Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MF-DK
#107829
jydepotte skrev:
MF-DK skrev:Meget fin og positiv anmeldelse. Tak! ;)

Hvis nu det bare var at plasma ikke summede og havde svimlende højt strømforbrug, ville jeg ikke havde tøvet med at sætte dette tv på min indkøbsseddel.

Ordvalget "svimlende højt strømforbrug" ... falder mig altid lidt for brystet når jeg hører det ... og det gør man jo tit om plasma TV. Det er da også rigtigt at plasma TV bruger mere strøm end de nyeste LCD/LED TV og med de grønne briller på er mindre strømforbrug = bedre ... og hvis det er med "tænk-på-miljøet" som baggrund for udtalensen om de at de omkring 200w er et "svimlende højt forbrug" accepterer jeg fuldt og helt den "grønne" tankegang som en fornuftig forklaring.

Hvis baggrunden derimod er økonomisk synes jeg derimod at det er tæt på ligegyldigt om et TV bruger 100w eller 200w i timen ... lad os prøve at sætte det i perspektiv.

Med et forbrug på 200w og en KWh pris på kr. 2,00 koster det kr. 0,40 at drive det omtalte 50" plasma i 1 time.

Med et anslået forbrug på 6 timer dagligt koster det kr. 876,00 at drive TV'et i et år.

Prøv så et regne på hvad følgende koster (mine personlige udgifter angivet i parantes):

- Licens (2 x 1.130,- = 2.260,-)
- TV abonnement (12 x 397,- - YouSee fuldpakke = 4.764,-)
- Ekstra TV pakker (HD Pakken - YouSee - 12 x 79,- = 948,-)
- Afskrivning på TV (TV til kr. 15.000,- afskrevet til kr. 3.000,- over 3 år = kr. 4.000,- årligt)

Samlet set koster det mig kr,- 12.848,- at se TV ... og det er inden leje af DVD/BD hos Blockbuster er medregnet. Så skal et strømforbrug der er nogle få hundrede kroner højere årligt på et højkvalitets TV ikke forhindre mig i at investere i sådan en "strømsluger" :D

Et andet scenarie: Hvad koster det at se en leje film.

Kr. 30,- for filmen
Kr. 80,- for slik og sodavand
Kr. 0,80 i strøm til TV'et.

Mit budskab: Undgå ikke plasma TV pga. strømforbruget! Det er efter min ydmyge mening ligegyldigt. Den gode billedkvalitet er derimod alle de ekstra penge til elværket værd.
Wow, tak for det indlæg. Havde nu læst plasma kunne runde 300 watt eller hvad der var værre.
200 som du siger er nu heller ikke voldsomt på nogen måde, ej har jeg prøvet at regnet på det som du har.
Dertil prioritere jeg nu støjen mest, derfor vil jeg gerne vide hvor stort et irritationsmoment det nu er på V20.
Af Senic
#107831
MF-DK skrev:
jydepotte skrev:
MF-DK skrev:Meget fin og positiv anmeldelse. Tak! ;)

Hvis nu det bare var at plasma ikke summede og havde svimlende højt strømforbrug, ville jeg ikke havde tøvet med at sætte dette tv på min indkøbsseddel.

Ordvalget "svimlende højt strømforbrug" ... falder mig altid lidt for brystet når jeg hører det ... og det gør man jo tit om plasma TV. Det er da også rigtigt at plasma TV bruger mere strøm end de nyeste LCD/LED TV og med de grønne briller på er mindre strømforbrug = bedre ... og hvis det er med "tænk-på-miljøet" som baggrund for udtalensen om de at de omkring 200w er et "svimlende højt forbrug" accepterer jeg fuldt og helt den "grønne" tankegang som en fornuftig forklaring.

Hvis baggrunden derimod er økonomisk synes jeg derimod at det er tæt på ligegyldigt om et TV bruger 100w eller 200w i timen ... lad os prøve at sætte det i perspektiv.

