandt heller ikke nogen mulighed for at dele tekst-tv og Tv op.
Split billede med TV-billede/Tekst-TV skal bare aktiveres inde fra Tekst-TV: Menu -> pil til højre.

M.v.h.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#65472
tarok skrev:Jeg kunne dog godt tænke mig at høre, om V10 er bedre en X10 eller G10 til SD-tv-signal?
Hvordan rangerer de 3 Panasonic plasma modeller indbyrdes i netop den disciplim - eller er de totalt ens i ydelse her?
G10 og V10 klarer det nogenlunde ens. V10 har en lille fordel på nogle af de punkter som nævnes i anmeldelsen, mens G10 har en lille fordel på sortniveau. Begge har dog problemer med de-interlacing, som gør, at de mister de allerfineste detaljer, men de generelt gode billedegenskaber gør i en vis grad op for dette.

X10 er ikke helt på samme niveau.
Af ckn
#65531
Nogen der har oplevet at V10 mister indstillinger når man tager strømmen helt fra tv'et? Jeg havde delvist mistet tv-kanaler og den var hoppet ud af min kalibrerede THX-billedeprofil...
Af Plasman1978
#65561
Vil der på V10 være en fordel ved at bruge "game" tilstanden ved hurtige online spil som COD4 & 5? Synes ikke der er nogen forskel fra THX tilstanden,udover boostede farver,billedstøj og helt forkert gamma. Da der i forvejen ikke er input lag på THX er "game" tilstanden vel bare en overflødig gimmick,eller indeholder den noget skjult "magi" jeg har overset? ;)
Af foxtrot
#66132
Det der med at have et THX-mode, så man med et enkelt tryk kommer i nærheden af noget, der ligner optimalt billede, tiltaler mig. Af designmæssige årsager står mit valg til ny fladskærm imellem 42v10 og 42pq6000. Spørgsmålet er så om billedkvaliteten er så meget bedre på panasonic'en, at det er værd at betale det dobbelte for den. Det er fristende.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#66150
Plasman1978 skrev:Vil der på V10 være en fordel ved at bruge "game" tilstanden ved hurtige online spil som COD4 & 5? Synes ikke der er nogen forskel fra THX tilstanden,udover boostede farver,billedstøj og helt forkert gamma. Da der i forvejen ikke er input lag på THX er "game" tilstanden vel bare en overflødig gimmick,eller indeholder den noget skjult "magi" jeg har overset? ;)
Jeg benyttede også selv THX profilen i forbindelse med spil, og jeg fandt den også helt tilstrækkelig. Game-mode er til gengæld ofte en god ting på LCD-TV, da de ofte har ret høj input lag.
Af sunebio
#66562
Hej Rasmus

Dejlig grundig test, tak :)

Ville en G10/G15 kunne kalibreres til samme billedkvalitet som V10 ved ISF/DVD video essentials/... kalibrering, eller har THX mode tweeks som kun kan opnås via servicemenuer/fabriksindgreb?

(I testene på engelske avforums.com antyder de jo at de kontinentaleuropæiske versioner af G10/G15 med gråniveau- og gammaindstillingsmuligheder burde kunne tweekes til noget nær THX-mode.)
Af bantam
#66572
sunebio skrev: Ville en G10/G15 kunne kalibreres til samme billedkvalitet som V10 ved ISF/DVD video essentials/... kalibrering, eller har THX mode tweeks som kun kan opnås via servicemenuer/fabriksindgreb?

(I testene på engelske avforums.com antyder de jo at de kontinentaleuropæiske versioner af G10/G15 med gråniveau- og gammaindstillingsmuligheder burde kunne tweekes til noget nær THX-mode.)
Jeg tillader mig lige at svare på denne, da jeg har relativt stor erfaring med Panasonics servicemenuer og har analyseret på både G10 og V10.

Man kan ikke få samme billedgengivelse på et G10 som på et V10 i THX-tilstand: Farverne på G10 gengives mest korrekt i BIOGRAF-tilstanden, hvor den svarer ret nøjagtigt til V10'eren i BIOGRAF-tilstand.
Begge TV giver for overmættede farver ved høje farvemætninger (=for stor farvestyrke) i BIOGRAFTILSTANDEN, mens V10 i THX-tilstanden leverer rimeligt korrekte primær- og sekundærfarver - dog med en relativt stor (og synlig) afvigelse på magenta og med for lav lysstyrke ved høj farvemætning (=for lav farvestyrke).

Det betyder faktisk, at valget på V10 alligevel står mellem BIOGRAF- og THX-indstillingen, da de har hver deres afvigelser i forhold til målet om at gengive billedet korrekt. Synes man at BIOGRAF-indstillingen er bedst, kan G10 levere næsten det samme. Der er dog et men: G10 skærer tilsyneladende i "farveopløsningen" (skal ikke forveksles med billedopløsningen) i forhold til V10 - og dette kan opleves som mangel på detaljer i billedet.

Der er ikke noget i servicemenuen, der kan få G10 til at levere noget, der minder om THX-indstillingen - ligesom jeg ikke har identificeret noget, er kan løse problemet med afspilning af 24p-indhold (typisk Blu-ray) og manglende funktionalitet i IFC-funktionen (Intelligent Frame Creation).

Selvom G10 har gamma- og hvidbalance i brugermenuen, kan det heller ikke hjælpe med at få G10 til at levere et "THX-lignende" billede.

Spørgsmålet er om man egentligt ønsker det, når man betragter de andre ret synlige afvigelser, som THX-tilstanden har i forhold tl et korrekt billede? Lige dette tilfælde er svært at kvantificere - her må man tage en vurdering selv.

Jeg har målt og analyseret på V10 her, og der vises både BIOGRAF-tilstand (gælder grundlæggende også for G10) og THX-tilstand: (indlæg: 21-Maj-2009 kl. 09:47): http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... PN=1&TPN=3

...og opfølgning her (indlæg: 16-Juni-2009 kl. 08:09): http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... N=1&TPN=24
Af Hanga
#66586
Rasmus, hvorfor er denne afvigelse i magenta egentlig ikke afsløret i testen her på siden? Kan måleudstyret ikke afsløre fejl i de sekundære farver?

Hvor stor et problem vil I sige det er? THX profilen tiltaler mig nemlig også meget, og er det noget der "ødelægger" billedet på nogen måde? Er det sådan at man sidder og tænker, at det der ser da ikke rigtigt ud, hvis man ikke var klar over at problemet er der?
#66664
bantam skrev: Der er ikke noget i servicemenuen, der kan få G10 til at levere noget, der minder om THX-indstillingen - ligesom jeg ikke har identificeret noget, er kan løse problemet med afspilning af 24p-indhold (typisk Blu-ray) og manglende funktionalitet i IFC-funktionen (Intelligent Frame Creation).
24p er jo kun 24 billeder i sekundet og øjet kan tracke bevægelser op til ca. 50Hz, hvorfor flydende bevægelser (som oplevet af øjet/hjernen) kræver billedfrekvenser over 50Hz. (Se f.eks. kap. 5 i: http://image.diku.dk/sunebio/Afh/SuneKeller.pdf). Der er jo ikke rigtigt nogen der har lavet god motion compensated frame creation (interpolering af korrekte frames imellem de eksisterende).

Er problemet med G10 (modsat V10) at den ikke kan gengive 24Hz ved 48/72/96Hz og lave en eller anden dårlig frame rate conversion, f.eks. til 60Hz?

PS: Ærgeligt at filmproducenterne endnu ikke har bevæget sig over de 24 fps (som jo er et format fra 30'erne ligesom interlacing!).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8