Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmusapt
#51935
Godmorgen folkens :)..

Sad lige og kiggede på de forskellige setup folk havde her på flatpanels og faldt over en med dreambox..
Har herefter søgt lidt efter det for at finde ud af hvad den kan/gør..
Hvad jeg kom frem til var det en box som intet indeholder da man selv skal stå for firmwaren..
Dog læste jeg at den oftes bruges til at oploade ens tv signal på nettet så man via en laptop med net kan se ens tvkanaler som er hjemme på ens tv hvoren man så befinder sig i verden :)..
Her kommer jeg så til at tænke på ville en slingbox så ikke være en billigere løsning ?..

Håber der er nogle der kan forklare lidt mere om hvad en dreambox er og hvad man kan med den uden den bliver ulovlig :)..

/Rasmusapt
Af praun
#51988
uha en dreambox er den efter min mening bedste satmodtager som nogensinde er blevet lavet. Og hvad kan en dreambox så? ja hvad kan den ikke?? der er stort set ikke den funktion man kunne ønske sig af sin satmodtager som den ikke kan opfyld. du kan installere en harddisk i den og bruge den som hdd optager og netværksdrev den er super hurtig,ingen forsinkelese mellem kanal skifte. og der findes masser af gode images/styresystemer på nettet, så det er ikke noget problem.
En anden god ting ved den er at det kan lade sig gøre at putte sit viasat kort OG sit canal digital korti den så man slipper for de totale skod recievere som mnan ellers er tvunget til at bruge. De nyeste kan enda vise hd materiale så må dn fakttisk være den fuldendte satmodtager...
Af praun
#52072
med hensyn til det med at streame fra dreamboxen så kan det lade sig gøre. over hjemmme netværket fyngerer det rigtig fint. du skal bare bruge VLC mediaplayer så kører det. det vil dog være urealistisk at streame over internettet da det ville kræve minimum 10-20 Mbit upload/download.

jeg har dog selv en slingbox koblet på min dreambox, og det er genialt!! jeg kan se ALLE min kanaler overalt bare jeg har forbindelse til internettet... sekv fra min pda ... man kan enda styre dreambozwn med den
Af Rasmusapt
#52075
omg hvor nice :D..

Det vil sige hvis man har både en dreambox og en slingbox sku der ikke være nogen problemer med at se ens kanaler fra en comp på et hvilket som helst netværk ?

Har 10/1 mbit er det hurtigt nok ?
Af bleze
#52076
nej 1 mbit upload er ikke nok til at sende tv billeder uden først at voldtage dem
Af Rasmusapt
#52077
hvad jeg forstår af hvad praun siger.
ja det kræver god upload medmindre man slingbox sluttet til en dreambox.
Af praun
#52083
altså slingboxen komprimerer selv videosignalet alt efter hvor høj hastighed du har hjemme/ude så du vil altid have den bedste kvalitet som din forbindelse kan præstere.
Når det er sagt så er det selvfølgelig ikke super kvalitet men jeg har kun 512 Kbit upload hjemme og det er rigeligt til mit forbrug. Jeg ser også mest tv på min pda og på en pda skærm står det super skarpt og klart. Selv over 3G er der et rigtigt flot billede!

Der findes også en slingplayer til nokia/symbian som fungerer på samme måde, og det er så smart at navigationstasterne på mobilen/pda'en fungerer direkte som piletasterne på dreambox fjernbetjeningen. Du kan selvfølgelig også se dine optagede film/tv-programmer. Og sætte en timer hvis det skulle være.

Det skal siges at det jo ikke kun er en dreambox der kan betjenes med en slingbox, stort set alle former for video udstyr du har i hjemmet kan bruges, du kan sætte din dvd afspiller/optager til eller sågar et overvågnins kamera så kan du se hvad der sker i dit hjem når du er på farten :D

På PC bliver billedet selvfølgelig voldtaget mere hvis det skal smækkes op på fuld skærm, men kan sagtens bruges til at se tv på hvis det er til "nødbrug" :)

Jeg kan godt prøve at tage lidt video af det i aktion når jeg får tid og smide de på youtube eller lign. så du kan se hvordan det fungerer...
Af Rasmusapt
#52092
Takker Praun :D

er meget interreseret i at se det i aktion :)
Af M-Sniper
#52111
Hej jeg har lige nogle ekstra spørgesmål til emnet her..

min mor har en dreambox, og er sat til netverket..
i huset kørerdet fint over nettet, med harddisken osv...
man kan tilgå den via intern ip adr. osv, og streme signalet til pc'en.

kan man ikke tilgå dreamboxen udefra??? når man har fast ip..???
og hvordan..???

der blev sagt at man skal have en meget god upload for at gøre det??
hvorfor??? (hvad anderledes er der omkring slingboxen steaming og dreamboxens).

tak
Af praun
#52120
M-Sniper skrev:Hej jeg har lige nogle ekstra spørgesmål til emnet her..

min mor har en dreambox, og er sat til netverket..
i huset kørerdet fint over nettet, med harddisken osv...
man kan tilgå den via intern ip adr. osv, og streme signalet til pc'en.

kan man ikke tilgå dreamboxen udefra??? når man har fast ip..???
og hvordan..???

der blev sagt at man skal have en meget god upload for at gøre det??
hvorfor??? (hvad anderledes er der omkring slingboxen steaming og dreamboxens).
Jo du kan sagtens tilgå den udefra... Du skal kende din eksterne ip adresse, og så skal du åbne port 80 i din router som skal pege mod den interne ip adresse som dreamboxen har( smart at give dreamboxen en fast ip...)

Det er fordi dreamboxen ikke kan komprimere signalet som slingboxen gør, derfor sender dreamboxen et tungt mpeg2 signal ud som sagtens kan streames over et netværk men som vil kræve internet hastigheder som ikke er så almindelige i dagens danmark... :(( Slingboxen tilpasser som sagt automatisk kvaliteten til det svageste led...