Med et forbrug på 200w og en KWh pris på kr. 2,00 koster det kr. 0,40 at drive det omtalte 50" plasma i 1 time.

Med et anslået forbrug på 6 timer dagligt koster det kr. 876,00 at drive TV'et i et år.

Prøv så et regne på hvad følgende koster (mine personlige udgifter angivet i parantes):

- Licens (2 x 1.130,- = 2.260,-)
- TV abonnement (12 x 397,- - YouSee fuldpakke = 4.764,-)
- Ekstra TV pakker (HD Pakken - YouSee - 12 x 79,- = 948,-)
- Afskrivning på TV (TV til kr. 15.000,- afskrevet til kr. 3.000,- over 3 år = kr. 4.000,- årligt)

Samlet set koster det mig kr,- 12.848,- at se TV ... og det er inden leje af DVD/BD hos Blockbuster er medregnet. Så skal et strømforbrug der er nogle få hundrede kroner højere årligt på et højkvalitets TV ikke forhindre mig i at investere i sådan en "strømsluger" :D

Et andet scenarie: Hvad koster det at se en leje film.

Kr. 30,- for filmen
Kr. 80,- for slik og sodavand
Kr. 0,80 i strøm til TV'et.

Mit budskab: Undgå ikke plasma TV pga. strømforbruget! Det er efter min ydmyge mening ligegyldigt. Den gode billedkvalitet er derimod alle de ekstra penge til elværket værd.
Wow, tak for det indlæg. Havde nu læst plasma kunne runde 300 watt eller hvad der var værre.
200 som du siger er nu heller ikke voldsomt på nogen måde, ej har jeg prøvet at regnet på det som du har.
Dertil prioritere jeg nu støjen mest, derfor vil jeg gerne vide hvor stort et irritationsmoment det nu er på V20.
Støjen = absolut ingen støj... Har selv skærmen og har aldrig hørt nogen form for summen... JO hvis jeg bogstaveligt lægger øret helt om bag bagsiden af panelet... så er der en meget meget lille summen som et normalt øre aldrig ville høre, når man sidder lige foran skærmen. De blæsere der sidder i - dem hører du altså ikke - heller ikke på en meget varm sommerdag... Denne skærm er i min verden støjfri... Så nu ikke mere snak om buzz... =)
Af jydepotte
#107832
Det er helt korrekt at (ældre) plasma TV kan bruge +300w... mine beregninger er baseret på Rasmus Larsens målinger i testen hvor han skriver at V20'eren bruger 201w out of the box og 186w efter kalibrering.

Mit eget "gamle" Panasonic 46PZ85 bruger tættere på 300w - så strømforbruget er forbedret betydeligt på de nyere generationer af plasma TV uden dog at komme i nærheden af de nyeste generationer af LED/LCD TV'enes meget lave strømforbrug.

