Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#58928
I sprang i sin tid S-IPS udgaven over da I(Rasmus) testede en model i LG's 2600 serie.

Desværre er TN udgaven(uden "P" i navnet) ikke særlig spændende og dermed brugbar info. Men måske der nu er bedre mulighed for at få fat i en "HP" model? Har kigget lidt på edbpriser og alle forhandlere har den listet som værende på lager/hurtig levering.

Har endu ikke hørt om andre "ikke TN" alternativer med hurtig respons tid/input lag.
Så syntes stadig en test af denne model er relevant til dem, som gerne vil have et hurtigt panel som ikke er TN baseret!

Men hvordan ser det ud med mulighederne?

Mvh.

Daniel J.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#58931
der kommer nok en anmeldelse af Dell 2209wa i stedet. Vi har ikke planer om at indhente 2600-medellen fra LG pt.
Af Mr.DJ
#58940
hej yakken!

Dell modellen ser også spændende ud...har du evt. data på input lag?

2600HP er målt til ca. 20mS, hvilket er en anelse over 1 fps(16mS).

Derudover har 2600HP siden introduktionen, fået et par nye firmware opdateringer plus rettelser.
Kan egentlig ikke forstå interessen ikke er større siden der pt. kun eksisterer 3 modeller med forholdsvis hurtige paneler som ikke er TN baseret.

LG's 2600HP, NEC's 20WGX2(som ikke længere kan købes) og nu Dell's 2209WA.

Med andre ord, der findes pt. KUN 2 modeller på markedet(så vidt jeg ved) og I/du finder det ikke interessant at kigge på dem begge??? :o

Mystisk.... ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#58952
Der findes nu altså flere modeller med IPS-teknologi derude, men bare ikke i det samme prisleje.
Af Mr.DJ
#58955
Yakken, de har jo ikke lav "input lag"(som jeg efterlyste i mit første indlæg) og er derfor ikke særlig egnet til allround brug, men kun til billed/video behandling....og folk med de behov betaler osse gerne "kassen" for det.

Men, skal man ikke bruge skærmen til specifik video/billed behandling, er det jo dybt godnat at give eks. 10k+ for en skærm der ikke egner sig til andet og derfor u-undgåeligt efterlader køberen med "allround behovet" skuffet...

Skulle jeg have overset nogle modeller(hvilket sagtens kan være tilfældet, da der jo heletiden komme nye modeller til) med lav input lag, som IKKE er TN baseret, må du meget gerne liste et par stykker! Og prisen er iøvrigt ligegyldig i første omgang! :)

Venter spændt på dine foreslag! ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#58962
Generelt så får vi ikke testet for inputlag, da vi ikke længere har nogen CRT skærm til rådighed, så du må nok ty til sider som digitalversus eller lign. for at få målinger.
Af Mr.DJ
#58978
Har været inde hos digitalversus(tak for info) og de skriver at 2209WA har input lag på under 1 fps...det er jo imponerende! (B
Hvis så bare kontrasten var lidt højere, var den jo perfekt...og ja, ved godt at det er s-ips svage punkt.

Men, selvom I her på flatpanels.dk har vedtaget at I ikke vil måle inputlag, håber jeg så sandelig stadig at I er opmærksomme på der osse er et marked for "Edit: hurtige paneler" der ikke er af TN typen???

Men som sagt, pt. kun 2 modeller ude som ligger i dette segment LG's 2600HP og Dell's 2209WA(osse med LG panel).

