Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af revdk
#52232
Jeg har gennem længere tid fulgt med i trådene her på siden og har derudover haft stor glæde af search-funktionen. Det er desværre bare ikke nok

Jeg har endnu ikke kogt mit valg ned til bestemte modeller, men jeg har kig på nogle. Budgettet er ca. 8000 kroner, men det kan godt strækkes lidt, hvis jeg får meget mere for pengene. At spare penge er selvfølgelig altid rart.

Jeg har kigget på følgende TV, hvoraf Panasonic tiltaler mig mest pga. ros her på siden:
Panasonic:
37/42PX80
42PZ8(E)
42PZ80

Sony:
40V4500
40W4000
40W4500


Da jeg spiller en hel del PS3 vil jeg gerne være sikker på at jeg får det rigtige tv. Jeg er fuldt klar over at såfremt tv'et understøtter HDMI og er HD-ready, vil jeg kunne få glæde af high definition film og spil, mens jeg, hvis tv'et er i en vis størrelse og jeg sidder tæt nok på, vil jeg kunne drage nytte af Full HD også. Jeg kunne godt tænke mig Full HD af den grund, og det udelukker PX80 selvom det bliver skamrost i den prisklasse. Er dette fravalg idiotisk?

Derudover understøtter min PS3 HDMI 1.3 og dertil også x.v.Colour, hvilket vel klart er en billedmæssig fordel - ikke fra BD og DVD, men fra spil. Er dette noget af væsentlig betydning? Det er det, der for mig adskiller PZ8 og PZ80 fra panasonics side. Hvis dette er et must have kan jeg godt smide et par ekstra skillinger for PZ80'eren - jeg får samtidig også et lidt pænere TV, synes jeg selv. Er der andre vigtige ting der vil give 80'eren ekstra plusser som jeg overser? Bemærk at jeg ikke har brug for kortlæsere og text tv. En ekstra HDMI indgang er rart, men ikke noget vigtigt.

Sony har dog også sine fordele i min bog. Den væsentligste er indbygget tunere. Jeg ville virkelig værdsætte ikke at skulle ud og investere i en ekstra digital modtager, men får jeg et væsentligt bedre billede for pengene, gør det mig ikke noget.

Derudover understøtter alle sony modellerne x.y.Colour for færre skillinger end PZ80. 100 hz modellen W4500 er dog ligeså dyr, og jeg forstår at 100 hz er at foretrække såfremt det er Sony der producerer interpolationsteknikken. Designet er også lidt bedre, men heller ikke af væsentlig betydning. Er sony modellerne til ca. 8000 at foretrække til billede der understøtter x.v.Colour som min PS3? Eller vil panasonic's generelt bedre billede veje langt tungere i denne sammenhæng?

Jeg har svært ved at vurdere betydningen af x.v.Colour og hvor meget det vil betyde for mig.

Ud fra det jeg har skrevet nu, har I så nogle kommentarer eller anbefalinger?

Er PZ80 med x.v.Colour pengene værd sammenlignet med PZ8? Er PX80 et fint bud, da FullHD ikke bør betyde så meget i den størrelse og jeg dermed kan spare penge?

Vil sony overhovedet kunne konkurrere med panasonic når det handler om billedkvalitet, taget i betragtning at alle W-modellerne understøtter x.v.Colour, som jeg vil kunne udnytte?

Håber I kan hjælpe.
Af revdk
#52540
Er der ingen der har en mening om hvorvidt x.v.Colour bør være relevant for ens tv-valg, når man har signaler som spil der understøtter det?
Brugeravatar
Af kthomsen
#52544
Jeg tror spørgsmålet er om spillene er lavet til x.v.color standard.
Det er jo også stadig et fåtal af spil der er lavet i Full HD.

Personligt ville jeg foreslå PZ80 hvis du sidder (og spiller) inden for 2-3m fra TVet. Er der længere til Tvet ville jeg nuppe PX80'eren.
Af revdk
#52679
Okay. Jeg synes også PZ80 lyder meget tiltalende, omend ikke også forholdsvis dyr. PZ80 understøtter også x.v.Colour, så det er bare helt fint.

Er der stor billedmæssig forskel på PZ8 og PZ80? Det kan være svært at vurdere det ud fra produktspecifikationerne, så vil godt vide om den ekstra pris kan retfærddiggøres af andet end x.v.Colour understøttelsen.

Tak for svaret.
Af revdk
#52806
Men som jeg skriver har hvertken kortlæser, text-tv eller HDMI indgange nogen synderlig betydning for mig.

Kan springet til 10000 så retfærdiggøres med lidt bedre kontrast og gråtonenuancer samt x.v.Colour?
Brugeravatar
Af kthomsen
#52850
revdk skrev:Men som jeg skriver har hvertken kortlæser, text-tv eller HDMI indgange nogen synderlig betydning for mig.

Kan springet til 10000 så retfærdiggøres med lidt bedre kontrast og gråtonenuancer samt x.v.Colour?
Det er jo så kun dig selv og din pengepung der kan svare på, om du hellere vil give lidt mere og få et lidt bedre billede eller ej. ;)
Af revdk
#52903
Jeg har nu bestylt PZ80 fra www.fyndborsen.se, så nu håber jeg bare at det kommer godt frem, og at jeg har gjort et klogt valg.

Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af kthomsen
#52909
revdk skrev:Jeg har nu bestylt PZ80 fra www.fyndborsen.se, så nu håber jeg bare at det kommer godt frem, og at jeg har gjort et klogt valg.

Tak for hjælpen.
Jeg kan ikke tro du vil blive skuffet. Det er rigtig godt tv især til den pris!
Tillykke!
Af Simonsen1988
#52920
Jeg kigger lige med her. Hvis du køber et Panasonic PZ80 fra fyndborsen.se, hvordan er det så med garanti? Og hvordan er det med tuneren i TV'et i forhold til det danske net?
Af revdk
#52924
Simonsen1988 skrev:Jeg kigger lige med her. Hvis du køber et Panasonic PZ80 fra fyndborsen.se, hvordan er det så med garanti? Og hvordan er det med tuneren i TV'et i forhold til det danske net?
Skal ikke gøre mig for klog på dette, men for at besvare så godt som muligt:

Der står at der er 2 års garanti, hvis det afleveres hos en svensk forhandler. Derudover er der 1 års garanti.

Samtidig kan jeg ikke forestille mig at der skulle være problemer med det danske net, når jeg alligvel skal have en særskilt MPEG4 dekoder til den tid.

Der står at det er boxer godkendt i Sverige, og ved ikke om det har nogen betydning for mig i Danmark.

Jeg betalte lige over 7200 danske kroner for tv'et pga. den favorable svenske krone.
Af Simonsen1988
#52932
Okay. Det kunne bare være rart at kunne se DVB-C på tv'et med korrekt visning af danske underteksten. Altså jeg er godt klar over at der ikke er DVB-C tuner i, men derfor kan den jo godt vise kabel-tv fra yousee.

Ja, det er nemlig med at købe nu her når den svenskekrone er så lav. Det er bare træls hvis der ikke er garanti, hvis uheldet skulle være ude.