Min personlige preference for plasma TV gør dog at jeg ikke rigtigt interesserer mig for forbruget på andre typer TV pga. de ulemper disse teknologier har (ujævn belysning, begrænsede betragtningsvinkler (som IMO er den allerstørste ulempe ved LCD/LED teknikken) m.v.).
Af Senic
#107833
tarok skrev:
Leviathan skrev:
tarok skrev: Det højtrespekterede website HDTVtest.co.uk fremviser altså resultater, som OGSÅ viser, at sortniveauet med Infinite Black Pro filteret giver sortniveau på et niveau, som er noget bedre end G20 - og på linie med VT20. Så jo at hævde at filteret kun hjælper med at skabe bedre billedkvalitet i dagstimerne er noget nyt.
Det er jo selvet panelet som er anderledes i V(T)20 fremfor G20, som giver bedre sort, ikke filteret!
Edit: ikke dermed sagt, at filteret er ligegyldigt, det kan have stor betydning mht. reflektioner og lysinfald i selve skærmen, som Bantam så godt viste forskellen mellem G20 og VT20, hvor det er tydeligt at filteret er bedre på V(T)20 fremfor G20
Kun delsvist rigtigt - Infinite Black Pro filteret samt panelet skaber sortniveauet. Det er den gængse opfattelse. - men det essentielle i mit indlæg er egentligt, at der hævdes i anmeldelsen her på sitet at sortniveauet ikke er bedre på V20 i forholdt til G20. Noget som anmelderen her står lidt alene om at mene. Måske er måleudstyret ikke det samme eller ikke helt så godt - det er det jeg stiller spørgsmål ved..?
AVforums.com (Phil Hinton) har også målt sortniveauet og de skriver "the V20 offers the best black levels along with its big brother the VT20"..
Senere skriver han.. "the V20 equals its big brother in the 2D TV picture stakes and only narrowly misses out on pipping our reference Kuro screen."
Ang. THX mode skriver han også at på V20 er denne mere præcis end både G20 og VT20...
Så det lader også mig lidt tilbage med et lidt undrende ? Kan der virkelig være så stor forskel fra skærm til skærm... Har Rasmus haft en "mandags-model" ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#107835
tarok skrev:Undrer mig lidt over, hvorfor Flatpanels.dk næsten traditionelt har ringere målbart sortniveau end f.eks HDTVtest.co.uk? Er det andet måleudstyr der anvendes? Det bedre Infinite Black Pro-filter mener I altså kun har effekt i form af bedre performance i dagtimerne... det er så noget nyt...
Vi bruger lidt forskelligt måleudstyr, som afrunder på forskellige måder, men der ligger også nogle begrænsninger i måleudstyret, som gør at det ikke er 100 % præcist når vi er nede i så små lysstyrker.

Det kan dog være problematisk at sammenligne på tværs af udstyr, da der kan være afvigelser, så derfor bør man holde sammenligningen indenfor samme "tester".

Når det er sagt, så må jeg dog stille mig noget undrende overfor deres målinger på f.eks. VT20. Den måler de til at være meget tæt på KURO, men det er ikke sandt. Visuelt er der en tydelig forskel, og det skal der også være målbart. Uden at skulle pege fingre (for jeg læser selv HDTVtest og AVforums anmeldelser som nogle af de eneste): Når de siger, at V20 og VT20 kommer tæt på Pioneer KURO hvad angår lige præcis gengivelsen af sort, så tror jeg, at de enten bilder sig selv noget ind, eller prøver at bilde folk noget ind.

Nu er Pioneer KURO selvfølgelig svær at finde ude i junglen, men prøv at betragt V20 eller VT20 i et helt mørkelagt rum. Vi er altså stadig et stykke fra at nå ned på det niveau hvor sort er kulsort. Det formåede Pioneer stort set.
Jeg kan f.eks. blot sammenligne med LE850N som jeg lige nåede at stille op ved siden af VT20. LE850N gengiver en stort set perfekt sort. Det gør VT20 altså ikke - og det gør V20 heller ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#107836
MF-DK skrev:Meget fin og positiv anmeldelse. Tak! ;)

Hvis nu det bare var at plasma ikke summede og havde svimlende højt strømforbrug, ville jeg ikke havde tøvet med at sætte dette tv på min indkøbsseddel.

