Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Iben1979
#52907
Hej.
Vi har lige kastet os ud i at købe et LG50PG7000. Vi overvejede også 6000 modellen, men efter en snak med LG, blev vi overbevist om førstnævnte. Er der nogen der kan fortælle om evt forskelle (udover bluetooth).
Er der forskel på billede og "indmad" på de to modeller?
Vi har læst flere gode anmeldelser på model 6000, men ikke meget om 7000.
VENLIG HILSEN iBEN
Af sketchpad
#52912
Du skal være klar over at der kan være store panel-forskeller
på 7000 vs 6000. Jeg har læst (bl.a. flere steder her i
forummet) at nogle 7000 modeller har IR problemer + permanente
burn ins, dette er IKKE et problem for 6000 der har et andet
panel produceret i Polen.

Desuden kan man ikke rigtig se forskellen på HD og FULL HD
når man sidder 2 meter væk fra skærmen på en 40-50 tommer
aligevel, jeg ville have et Bedre panel fremfor at have
"fuld dækning". Jeg har selv afprøvet div. modeller og
kan bekræfte - der ER forskel! Bl.a på Pg3000 og 6000 og 6900, hvor 3000 og 6900 har et ringere panel end 6000!
Af Iben1979
#52916
Hvad er det med de paneler.....? Jeg er stødt på begrebet et par gange, men jeg aner ikke hvad det vil sige. Er det tv´ets print-kort, eller hvad er det? Og hvorfor kan man der forekomme forskellige paneler for samme model???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#52917
Nej, det er den del af skærmen der skaber det fysiske billede, dvs. for plasma-skærmen er det den enhed der indeholder glasplader, adresseringslag og alle gascellerne.

Du kan se en flok koreanere der holder et substrat med 8 paneler op her (dette er før de skæres ud til enkeltskærm-paneler)
Billede
Af sketchpad
#52919
Fordi der er priskrig - og producenten vil spare penge, dette
vil du nok ikke opleve på Pioneers High-End produkter, men
de koster også en hel del mere.

Jeg er selv temmelig overrasket over at der er så stor forskel
på panelene (jeg havde aldrig troet på det hvis jeg ikke havde set det med egne øjne + alle de rapporter fra folk her og der)

Panelet = det du ser tv på. Displayet om du vil, det er den
plade der indeholder alle de små gas-lommer der afgiver
de lys der danner et billede. I TFT's tilfælde er der andre
paneltyper, du kan læse om dette i Plasma VS TFT guiden som flatpanels.dk har lavet.

Når man kan få et 50 " tv til under 10K - så er det klart
at der går "priskrig" i den, det siger sig næsten selv
at det ikke er helt nemt at producere et så stort tungt
fjernsyn til en så lav pris, så den gamle regel med vil
man have MERE for det SAMME - så går det som regel ud
over noget andet. ;/

Men jeg kan stå inde for PG6000 modellen - den er bare i øjet og iøvrig THX certificeret.
Af dk_akj
#52943
Jeg er den lykkelige ejer af et 50PG7000

Det er i mine øjne et fantastisk billede, i andres øjne er det ikke (vist nok noget med det logoet ;-)

Retention har jeg set én gang, det var efter at vores datter havde sat mediecenter på pause, den stod der i 2 timer.... gys og gru... heldigvis var det væk efter 30 sek. (jeg havde efter opgradering af Mediaportal glemt at sætte screensaver til.)

Både den analoge tuner og DVB-T tuneren er rigtigt gode, endda bedre en på Pinoneer. En pioneer ejer var ihvertfald noget forundret over de gode analoge billeder, og hans antennesignal + kabling fejler ihvertfald intet.

Mvh
Anders
Af Kratz
#52955
sketchpad skrev:Desuden kan man ikke rigtig se forskellen på HD og FULL HD når man sidder 2 meter væk fra skærmen på en 40-50 tommer
aligevel
Ahr, det er nok at overdrive lidt. For 40-42 tommer er vi enige, men kommer vi op i 50 tommer kan du altså godt se forskel på 2 meters afstand. Med FullHD kildemateriale vel at mærke. For almindeligt TV signal har det ingen betydning.