Det ER jo virkelig ikke mange...så syntes da helt ærligt at de mere eller mindre burde være obligatoriske på panel test sites som jeres!! ::l
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#59004
Mr.DJ skrev:Men, selvom I her på flatpanels.dk har vedtaget at I ikke vil måle inputlag, håber jeg så sandelig stadig at I er opmærksomme på der osse er et marked for "Edit: hurtige paneler" der ikke er af TN typen???
Det synes jeg ikke er helt fair. Det er ikke noget vi har vedtaget. For at måle inputlag skal vi have en CRT-skærm stående og det er der gode grunde til at vi ikke har. Det her er et privat foretagende. Alt foregår på egen tid og tests foretages ikke i et dedikeret lokale med oceaner af spildplads, men derimod i privaten. En CRT skærm fylder og ødelægger oftest møbleringen - jeg vil i hvert fald ikke have en stående for at kunne måle inputlag.
Mr.DJ skrev:Det ER jo virkelig ikke mange...så syntes da helt ærligt at de mere eller mindre burde være obligatoriske på panel test sites som jeres!! ::l
Igen - ro på med hvad der er "obligatotisk" når der ikke er penge involveret. Ofte så hiver Rasmus skærme ind, som rent faktisk er sjove at rode med og ikke blot main-stream skærme, som vil sælge i tusindvis. Vi kan ikke dække alle hjørner af markedet med den begrænsede tid vi har til rådighed, så må du måske lære at leve med at vi ikke laver en test af LG 2600HP.

Personligt synes jeg ikke at 26" skærme er specielt attraktive pga. den enorme dotpitch, og jeg er sikker på at en test af en 22" model vil ramme et noget større marked end en test af en 26".
Af Mr.DJ
#59077
Yakken for søren, nu drejer du jo diskussionen over i noget helt andet end det jeg ville....men ok da! :)

1.
Ok...troede ærlig talt at I havde et mere eller mindre dedikeret lokale at teste i(fordi hvordan kan man ellers sikre sig at omgivelserne kun påvirker testen minimalt?)!

Men du får det nærmest til at lyde som om du bor i en 2 værelses og har fået lov til at få et hjørne af stuen til at sidde og "lege" i?? Lyder jo godt nok ikke videre professionelt planlagt eller imponerende, heh! :p

2.
Det eneste jeg ville med tråden her, var at høre om der var en grund til at LG S-IPS'en blev ignoreret, da jeg havde svært ved at forstå den manglende interesse pga. at den (indtil for nylig),var den eneste "ikke TN" skærm, der tilbød hurtig respons/inputlag som gør den alsidig i brug(kontor, hurtige spil, let billed/video behandling).
Dette syntes jeg jo umiddelbart i sig selv, burde fange øjet fra en "enthusiastisk panel tester"! :)
Deraf mit udtryk "obligatorisk" ;)

Men ok, du mener ikke LG'en er interessant pga. størrelsen! Og det må jo så være mit svar...

Syntes bare det er synd at lade modeller med gode/unikke egenskaber gå tabt i anonymitetens navn...det giver jo ikke ligefrem producenterne lyst til at satse på dette segment.
Og på den måde bliver vi jo ved med at have opdelingen af paneler der enten er til kontor/spil eller grafik/billed brug.....og det lyder kedeligt i mine ører!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#59083
Mr.DJ skrev:Ok...troede ærlig talt at I havde et mere eller mindre dedikeret lokale at teste i(fordi hvordan kan man ellers sikre sig at omgivelserne kun påvirker testen minimalt?)!

Men du får det nærmest til at lyde som om du bor i en 2 værelses og har fået lov til at få et hjørne af stuen til at sidde og "lege" i?? Lyder jo godt nok ikke videre professionelt planlagt eller imponerende, heh!
De fleste skærme har vi stående i flere uger af gangen, så man vil nå at opleve skærmen under mange forskellige lysforhold. Tror du vores respektive boliger ommøbleres hver uge, siden forholdene skulle være ukontrollerede? Hvorfor skulle et lukket garagelokale være mere velegnet til bedømmelse af en skærm/TV, der nok vil blive brugt på et mere beboeligt sted alligevel?

Nu er der forskel på 2-værelses lejligheder. Min egen 2'er er 90 kvm, men det ændrer jo ikke ved at en CRT skærm er en ordenlig grim klods at have stående, blot for at måle inputlag.

