Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#53221
(Ville have smidt denne i "Forhandler"-forummet, men kunne af en eller anden årsag ikke indlæse den side).

Jeg står og skal til at købe mit første fladskærmstv og er, efter længere research, faldet for Sonys KDL-32W4000. Jeg har ikke brug for et større tv end 32", og i denne kategori mener jeg, at denne model er en af de bedste. TVet skal primært bruges til normalt TV kiggeri og spil (Xbox 360, Wii).

Jeg har hørt en masse godt om CineMagic.dk, og overvejer klart at bestille tvet derfra, men nu kommer problemet; de tilbyder en forsikring på 799,- for 4 år der dækker:
- 4 års fuld garanti og service på din hjemmeadresse
- 100 % pixel garanti i hele perioden
- Burn-in garanti i hele perioden
- Ingen selvrisiko
- Nyt tilsvarende produkt ved totalskade

Forsikringen dækker udgifter til reparationer, reservedele og arbejdsløn, funktionsfejl, transport og låne tv.
Dækker overalt i Danmark - ikke Færøerne og Grønland - ingen selvrisiko.
Det hele lyder jo meget fornemt, men mit spørgsmål er så; er disse forsikringer pengene værd eller rent fup? Bør jeg investere i sådan en forsikring?

På forhånd, tak.
Af lth
#53226
Det kan aldrig på noget tidspunkt betale sig at købe disse forsikringer via en forhandler.
Forsikringerne er gode nok og dækker det de skal.
Men kontakt hellere din eget forsikringsselskab og hør om de tilbyder en form for elektronikforsikring.
Oftest er det et suplement til din familie/indboforsikring.
Ved alka koster den typisk omkring 500 kr. pr. år, men så er alt hvad du ejer af elektronik dækket, ligesom alt du ejer er dækket mod pludselige skader. F.eks. støvsuger du og kommer til at rage din dyre vase ned med soøvsugerslangen er dette også dækket.
De penge er væsentligt bedre givet ud.

Har du spørgsmål ang. forsikringer, så endelig skriv. Jeg har styr på det til hudløshed.
Af Mic
#53227
Tusind tak for svaret, lth. Det lyder jo super, og det skal jeg lige tjekke op på :) Tusind tak :D
Af cannavaro
#53233
For mig går regnestykket ikke helt op. Hvis vi ser over en 4-årige periode, så vil det være væsentlig dyrere at tegne igennem f.eks. Alka. Det koster 400 Kr om året, og godt nok dækker det alt elektronik, men der er en selvrisiko på ca. 1000 Kr per skade, uanset hvad det er. Lad os f.eks. kigge på, LTH's eksempel med støvsugeren.. Her går støvsugerslangen i stykker, men hvem fanden giver ca 1000 Kr (selvrisiko), for en ny støvsugerslange? Og støvsugeren kostede måske ikke engang 1000 Kr alene. Kan det betale sig? Nej, det kan det ikke. Man køber da bare en ny, medmindre det var deluxe udgaven, til 2500 Kr, med alt det nyeste gejl, som de færreste alligvel har!!

Dvs. ca 2600 Kr over 4 år, hvis vi kun kigger på tv'et, hvis vi samtidig forudsætter, at der sker noget én gang med dit tv, som forsikringen tager sig af.

Bare selvrisikoen er større, end forsikringen som tilbydes igennen Cinemagic. Potentielt set kan du spare 1801 Kroner, i forhold til Alka, og hvis nu uheldet skulle være ude 2. gang, kan man selv regne resten ud.

Den forsikring som der tilbydes via cinemagic, dækker jo også væsentlig flere ting, såsom Burn-In, Pixelfejl mm. Hvad med Slitage og Fugtskader, og hvad med låne-tv i reparations-perioden? Kan ikke se, hvad Alka tilbyder i disse situationer?

Jeg kunne blive ved, og Nej, jeg arbejder ikke i et forsikringsselskab, men synes trådstarter skulle overveje en enkelt gang til. Der er for det meste altid selvrisiko på forsikringer tegnet igennem f.eks. sin indbosforsikring, og i nogle tilfælde endda afskrivning på produktet, hvilket betyder, at varen mister værdi hvert år, så hvis produktet f.eks. bliver totalskadet, efter 2-3 år, er varens værdi lig ingenting, og så har man sig en lang næse.
Af lth
#53255
Hvis du læser tråden ordentligt så er det eks. en dyr vase og selvfølgleig ikke støvsugerslangen.

Den ved alka.
- Dækker alt elektronik, også for pixelfejl, burnin osv. Selv hvis du bliver sur i skrælden og kommer til at smadre din playstation.
- Dækker pludselige skader på eks. brille, altså alt hvad du har i huset.
- Ipod i vaskemaskinen.

1000 kr. i selvrisiko er jo ikke en skid.
Det kommer osse an på hvordan man ahr det med selvrisiko.
Min etik og moral strækker sig ikke til at anmelde skader for under 2000 kr. Så må man sq bare passe ordentlig på sine sager og ikke "udnytte" disse billige forsikringer.
Men bor man i en lille kollegielejlighed og hverken har dyre briller eller noget andet end sit dyre TV, så er prisen jo fin.
Men så snart man har bare lidt mere af computergøjl, briller eller børn der render og laver skade på ting kan Alkas super godt betale sig.