Den summen/blæsere på V20. Kan det høres på nogen måde, hvis man sidder f.eks. 1 meter fra tv'et?
Det kunne det et par af dagene, men der er også 30-31 grader her på kontoret på visse dage. Det er næsten umenneskeligt.
Blæserne varierer dog intensiteten afhængigt af behov, så andre gange hørte jeg dem slet ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#107837
Senic skrev:Kun delsvist rigtigt - Infinite Black Pro filteret samt panelet skaber sortniveauet. Det er den gængse opfattelse. - men det essentielle i mit indlæg er egentligt, at der hævdes i anmeldelsen her på sitet at sortniveauet ikke er bedre på V20 i forholdt til G20. Noget som anmelderen her står lidt alene om at mene. Måske er måleudstyret ikke det samme eller ikke helt så godt - det er det jeg stiller spørgsmål ved..?
AVforums.com (Phil Hinton) har også målt sortniveauet og de skriver "the V20 offers the best black levels along with its big brother the VT20"..
Senere skriver han.. "the V20 equals its big brother in the 2D TV picture stakes and only narrowly misses out on pipping our reference Kuro screen."
Ang. THX mode skriver han også at på V20 er denne mere præcis end både G20 og VT20...
Så det lader også mig lidt tilbage med et lidt undrende ? Kan der virkelig være så stor forskel fra skærm til skærm... Har Rasmus haft en "mandags-model" ?
Der glemmes helt klart noget af det helt essentielle, og det kan jeg se, at hverken Avforums ellers HDTVtest i øvrigt har haft for øje. En del af det unikke ved VT20 er den nye fosfor, som er hurtigere, hvilket betyder, at den både "glemmer" og opdaterer hurtigere.

De to aspekter giver flere fordele, men de mest markante er forbedret responstid og lavere fosforslør, men fordi fosforen er anderledes på dette punkt giver det også en forbedring i gengivelsen af sort. V20 benytter ikke den fosfor.

THX profilen er præcis på alle tre modeller. De små forskelle ligger virkelig i marginalerne, og omvendt har jeg også set andre brugere måle lidt anderledes i THX profilerne imellem de tre skærme.

Igen må jeg sige, at det at sammenligne VT20 - eller V20 - med Pioneer KURO på lige præcis gengivelsen af sort, ikke er muligt. Der er mange andre, vigtigere aspekter i billedkvalitet end gengivelsen af sort, men hverken VT20 eller V20 rammer Pioneers niveau, når vi taler isoleret om sortniveau. Alle der prøver at fortælle noget anderledes, enten lyver eller pynter på sandheden.
Af Leviathan
#107852
tarok skrev:
Leviathan skrev:
tarok skrev: Det højtrespekterede website HDTVtest.co.uk fremviser altså resultater, som OGSÅ viser, at sortniveauet med Infinite Black Pro filteret giver sortniveau på et niveau, som er noget bedre end G20 - og på linie med VT20. Så jo at hævde at filteret kun hjælper med at skabe bedre billedkvalitet i dagstimerne er noget nyt.
Det er jo selvet panelet som er anderledes i V(T)20 fremfor G20, som giver bedre sort, ikke filteret!
Edit: ikke dermed sagt, at filteret er ligegyldigt, det kan have stor betydning mht. reflektioner og lysinfald i selve skærmen, som Bantam så godt viste forskellen mellem G20 og VT20, hvor det er tydeligt at filteret er bedre på V(T)20 fremfor G20
Kun delsvist rigtigt - Infinite Black Pro filteret samt panelet skaber sortniveauet. Det er den gængse opfattelse.
Hvor henne er det den gængse opfattelse? Ikke her på Flatpanels, eller hos mig, så det må du meget gerne fremvise. Igen filteret giver intet forberdet til sortniveau, hvis man kigger på skærmen i et helt mørkt rum
Af tarok
#107853
En anden ting, som jeg ikke synes fremgår klart nok af testen af V20 er at videoprocessing (scaling og deinterlacing) er noget bedre på V20 end G20. Så at V20 skulle ligge helt tæt op af G20 på dette område, synes jeg
ikke helt svarer overens med det man ellers læser.
AVForums og HDTvtest, som i min bog er højtrespekterede websites, har VT20 og V20 klart bedre til denne disciplin. Det kan jeg ikke se nogle steder i denne test på Flatpanels. Her bruges stort set samme sætninger i teksten ved V20 og G20 omkring tv'enes evne til håndtering af SD.
Mener Rasmus Larsen virkelig at V20 ligger helt lige med G20 på det punkt?
Senest rettet af tarok 21. jul 2010, 19:01, rettet i alt 3 gange.
Af soko
#107854
Det kunne det et par af dagene, men der er også 30-31 grader her på kontoret på visse dage. Det er næsten umenneskeligt.
Blæserne varierer dog intensiteten afhængigt af behov, så andre gange hørte jeg dem slet ikke.
Hej Rasmus

