Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#52317
Gutter - den er helt gal. Jeg har netop modtaget en Pioneer 5080XD med posten som jeg fik til en rigtig attraktiv pris grundet demomodel. Tilslutningen var easy peasy og tvkanalerne står smukt på skærmen. Anderledes hjerneblødningsfremkaldende står det dog til når jeg forsøger at koble min dvd-afspiller til skærmen - det som burde være verdens mest uproblematiske manøvre resulterer ikke i andet end en kulsort skærm.....

Som anført i manualen tilslutter jeg dvd-afspilleren med et ganske regulært scartkabel til indgang 2, tænder for dvd'en og klikker på "INPUT 2" på fjernbetjeningen. Det kommer der dog ikke meget andet ud af end at skærmen går i sort og der står "INDGANG 2, KOMPONENT" oppe i hjørnet.

Min fornemmelse er at problemet er at jeg er totalt debil hvad angår betjening af fjernsynet, ELLER at det under demoperioden i butikken er blevet forhekset med nogle korrupte indstillinger som jeg ikke har formået at nulstille. Dvd'en og kablet er pillet direkte fra et tilsvarende setup som fungerede fortræffeligt, så det vil undre mig meget om det er der problemet skal findes.

Any clues? Der er 30 dages guldprofil på www.netdate.dk på højkant til den der kommer med en løsning :)
Af sketchpad
#52318
Øvs for den da, ellers tilykke med dit nye super-tv!

Der kan være flere årsage til at du ikke får et billede
på den ønskede indgang.

En af årsagerne kan være at din DVD afspiller står til
Pogressive scan / Component out eller noget der gør at
du ikke får signal via scart stikket. Hvis det er tilfældet
kan du jo sætte den op via f.eks et andet ældre fjernsyn
hvis du har det, og sørge for at du får signal på scartstikket, eller læse i din manual hvordan du resetter den.

På min gamle DVD som jeg har givet væk, ringede min kammerat
i stor frustration (lige som dig) og kunne hellere ikke få
noget signal på scartstikket - alt hvad han behøvede at
gøre var at trykke PS (for progressive scan) på dvd'ens
fjernbetjening...så var underholdningen hjemme.


Du burde forsøge at få "resat" din DVD player, læs evnt.
dens manual om hvordan du får den tilbage til fabriks-
instillinger. Det burde virke.
Af sketchpad
#52319
Når jeg nu nærlæser din melding, så kan jeg se du skriver
"indgang 2, komponent video".

Scart = RGB alm. Den kan ikke bære Component video, så
du skal have fundet en anden indgang, så det er bare igang
med at finde knappen for at vælge inputs på dit fjernsyn,
indgang 2 er åbenbart "component-video" indgangen...

...hvis dit fjernsyn er rigtig kompliceret, så kan du
muligvis assigne forskellinge indgange til en "indgangs-menu"
dvs. Indgang 2 kan være alt fra HDMI til RGB, Composite og s-vhs....(I hope not...for det er tåbelig, men et gammelt
SONY tv jeg havde, havde denslags "input management")
Af Heickendorf
#52323
TUSIND tak for det hurtige svar! Det viste sig at være såre simpelt, og du rammer spot on i din sidste kommentar. Fjernbetjeningen er lige netop bygget så hjernedødt op at hver inputknap refererer til 3 forskellige fysiske indgange, og her var det ganske enkelt den forkerte der var valgt.

Hvis du er interesseret i den omtalte belønning kan du ping'e mig på rune at heickendorf dot com :-)
Af sketchpad
#52324
Det var så lidt ;)

Gi bare belønningen til en eller anden der har brug for en Date ;)

Og igen tillykke med dit flotte tv.