Tænk bare på dette.
700 kr for forsikring på tv. 700 kr. for forsikring på anlæg. 700 kr for computer. 700 kr. for harddiskoptager osv.
Hvad kan så bedst betale sig?
Af cannavaro
#53262
Ok, my bad, havde ikke læst det ordentligt. Men nu nævner du en vase? En vase er da ikke elektronik? Den bliver sikkert dækket af familieforsikringen (koster penge), som man skal have, for at tilvælge elektronikforsikringen.

Og godt nok dækker den sikkert mange små elektroniske dele, men med Selvrisikoen, er det egentlig kun begrænset, hvor meget det nu kan betale sig, specielt hvis du som du selv siger, ikke har så meget elektronik i huset mm. Og selvom man har børn osv, og der sikkert bliver smadret lidt i ny og næ, er det langt fra alt som går i stykker i en normal familie. Jeg siger ikke, at man skal begynde at tegne forsikringer på alt elektronik, kun de væsentligste.

En Ipod koster typisk lidt over 1000 Kr. Hvis selvrisikoen er 1000 Kr, kan det ikke betale sig. Jeg har set forsikringer som dækker i 3-4 år, helt ned til 299-399 Kr.

Ved pixelfejl, tages producenten med på råd, og det er dem som afgører, om pixelfejlen har afgørende betydning for produktets funktionalitet. Der står heller intet om Burn-in, men hvis du siger det er dækket ind, så er det det. Men hvad med låne-tv, fugtskade, og slitage. Det står der ikke noget decideret om, medmindre det går ind under udefrakommende hændelse. Og at blive sur og smadre sin Playstation, kan vurderes som grov uagtsomhed, selvom ens version jo selvfølgelig sikkert er anderledes.

Jeg kan ikke læse mig frem til, at der ikke skulle være afskrivninger hvilket kun er godt. Men mange tillægsforsikringer via indbosforsikringen, har afskrivninger, og vi kender ikke prisniveauet, på trådstarters indbosforsikring/elektronikforsikring.

Jeg kan ikke se, hvor du vil hen med 700 kr på Tv osv.. Det er stadig billigere end Alka, idet deres selvrisiko er på 983 Kr.

Hvis du køber 10 elektroniske produkter, hvoraf forsikringen hver koster 700 Kr, og dækker i 4 år, og du får brug for alle forsikringer på hver enkelt produkt, bliver det 7000 Kr. Med Alka bliver det 9830 Kr.

Det er klart, at hvis alle 10 forsikringer kostede f.eks. 1000 Kr +- eller mere, kunne man begynde at overveje.

Hvis nu trådstarter havde købt et tv til 15000 Kr, ville forsikringen koste 1500 Kr, og så er der ingen tvivl om, at Alka's forsikring er billigere, men i denne situation, syntes jeg egentlig godt at trådstarter bør overveje sine muligheder, og ikke fuldstændig afskrive den ene frem for den anden.
Af Mic
#53300
Tusind tak for jeres svar, cannavaro og lth. Dejligt at se sagen fra to synspunkter og debatten har helt klart fået mig til at tænke lidt nærmere over alt det forsikringshalløj; det er måske lidt bedre at være på den sikre side, når det til gengæld kun er 799,- for 4 år (50,- om året for en så i dybdegående forsikring er jo ikke ligefrem slem).

Man skal jo passe på derude - jeg synes det er lidt af en jungle når vi taler fjernsynsskærme :D
Af Mic
#53302
Hej, jeg har lige et spørgsmål mere, - ikke angående forsikring dog.

Jeg kontaktede CineMagic for at høre, om deres model var en dansk model. Desværre importerede de alle deres SONY-produkter og jeg har hørt så meget om, at det er vigtigt at få en dansk model da det ikke er sikkert, at Danmark benytter samme frekvens som andre europæiske lande (eller noget i den stil?). Så mit spørgsmål er: Bør jeg i stedet forsøge at få fat i en dansk model eller har det ingen større betydning?

Derudover; når jeg sidder på kabel-tv, får jeg så problemer med den 32W4000 hvis jeg vil se kabeltv gennem den?

Mvh,
Michael.
Af cannavaro
#53303
Der kan godt opstå problemer med en parallelimporteret vare, hvad angår kompatibilitet på det danske marked. De indbyggede tunere virker måske ikke, men du kan dog købe en seperat boks fra udbyderen. Ellers er der sådan noget som kompatibilitetsproblemer med undertekster. Manual og menu er måske heller ikke på dansk, og du er ikke dækket ind under Sony's Danmarks garantiordning. Spørg evt. forhandleren, om dette er tilfældet. Ellers har du jo altid 14 dages returret, hvis det skulle gå helt galt.

En dansk model er at foretrække, feks. http://www.prcdata.dk/produkt/sony-kdl- ... 61/ref/62/
Af Mic
#53312
Jeg må indrømme at jeg faktisk også kiggede på den side tidligere i dag, men jeg blev ikke synderligt begejstret over deres kommentarer og bedømmelser på Trustpilot. Ydermere kunne jeg ikke rigtigt finde nogle erfaringer om butikken herinde fra - er det en butik du har erfaringer med? (eller andre der muligvis læser dette emne)

Synes nemlig også det ser godt ud fra PRC-Data ellers :)