Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af alsoe
#52789
Hej hej

Jeg skal have et "42 tv snart, men nu er jeg forvirret. Det ser ud til at både Pana og Samsung kommer med "super modeller" i 09.

Jeg har altid været til plasma pga billed kvaliteten angivelig skulle være bedre end LCD...passer det??

Nu kan jeg se at en af Samsungs modeller i LCD har noget højere opløsning fx 70.000:1 hvor Pana plasma har 40.000:1 , så hvad er nu bedst????

Håber I kan hjælpe :(
#52795
alsoe skrev:Jeg har altid været til plasma pga billed kvaliteten angivelig skulle være bedre end LCD...passer det??

Nu kan jeg se at en af Samsungs modeller i LCD har noget højere opløsning fx 70.000:1 hvor Pana plasma har 40.000:1 , så hvad er nu bedst????
Plasma vs. LCD:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428

Undlad at se dig blind på specifikationerne. Her kan du se hvorfor:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

De 40.000:1 og 70.000:1 er desuden ikke opløsningen, men kontrastforholdet.
Brugeravatar
Af radiomand
#52811
Samsung LCD 70.000:1 i Dynamisk kontrast.

Panasonic Plasma 40:000:1 i native kontrast (2.000.000:1 i Dynamisk kontrast)
Af alsoe
#52816
hej tak for svarene

Det vil altså sige at det er hip som hap efterhånden om jeg vælger Plasma eller LCD. Ser en del sport og har ladet mig fortælle at Plasma så er bedst ????

jeg vil bare have det bedste billede man kan få :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#52818
Valget bør ikke være baseret på plasma eller LCD, men i stedet hvilken skærm (ikke skærmteknologi), der leverer det bedste billede. Der er både dårlige og gode skærme indenfor begge kategorier, så man skal passe på med ikke at fokusere for overordnet.

Panasonic er generelt et godt Tv, og som udgangspunkt et sikkert valg - også til hurtig sport og spil.
Brugeravatar
Af kthomsen
#52854
alsoe skrev:hej tak for svarene

Det vil altså sige at det er hip som hap efterhånden om jeg vælger Plasma eller LCD. Ser en del sport og har ladet mig fortælle at Plasma så er bedst ????

jeg vil bare have det bedste billede man kan få :-)
Vil klart anbefale et plasma til sport og spil. LCD har stadig problemer med responstider, så hurtige bevægelser kan virke slørede i sport og FPS spil.

Og hvis du vil have det bedste der kan fåes lige nu hvad billede angår er det Pioneer. Men jeg tror det måske er over the top til de ting. Jeg vil som Rasmus også anbefale et Plasma fra Panasonic. PZ80, 85 eller 800 alt efter pengepung og måske flere kriterier. Det er rigtig gode skærme!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#52864
Og hvis pengene er små, så kan PZ8 eller PX80 også gå an. Vil man op i større TV, så får man ret meget for pengene i LG 50PG6000.
Af alsoe
#52871
ok. er det forresten korrekt at der ikke er indbygget højtalere i Pioneer´s "42 plasma eller er det gennerelt for Pioneer at man skal have seperate højtalere til deres tv??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#52872
Hvis du tænker på modellen 428XD, så har den højttalere i bunden. Derudover er det dog ret generelt for Pioneer plasma skærme, at højttalere kan separat. Enten så de kan placeres på siderne eller også så den kan placeres under skærmen.
Af alsoe
#53086
Hvis man vælger Pioneer Plasma, får man så et bedre tv rent billed mæssgt end ved Panasonic Plasma, og hvad er der af muligheder for højtalere til Pioneer. Må indrømme jeg ikke er til mange højtalere a la surround. O_O
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#53087
Pioneers lyd er ganske fornuftig i min mening, men dog uden den kommer tæt på rigtig hifi lyd.

Billedmæssigt er Pioneer i min mening det bedste på markedet - og stadig nogle niveauer over Panasonic.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#53088
alsoe skrev: og hvad er der af muligheder for højtalere til Pioneer.
Du kan få to versioner af højttalere til eks. LX5090. Den ene sidder monteret under TVet. Den anden version er sidemonteret, hvor du får 2 højttalere, der skal monteres på hver sin side af TVet. Hvis du vil have TVet på en fod i stedet for at hænge på væggen, skal du ligeledes være opmærksom på, at det er to forskellige fødder der bruges til hhv. den undermonterede højttaler og de sidemonterede.

I min mening er den undermonterede den kønneste, idet TVet bliver MEGET bredt hvis man vælger den sidemonterede version.
Af alsoe
#53130
Ok lyder som jeg skal vælge Pioneer hvis jeg skal have optimal billed kvalitet...

Yakken, har du (eller andre ) noget link til hvor jeg kan se den undermonterede højtaler som jeg helt klart også ville vælge...er brændt ret varm på Pioneers KURO "46.

Måske I kan anbefale en god forhandler i Kbh. området

(skrev godt nok "42, men kan se de ikke laver den str.)

tak for svarene til alle :) O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#53132
Undermonteret højttaler (hedder PDPS63):
Billede
Foden der hører dertil hedder PDKTS33A og ser således ud:
Billede

Stand og højttaler kan købes noget billigere i Sverige for tiden, så selv hvis du handler TV her i DK, så kan du spare ca. 50% på at købe fod og højttaler på den anden side af sundet.
Se eksempelvis her:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=128520
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=128670