Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af snux
#52615
Hej alle.. skrev for noget nogle måneder med råd angående tv til et mediecenter.. Dengang var det noget 32-37" jeg ledte efter som ikke behøvede at kunne afspille HD.

NU er tiderne så ændret sig lidt og jeg har fået blod på tanden for HD-kvalitet så leder efter et nyt tv. Jeg har næsten færdigsamlet mit mediecenter hvor jeg skal se alle mine film, tv-shows, se live-tv, høre musik og spille spil (som fx fifa09).

Har gjort mig nogle overvejelser, læst forums og snakket rundt omkring om hvad der kunne være den bedste invistering. Kort sagt leder jeg efter et tv som kan/er:

Minimum 32" (helst 37")
Egnet til HTPC
Kan vise HD-kvalitet.
Kan tåle at stå man lader det stå tændt i flere timer (plasma burn-in?).
Max koste ca 6500 dkk

Da jeg kun skal bruge mediecenteret hvor min dvb-s2-tuner sidder i skal der ikke nogen fancy tuner i selve fjernsynet og af indgange skal jeg sådan set kun bruge 1 HDMI-indgang og evt 1 scart. Sidder forresten ca 2-3 meter fra skærmen.

Jeg fik af flere anbefalet den billige men supergode plasma PX80, men så vidt jeg forstod så kan man ikke fx se TV3 i formange timer eller lade fjernsynet stå tændt i for mange timer med samme billede uden at få et evigt burn-in.. Så LCD er vel 100% vejen at gå eller..??

Men hvis det er LCD hvad kan så anbefales i den prisklasse hvis man også skal kunne se HD i en nogenlunde pæn kvalitet?

Skal købe tv'et om ca halvanden måned så har god tid til at lære og få råd så jeg kan få gjort det bedste køb :)

Håber i kan hjælpe mig ;)
Af J2NK
#52631
Din ven har overdrevet lidt mht. burn-in, problemet opstår med et statisk billede i alt for mange timer, ikke ved at have den tændt i længere tid.

(altså, en god ide at slukke TV'er hvis du har sat computeren til, eller sætte den til at gå på en bevægende pause-skærm)

Et plasma-tv ville være et meget godt TV til formålet ellers, du ville kunne gå op til 42" med en Panasonic TH 42PZ8 f.eks.
Af snux
#52646
Hm kunne godt være han overdrev lidt ja :)

Men er det ikke et problem hvis jeg nu fx sidder og ser TV3 en hel dag eller kommer til at efterlade tv'et tændt på netop sådan en kanal med et fast logo. Hvis jeg nu ved et dumt uheld ikke satte sleeptimer og faldt i søvn foran fjerneren fx så ville det være lidt nitte at vågne næste morgen med et foreviget tv3-logo eller fx menuen på MediaPortal fordi jeg har været inaktiv i for lang tid :((

Ville sådan noget kunne helbredes igen hvis man kom til at lave sådan en bommert eller?.. Og kunne det være nemmere at forbedere sig på ved at køre diverse programmer / dvder som hjælper på at sådan noget ikke sker?...
Af snux
#52652
Tak for linket yakken .. ligner meget det jeg har læst noget om før :)

Men ville det stadig ikke være bedre at vælge et LCD fremfor plasma hvis man er en klummergøj som mig og kommer til at lade fjernsynet stå tændt i for mange timer ved fx at falde i søvn foran det?.. Ville være lidt surt at man efter en måned man har haft det sidder og ser fx NFL på TV3 og falder i søvn og så have det forpulede logo til at sidde der bagefter .. Måske lidt overdrevne bekymringer men som førstgangskøber vil man gerne have noget ordentligt jo :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#52675
Jo, hvis du virkelig ikke kan lade være med at efterlade TVet tændt i længere tid med samme skærmbillede, så er det nok LCD du skal se på i stedet.
Af snux
#52688
Ja lige det :)

Selvfølgeligt er det nemt nok at sætte en screensaver på som kunne afhjælpe dette men er springet mellem LCD og plasma i de prisklasser virkelig så store at det er en stor fordel at vælge et plasma eller? Hvis man kunne få et LCD i samme størrelse og ca. pris der opnår næsten samme kvalitet ville det jo klart være at foretrække :)
Brugeravatar
Af kthomsen
#52692
snux skrev:Ja lige det :)

Selvfølgeligt er det nemt nok at sætte en screensaver på som kunne afhjælpe dette men er springet mellem LCD og plasma i de prisklasser virkelig så store at det er en stor fordel at vælge et plasma eller? Hvis man kunne få et LCD i samme størrelse og ca. pris der opnår næsten samme kvalitet ville det jo klart være at foretrække :)
Hvis du går efter billedkvalitet er Plasmaen stadig at foretrække.
Du får ikke et LCD med samme kvalitet indenfor tilnærmelsesvis samme pris.
Af snux
#52738
Jo et noget svært dilemma jeg bliver udsat for i valget mellem plasma og LCD :)

Nogen der har nogle gud bud på et eventuelt LCD-fjernsyn? :)
Af snux
#53219
Lille update: Har kigget rundt på diverse andre forums og hjemmesider da jeg bestemte mig for at det nok var bedst med LCD-tv.

Tænkte lidt over det med plasma og har kommet frem til at det er en dum ide da jeg ved at jeg på et eller andet tidspunkt når jeg er fuld eller supertræt vil komme til at lade det stå tændt og få burn-in.

Har fundet frem til SONY KDL-37v4500 som ser ud til at være et rigtigt godt valg af LCD-tv.

Har kun nogle få spørgsmål nu. Vil det være i stand til at afspille 1080p-film fra computeren på nogen måde eller understøtter det kun 720p ?.. Midt i alt virvaret fik jeg indtryk af begge ting.

Og er der nogen som bruger dette TV sammen med HTPC og har nogle erfaringer som kan fortælle hvor godt det står til? :)
Af J2NK
#53260
TV'et har en fastlåst opløsning på 1366x768, fra computeren kan du kun rescale 1080p billeder til at passe denne opløsning(altså, du kan spille 1080p billede over på det, men det ser ikke bedre ud.)

TV'et kan jo ikke få flere pixels end det allerede har.

Husk at sætte opløsningen til 1360x768 for 1:1 pixelmapping.

Jeg har spillet et par HD film fra PC'en på en 32v4500, det ser brilliant ud.
Af snux
#53267
Tusind tak for svaret .. tror jeg nupper sådan en så :) Har du nogen deciderede erfaringer med generelt brug af computer på skærmen? :)
Af J2NK
#53270
Har hovedsageligt brugt den til film, men også noget webbrowsing.

I film har jeg lagt mærke til et lidt underligt fænomen med at lyden *begynder* et par sekunder efter filmen starter, men stadigvæk i sync, det kan dog være medieafspilleren der er lidt bagefter.

Tekstbehandling/dokumentlæsning mm. kan gøres ok, men det er stadigvæk en 16:9 TV-skærm med en lavere opløsning end alm. computerskærme, en computerskærm ville være bedre til det formål.
Af snux
#53272
Ok cool. Skal heller ikke bruges til andet end at køre MediaPortal så burde være fino fino :) ..