Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af make
#55894
Hej skærmexperter

Jeg blev fredag i sidste uge ejer af et PX80 42". Det er jeg meget glad for men der er en slange i parardiset som jeg ikke er sikker på jeg kan leve sammen med. Jeg kan høre en brummelyd fra bagpanelet. Jeg sidder ca 2,5 m væk og jeg kan høre det ved alm. tv kiggeri... TV avis og sådan noget. Ved film med meget lyd og musik bliver det overdøvet.

Det irriterede mig så meget at jeg ringede til Buddinge Radio og TV hvor jeg købte det for at høre om det var en fejl. Vi blev enige om at jeg skulle komme og lytte til dem han havde i butikken. Konklusionen på det blev at jeg syntes ikke at der var væsentlige forskel på lyden af de Tv han havde i butikken og mit eget. vi aftalte at jeg gav det et par dage for at se om jeg kunne forlige mig med lyden, ellers kunne jeg returnere det.

Tor jeg bliver nød til at returnere det. Kan ikke helt forstå at at andre ikke syntes at det er et problem, men hvis jeg syntes det så må jeg jo bide i det sure æble og prøve en anden model. Har talt med en som har et sony bravia KDL-40W4000 som ikke siger en lyd. Tror jeg køber sådan et istedet.... med mindre i har nogle tricks der kan få lyden til at forsvinde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55895
Det er ret normalt at et plasma-TV brummer. Jeg tror sågar det står i din manual hvis du kigger den igennem.
Af make
#55897
Tak for svaret. Er det også normalt at LCD TV brummer?
Af telum
#55899
Jeg havde det på samme måde som dig, da jeg havde en px80 37" hjemme - jeg returnerede den også. Jeg tror ikke det er forskelligt hvor højt det er fra skærm til skærm, men det kan bestemt være generende.
Brugeravatar
Af jakobdam
#55900
Det der brummer er strømforsyningen - det står også nævnt i de fleste plasmafjernsyns manualer et sted.

Ligesom mange PC-højttalere, der ligeledes skal have en indbygget kraftig effektenhed der ikke må fylde noget.

Idet plasmafjernsyn kan forbruge en del mere end hvad LCD kommer op på, skal strømforsyningen i plasma også være stærkere - derfor er denne brummen hos de fleste LCD'er ikke hørbar. Der findes jo så nogle helt billige LCD'er med dertilhørende billige crapstrømforsyninger, der selv ved den lave effekt de leverer, brummer lidt.

Mit Sony 46W4220 er helt lydløst... fremragende TV; i forhold til dit PX80 vil du opleve bedre detaljegengivelse, men en dårligere kontrast og især et dårligere sortniveau.
Af henrik4223
#55902
Har haft præcist samme problem med et LCD tv - Samsung 866. Returnerede det efter et par uger til et Samsung 796, som ikke larmer (man kan dog høre en blæser hvis man lytter rigtigt godt efter :-))

Var dog i kontakt med en tekniker om problemet inden, som oplyste, at der var tale om en række strømspoler, som sidder fast bag på LCD-panelet. Alt efter hvordan samlingen er lavet, og om hvor meget strøm fjernsynet bruger, kan de vibrere og dermed brumme. Problemer kunne være forskelligt fra tv til tv, selv inde for samme model og også alt efter hvilke instillinger man anvendte. Han fortalte desuden, at nogle ikke bliver generet af det, da ikke alle kan høre de forskellige frekvenser af brummelyde....

Under alle omstændigheder ville jeg klart bytte det, hvis jeg var dig - det er uacceptabelt at et TV larmer så meget, og hvis du først er opmærksom på problemer, så tror jeg det bliver svært at ignorere....
Af thomit
#55904
Det er åpenbart forskjell på hvert enkelt eksemplar av PX80. Min egen er så godt som lydløs. Kan ikke høre brum fra strømforsyning eller panel, med mindre jeg legger øret helt inntil bakpanelet der strømforsyningen sitter.
Af Ponduus
#55905
Jeg kan heller intet høre. Selvom jeg skruer helt ned. Jeg skal have øret helt ned bag på tv'et før jeg kan høre noget. Så det må være forskelligt fra tv til tv.

EDIT: J.f xcardmans teori. Min er købt i Juni måned.
Senest rettet af Ponduus 18. feb 2009, 12:23, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
#55907
har også en px80, den siger ingen ting. Man skulle tro i takt med prisen er faldet, har de brugt nogle dårligere strømforsyninger. Alle dem som har købt i foråret og sommer, klager ikke. Men dem som for nylig har købt har problemet.

dette er dog kun en teori, jeg kan ikke dokumenter det
Af MacDuster
#55937
Ahh, træls at læse denne tråd, ligesom man går og læder sig til man får løn så man kan bestille sig et 37PX80... men nu er jeg selvfølgelig interesseret i: omtrent 3 meter fra TV'et - kan det høres så???

Derudover lyder det som om det ikke er noget problem at returnere sådan et TV, men er der problemer ved at returnere når jeg køber på nettet? - i så fald at jeg ikke kan leve med støjen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55946
Nej, du har altid 14 dages returret ved netkøb.
Af make
#55955
Det er nok subjektivt hvor meget man hører lyden og om den er generende for en. Jeg har haft nogle stykker forbi for at lytte til det og det er meget forskelligt hvor meget de syntes at lyden generede. Jeg er dog ikke i tvivl mere. Jeg kan høre lyden på ca 2,5 meters afstand ved almindelig lydstyrke og det genere mig meget. Jeg tror ikke det vil ændre noget for mig at det kommer ud på 3 meters afstand.

Med hensyn til om det er et problem at returnere det så vil det vise sig. Jeg har godt nok en mundtlig aftale om at jeg kan returnere det, men er stadig nervøs for at blive afvist. Jeg har tænkt mig at ringe idag og spørge om Radio/TV manden vil komme ud til mig og afgøre om der kan gøres noget ved lyden, det kan der sandsynligvis ikke, ellers vil jeg returnere det. Det skal siges at jeg har købt det på nettet.
Der står på BRT's hjemmside at det ikke tages tilbage hvis det har været brugt, og det kan man jo godt sige at det er nu, så jeg er meget meget nervøs for at han ikke vil tage det tilbage selvom jeg har 14 dages returret.
http://www.totaltv.dk/aiz.asp?id=4211
Jeg ved heller ikke lige hvordan jeg skal få det returneret,...tror jeg vil spørge om Tv manden vil afhente det igen mod betaling hvis det skal komme an på det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#55961
Normalt så hedder det "væsentlig samme stand" og ikke "ubrugt", så med mindre du har hældt kaffe i skærmen og sønnike har tegnet med tusser på den, så burde den kunne gå retur.
Af Rod1983
#55963
Jeg har en PZ85EA og der er "brummen" tydelig hvis jeg står mindre end 10 cm fra det (fra bagpanelt altså!). Men går jeg lidt væk og så er der ik noget at høre :)