Som sagt, så er det et privat foretagende den her side, så hvis du ændrer syn på vores tests af den grund, så må det være din egen hovedpine. Jeg betragter det som et plus af skærmene/TVene testes i mere naturlige omgivelser.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#59129
For lige at give et indspark. LGs W2600 med S-IPS prøvede jeg oprindeligt at få hjem til test, men på daværende tidspunkt var det ikke muligt.

Jeg kæmper i øjeblikket på Dell 2209WA, men det er endnu ikke lykkes. Det er skam ikke fordi jeg per definition fravælger dem, men det er ikke altid vi kan få fat i alle skærme.

Jeg ser det dog umiddelbart som en ret interessant udvikling, at der er kommet det såkaldte e-IPS panel i 2209WA. Det vil højest sandsynligt virke selvforstærkende og føre til, at der kommer flere 22 tommer skærme med IPS paneler.
Af Mr.DJ
#59176
Hej Rasmus og mange tak for "indsparket"! :)

Håber meget du har ret mht. at hurtige S-IPS(eller anden ikke TN type)panel bliver mere alm./nemmere at finde på markedet.

Desværre ser jeg en tendens til at "folk" har vænnet sig til prisklassen som TN repræsenterer. De lidt over 2500 kroner for Dell's 2209WA, har jeg hørt(og set på nettet) flere omtale som værende en "dyr" monitor.
Og det er jo sørgelig læsning, da det viser at man sammenligner priser direkte med TN monitorer. Og S-IPS(+andre) vil jo aldrig i nuværende form, kunne konkurrere på pris alene. Og det burde heller ikke være nødvendigt. Men oplysning er til gengæld nødvendig, og her er det jo så at jeg ser sider som flatpanels.dk som værende den mest oplagte mulighed...da I kan nå ud til en langt større folke mængde.

Selvom at Yakken beklager sig over at I er private med ingen plads og tid, så gør I det jo faktisk godt. Der findes jo faktisk ikke andre danske alternativer(er ihvertfald ikke blevet derrigeret forbi nogen) og flere hardware sites linker jo direkte til jeres side/anmeldelser.

Og det mener jeg da om noget er udtryk for at I har "ramt et behov" med jeres side og det faktum at folk faktisk bruger og benytter siden + kommersielle linker til jer, er jo et "kvalitets stempel" i sig selv. I skal ikke "undervurdere" jeres indflydelse, som jeg syntes Yakken gør lidt.

I kan sagtens blive "en af de store" danske sites, og I er allerede godt på vej!

Jeg ved ihvertfald, at hvis jeg ikke tog jer seriøst eller var ligeglad, så var jeg forlængst forsvundet! ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#59393
Tak for de pæne ord. Ja, vi er da bestemt også blevet store efterhånden og vokser fortsat.

Jeg prøver så godt jeg kan, men anmeldelser er tidskrævende. Og med andre opgaver ved siden af Flatpanels.dk og et ret krævende studie der også skal passes, bliver man nødt til nogen gange at skære fra eller afgrænse sig.

Men som nævnt. Jeg arbejder stadig på Dells 2209WA. LGs tror jeg dog ikke jeg får ind, men i fremtiden bliver der naturligvis holdt øje med nye skærme baseret på de interessante paneler. 8)
Af Lars Peter
#59676
Der er en anmeldelse af LG Flatron W2600HP på PRAD:
http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... 600hp.html

Citat fra anmeldelsen angående input lag:
Thanks to a minimal input lag of between 0 and 16 ms, fast mouse movements are converted easily by the LG W2600HP so that the action is carried out in time when your opponent appears on the screen.
***

Så er der en S-IPS skærm som hedder Hazro HZ26W.
Ifølge TFT CENTRAL har HZ26W et gennemsnitligt input lag på 16,2 ms:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hazro_hz26w.htm

Citat:
The above graph shows that average input lag was 16.2ms on the HZ26W. Commonly the lag was 10 - 20ms, but there was the odd image which showed a lag of 100ms. This was infrequent however and didn't impact on the average lag much. In practice I doubt many users would see any adverse affect of the input lag here.
Hazros site:
http://www.hazro.co.uk/products/hazro_hz26w.html