Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Slush
#52078
Hej

Jeg har et gammel, smadret billedrørs-tv med sygt dårligt billede. Nu skal det skiftes ud.

Jeg har kig på to modeller. Den "fremtidssikre": Et 32" SONY W4000 til 5.895,- eller det billige køb: Et 32" SONY KDLU4000K til 3.499,-

Jeg bor i andelslejlighed og har kabel-tv. Det billige SONY har ikke MPEG-2 og har garanteret også et dårligere billede. Men seriøst: Er forskellen så stor, og er det ikke det bedste køb, når det alligevel kan bruges frem til 2012, hvor jeg sikkert køber et nyt?

tak/slush
Af Kratz
#52079
Har du overvejet en mellemløsning, som f.eks. 32V4000 eller 32V4500?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#52080
Slush skrev:Jeg bor i andelslejlighed og har kabel-tv. Det billige SONY har ikke MPEG-2 og har garanteret også et dårligere billede. Men seriøst: Er forskellen så stor, og er det ikke det bedste køb, når det alligevel kan bruges frem til 2012, hvor jeg sikkert køber et nyt?
Hvis du har kabel-TV, så er år 2012 ikke noget magisk år. Der sker ikke noget med signalerne over kabel-TV på det tidspunkt. Du tænker på de luftbårne signaler.

Du kunne også tage skridtet videre og få fat i digitalt TV via kabel-TV. W4000 og V4500 har begge DVB-C tunere, som vil give dig en bedre TV-kvalitet.
Af Slush
#52081
Tak for svarene. Et KDLU4000K har DVB-C og er - så vidt jeg ved - det samme som et V4000, bare i et andet design.

For de 2.500 mere får jeg MPEG-4, Full HD og måske en bedre BRAVIA engine. Men i 32" er jeg bare ikke sikker på, at Full HD egentlig er pengene værd. Og MPEG-4? Well, er det ikke bare noget med at købe et nyt fjernsyn eller en boks? Eller bliver kabel snart kun sendt i MPEG-4?

tak/slush
Af Kratz
#52084
Du har helt ret med hensyn til FullHD på 32 tommer skærme. Det er fuldstændigt ligegyldigt når ikke skærmen er større.
Til gengæld er W4000 et generelt step-up i billedkvalitet i forhold til V4000.
Hvis du alligevel har tænkt dig at anskaffe dig en boks er MPEG4 måske heller ikke så vigtigt. Ofte køber folk blot disse skærme for at undgå boksen.
Af mhca
#52088
Jeg forstår ikke dem der synes at 32W4000 har et bedre billede end 32V4500.
Det er muligt, at man kan se at opløsningen er højere, når man er tæt på, men ellers synes jeg ikke ligefrem at W4000 har noget at byde på.
Jeg sammenlignede de to TV ved siden af hinanden, og der var de meget identiske.

Jeg er fint tilfreds med mit V4500.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#52098
Hvis du alligevel har tænkt dig at købe boksen senere, så vil jeg tillade mig at smide endnu en spiller på banen, som også vil levere et bedre resultat på det analoge kabel-TV signal:
Panasonic 37PX80E er efterhånden en obligatotisk kandidat når budgettet er på omkring de 6000 kr. Det er 5" større, men det vil du nok ikke lægge mærke til når først det kommer op og hænge.
Af Slush
#53070
Okay, den skærm, jeg var ude efter, viste sig så at være helt udsolgt.

Nu har jeg i stedet kig på enten en Samsung LE32A466 eller SONY KDLV4500.

Spec-mæssigt er de to skærme meget ens, men er der nogen der ved, hvor forskellige de er i praksis. Hvilken er mon det bedste valg?

tak/slush
#53205
Jeg har selv lige købt 32v4500 for 2 dage siden, da det er på tilbud Bilka til 4800 i denne uge. Det matcher prisen på nettet - så jeg slog til.

Ærgeligt nok havde de ikke fået skærmen hjem, så jeg har betalt og får det så i næste uge.