Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#57175
Jeg har for nyligt erhvervet mig et 42PX80 Plasma og syntes generelt det er meget godt. Men eftersom denne er min første fladskærm har jeg overhovedet ingen ideer til hvordan billedet skal se ud? Så derfor har jeg indstillet billedet efter denne vejledning:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291

Helt præcist således:
Profil: Biograf
Kontrast 1 til venstre
Lys: Uændret eller 1 til venstre
Farve: Uændret
Skarphed: 0
Farvetemperatur: Varm
Farvestyring: Fra
P-NR: Fra

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke vil have en stærkere skarphed? Er det bare mig der fortolker det sådan at jo skarpere et billede er, jo bedre er det? Hvilket er modsat denne indstilling!

Jeg syntes også at profilen "biograf" gør at billedet bliver mere "mat". Som om jeg har lagt et stykke bagepapir over skærmen. Er det meningen at billedet skal være sådan?

Som sagt er jeg ny indenfor området og aner ikke hvordan et billede skal stå. Det afhænger måske af ens præferencer, men vil gerne have at vide hvordan billedet generelt skal stå.

Jeg sidder ca. 3m fra tv'et i en "normal" belyst stue.
Brugeravatar
Af kthomsen
#57179
Den indstilling du har lavet er mere eller mindre det mest korrekte billede. Skal det være endnu mere korrekt skal der der professionel kalibrering til.

Medmindre det er fordi du ser et analogt signal, så bør du slå al sharpness osv. fra. Det gør mere ondt end godt.

Hvis du indstiller dit tv med pangfarver osv, så vil du ikke få alle nuancer med i filmen. Dvs. f.eks mørke scener hvor du ikke kan se forskel på de små nuancer, så det hele bare virker sort. Eller støj rundt om kanter ved for meget sharpness.

Giv de "matte" indstillinger 1 uges tid. Du vil derefter kunne se, at når du ser en rød dør i en scene, er den f.eks. ikke bare pang rød, men du kan måske se at der er maling der skaller af osv. Du vil også pludselig se, hvor forkert andres tv kan være indstillet, når du selv har korrekt indstilling hvor græs har den rigtige grønne farve m.m.

Tjek i mellemtiden denne her artikel der forklarer lidt om det forkerte billede:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#57182
Generelt så gælder det ydermere, at man bør vænne sig til nye indstillinger. Det vil nok tage en uges tid før man har omstillet sig til at se på de nye farver, men forhåbentlig så vil de da se langt mere naturlige ud.
Af suei
#57184
Oki. Jeg giver det en uge med de nye indstillinger. Mange tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af CrazyA
#57357
suei skrev:Oki. Jeg giver det en uge med de nye indstillinger. Mange tak for hjælpen!
Bare rolig, du er ikke ene om at syntes de indstillinger er dårlige.
Nu skal jeg ikke på nogen måde nedgøre Flatpanels utrolig dygtige folk. Men jeg talte med en fra HFK, han mener ligesom jeg, at de anbefalede indstillinger er helt hen i skoven, samt at han var sikker på. At hvis man kørte med de indstillinger, skulle der også ændre i service menu´n hvilket ikke er at anbefale. Du kan evt. Købe Digital Video Essentials http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... ftware.htm, som er en kalibrerings DVD der skulle kunne hjælpe dig med at indstille dit tv.

Selv kører jeg med :
Profil -> Normal
Kontrast -> Ca. 70%
Lys -> 1 til venstre
Farve -> 2 til venstre
Skarphed -> Midt (Uberørt)
Farvetemp -> Normal
Farvestyring -> Fra

Det syntes jeg giver et godt billed, hvor jeg sagtens kan se kontrast forskelle.
Men prøv dig frem, eller prøv evt. Den omtalte DVD.

Håber ikke jeg har stødt nogen ved dette indlæg, for hvorom alting er. Så syntes jeg flatpanels moderatorer er ekstremt dygtige folk.

Ha en god dag
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#57359
Vores indstillinger giver dig ikke den endelige sandhed, men blot en guideline til bedre farver. Om noget, så anbefaler vi da at man deler sine erfaringer og indstillinger, så thumbs up herfra.
Af suei
#57361
Ok. Mange tak for det indslag. Jeg prøver lige denne indstilling i en uge og ser hvordan det går. Jeg har nu brugt flatpanels indstillinger i 4 dage men syntes ikke rigtig mine øjne har vænnet sig til billedet. Jeg giver det en fuld uge og så prøver jeg dine indstillinger.

Tak for det.
#57443
suei skrev: Profil: Biograf
Kontrast 1 til venstre
Lys: Uændret eller 1 til venstre
Farve: Uændret
Skarphed: 0
Farvetemperatur: Varm
Farvestyring: Fra
P-NR: Fra

...

Jeg syntes også at profilen "biograf" gør at billedet bliver mere "mat". Som om jeg har lagt et stykke bagepapir over skærmen. Er det meningen at billedet skal være sådan?
Flatpanels' indstillinger er ikke langt fra målet - men Panasonic's plasma-TV kører med en lidt for lav gamma på ca. 2.0 eller 2.1 (målet er 2.2). Det betyder, at farveindstillingen skal tage højde for afvigelsen i gamma - og derfor skal der med stor sandsynlighed skrues op for farverne ("FARVE") - ellers vil billedet virke mat eller hvidligt (forestil dig at skrue helt ned for farverne - så bliver billedet mat...).

Mit umiddelbare bud er, at også KONTRAST skal lidt højere op.

Ingen af indstillingerne kan stilles mest muligt korrekt uden måleudstyr og passende software - men prøv at følge retningslinierne ovenfor.