Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kroghie
#54463
Hejsa,

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af et LG50PG6000 - Jeg undrer mig dog en smule over noget ...

Jeg ved at det er et 100hz tv, og det er helt sikkert fordi jeg er vant til at sidde med en CRT med 100 hz, at jeg lader mig forvirre af de to begreber (Fordi hz på CRT er jo anderledes end hz på LCD/Plasma), men jeg synes at TV'et "flimrer" i den forstand, at det er somom jeg kigger på en 60hz CRT (For dem der er vant til højere refreshrates ved hvad jeg mener) - Billedet i sig selv står fint og klart.

Jeg kører med min Xbox 360 over HDMI, og prøvede for sjov lige med komponent - Samme 'fejl' - Er det bare sådan? Jeg var i Elgiganten og kigge for noget tid siden, og så nogle tv'er der så ligesådan ud, heriblandt et Panasonic 50PX8E, men jeg tænkte at det bare var et spørgsmål om konfigurering, da andre (store) plasmaTV stod helt fint og klart.

Mit gamle LG 32" LCD tv havde ikke samme 'problem' - Heller ikke over HDMI

Jeg er ked af hvis jeg har formuleret mig dårligt, men det er den eneste måde hvorpå jeg lige kan se hvordan jeg skulle forklare det :)
Af sketchpad
#54464
Dit TV burde ikke "Flimre". Jeg har selv lige nøjagtig
magen til dit, og det flimrer slet ikke.

Men det kan være du og jeg opfatter "flimmer" forskellig.
50pg6000 har en udsædvanlig "hurtig" refresh så hvis du
er vandt til at kigge på et LCD TV...vil du nu mærke
at det ligner mere et almindelig TV fordi opdateringen
af alle pixlerne nu er LYNHURTIGE (ca 0.001 ms) så al
"slør" er væk.

Desuden har din model Dobbel XD processor hvilket giver
hurtigere billedbehandling (og dermed bedre til spil, da
det ikke blot er panelet alene der skal kunne følge med).

Men hvis du synes der er regulært flimmer...dvs i forhold
til andre PLASMA paneler - så er der måske noget galt med
dit apparat?

Pga. den lynhurtige skærmopdatering vil du specielt
bemærke den forskellige kompressions-kvalitet (eller
mangel derpå) med de forskellige TV kanaler da det er
op til signal leverandøren hvordan de komprimerer signalerne
på hver station, noget der varierer voldsomt!

Og der ER forskel på panelerne, dit fjernsyn har et
LANGT hurtigere panel end f.eks 50pg3000 som har lidt
image retention og "green-phosphor-trailing".

Mere fosfor giver et mere "flydende" billede, men det
går ud over opdateringen.

NB:

Husk iøvrig at reducere dit tv's strømforbrug til niveau
2 eller 3 de første 200 timer af dets liv, det sparer
panelet for evnt. Burn-ins, og masser af strøm på budgettet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#54473
kroghie skrev:Fordi hz på CRT er jo anderledes end hz på LCD/Plasma
Frekvensen er faktisk ikke så forskellig fra CRT til plasma. Grunden til at man opdaterer skærmen så ofte på CRT er, at fosforen ikke kan udsende lys i ret lang tid, og derfor er det nødvendigt at gøre det mange gange i sekundet. En plasma-skærm bruger samme måde at skabe farver på, og derfor skal der også holdes liv lysudsendelsen på samme måde, som på et CRT TV. LCD er anderledes fordi der altid er lys i baggrundsbelysningen, så ved LCD er det positionen af de flydende krystaller der styres x antal gange i sekundet i stedet.

Bottom line: Jo, et plasma TV kan godt "blinke" på præcis samme måde som et 100 Hz CRT TV kan det.

Oveni hatten, så vil de "dithering"-algoritmer, som en plasma-skærm bruger til at lave mørkere farver med, også kunne opfattes som en let flimren. Er det typisk når du sidder tæt på at du ser dette flimmer?

Sketchpad: Du blander responstid og refresh rate sammen. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Den såkaldte responstid på et plasma-TV angiver blot hvor hurtigt du kan skifte farven (dvs. tænde for en pixel) og det er rigtigt at det er langt under et ms. Men det er faktisk ikke kun dét der gør at skærmen er god til hurtige bevægelser. Fordi hele skærmbilledet tændes og slukkes 100 gange i sekundet, så opfatter øjet billedet markant anderledes end med LCD, hvor billedet konstant er tændt. Det gør at nethinden, så og sige, får hvisket "gamle" billeder ud og er mere klar til at tage imod det næste billede. Dvs. ud over det slør som LCD skaber i de flydende krystaller, så laver dine egne øjne faktisk også "slør" inde på nethinden fordi de gamle billeder hænger ved.

Det er dog klart at evnen til at tænde og slukke en pixel på under 1 ms uden at få de famøse haler på bevægelige objekter er en klar fordel ved plasma-teknologien.
Af kroghie
#54490
Tak for to dejlig kvalificerede svar.

Det lyder mest af alt somom det er mig der er sart. Jeg tror jeg bare har brugt for meget tid foran min 100 hz CRT computer skærm :)

Jeg fik et godt svar på hvorfor LCD ikke har det problem. Det er mit første plasma TV, og jeg har aldrig hørt om det her problem før, hvilket er det der får mig til at konkludere at det er mig der er sart - Jeg kan se forskel på 85 og 100 hz på en CRT, så der skal ikke meget til at forstyrre mine små øjne :p

Jeg vender mig til det langsomt kan jeg mærke, så jeg tror det er fint.

Jeg kører den laveste (højeste?) strømbesparende, netop pga burnin - nr. 4 mener jeg det er. Jeg regnede med at bruge testen herinde af 42PG6000 til guide til farvekalibrering - Det kan man vel sagtens selvom det er 8" større?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#54493
Prøv engang at gå i laveste strømspare-niveau. Netop strømspare-funktionen gør noget ved skærmens måde at lyse op på, hvilket igen kan influere billedet.
Af sketchpad
#54505
@Yakken, jeg blander ikke de to, jeg kender godt teknikken
bag (har selv været service tekniker i mange år), men vi
er generelt enige - din formulering var blot bedre ;)