Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MMT
#53280
Hejsa...

Efter at have læst jeres anmeldelse af Panasonic TH 42PX80 E, har jeg besluttet mig for, at dét, eller 37" udgaven, skal være mit næste TV (jeg går ud fra, at det kun er strørelsen der er forskel på?)

MEN, har lige et spørgsmål ang. digital TV eller HD TV. Sagen er den, at jeg får mit TV signal, gennem stofa via kabel. Og så vidt jeg ved, sendes nogle af deres programmer i digital kvalitet. Spørgsmålet er så, om dette TV kan finde disse signaler? Er der en Tuner i TVét, som kan bruges til kabel TV?
Og hvad med det "nye" TV signal, der skulle komme engang i fremtiden? Er dette TV klar til det?

mvh.Martin :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#53284
Vi har en artikel der beskriver hvordan man får digitalt TV:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1229024676
deri kan du sådan set udlede svarene, hvis du samtidigt sætter dig ind i hvilke tunere der sidder i TVet.

Nu skal jeg gøre arbejdet for dig, men jeg anbefaler stadig at du læser artiklen:
PZ85 har kun en MPEG2 DVB-T tuner og kan derfor kun modtage de gratis kanaler som pt. sendes via luftbårne signaler, dvs. de signaler du kan fange med en stueantenne. Senere på året kommer der flere kanaler fra Boxer, men disse er kodet i MPEG4 formatet, som PZ85 ikke kan dekode da den kun har MPEG2 dekoder indbygget.

Hvis du får TV via stofa, så er ovenstående ikke specielt relevant for dig, idet du så har kabel-TV. TVet har ikke nogen digital tuner til kabel-TV (DVB-C) og hvis du vil have Stofas digitale kanaler, så skal du derfor have en ekstern boks.