Rigtigt god anmeldelse, men jeg forstår ikke, at støjen/summen ikke bliver skrevet i "faktaboksen" under negativt?

Særligt blæserne bliver jo kun værre, med slid af lejer og snavs på selve bladene.
Af Senic
#107855
soko skrev:
Det kunne det et par af dagene, men der er også 30-31 grader her på kontoret på visse dage. Det er næsten umenneskeligt.
Blæserne varierer dog intensiteten afhængigt af behov, så andre gange hørte jeg dem slet ikke.
Hej Rasmus

Rigtigt god anmeldelse, men jeg forstår ikke, at støjen/summen ikke bliver skrevet i "faktaboksen" under negativt?

Særligt blæserne bliver jo kun værre, med slid af lejer og snavs på selve bladene.
Det er ikke så mærkeligt når der jo ikke er noget hørbart støj, med mindre du lægger øret om bag panelet og meget tæt på. Tværtimod burde det komme under posetivt (i min bog). Har til gode endnu at høre en med en V20 som skulle støje (min gør ikke).
Af soko
#107861
Senic skrev:
soko skrev:
Det kunne det et par af dagene, men der er også 30-31 grader her på kontoret på visse dage. Det er næsten umenneskeligt.
Blæserne varierer dog intensiteten afhængigt af behov, så andre gange hørte jeg dem slet ikke.
Hej Rasmus

Rigtigt god anmeldelse, men jeg forstår ikke, at støjen/summen ikke bliver skrevet i "faktaboksen" under negativt?

Særligt blæserne bliver jo kun værre, med slid af lejer og snavs på selve bladene.
Det er ikke så mærkeligt når der jo ikke er noget hørbart støj, med mindre du lægger øret om bag panelet og meget tæt på. Tværtimod burde det komme under posetivt (i min bog). Har til gode endnu at høre en med en V20 som skulle støje (min gør ikke).
Tjaaa. jeg lægger da muligvis for meget i det, men der står ordret:

"V20 har desuden nogle blæsere på bagside, som blev aktiveret på flere af disse varme sommerdage, og disse blæsere er ikke 100% lydløse."

Det læser jeg altså som at blæserne kan høres. Det er desuden ret normalt, at bevægelige komponenter (blæserlejer) slides og det vil alt andet lige betyde mere støj.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg (og sikkert også andre) typisk starter med at læse anbefalinger/konklusion/oversigter og da jeg ikke vil accepterer unødvendig støj synes jeg at det skulle have været med i oversigten (positiv/negativ). :)
Af Kratz
#107864
Men igen, hvis de vitterligt ikke støjer, hvorfor så nævne det?

Mit Panasonic PZ800 har også 4 blæsere på bagsiden.
Disse blæsere kan kun høres hvis du absolut vil stikke hovedet om bag ved skærmen, og det er ikke blevet værre de 2 år jeg har haft den.
Af soko
#107869
Kratz skrev:Men igen, hvis de vitterligt ikke støjer, hvorfor så nævne det?

Mit Panasonic PZ800 har også 4 blæsere på bagsiden.
Disse blæsere kan kun høres hvis du absolut vil stikke hovedet om bag ved skærmen, og det er ikke blevet værre de 2 år jeg har haft den.
;;) Hvorfor så nævne det i brødteksten???

Mit indledende spørgsmål (til Rasmus) gik alene på, hvorfor det ikke var med i "oversigten".