Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af IT-Bruger
#50588
Dette forum må da selvfølgelig være det rette og eneste sted, at få svar på mit spørgsmål:

Jeg har netop købt en Panasonic Viera TH-37PX81FV og har brugt et par timer med, at indstille billedet.
Hver gang jeg når frem til en ny indstilling synes jeg efter et stykke tid, at det burde være en smule bedre....og synes nu gå i en cirkel :((

Jeg har også kigget på testen af PX80'eren men synes slet ikke det passer på nogen måde. Billedet bliver alt for mørkt og dystert. Med instillingerne fra denne test synes lys/kontrast-forholdet slet ikke, at ligne det perfekte.

Så derfor efterlyser jeg en bruger, som også har denne skærm og allerede har kalibreret sin skærm.
Jeg vil blive superglad, hvis nogen kunne hjælpe.....

På forhånd tak ;)
Senest rettet af IT-Bruger 19. dec 2008, 21:39, rettet i alt 1 gang.
Af stellahell
#50595
Personligt syntes jeg også at de anbefalede indstillinger af PX80 herinde var lidt for mørke, så jeg endte med at finjustere lidt selv og nu er jeg ganske tilfreds :) Kan dog ikke lige huske tallene i hovedet her på arbejde.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#50609
Hvilket TV har du og skriv endelig hvad du nåede frem til mht. indstillingerne når du kommer hjem igen.
Af velsing
#50615
Hej. Jeg har selv lige købt PX80 37", og jeg er enig med dig i at det virker mørkt og -synes jeg selv- nærmest gråligt med de anbefalede indstillinger... Jeg har dog fundet ud af, at det primært drejer sig om når jeg ser på det analoge signal.. Jeg har et meget langt antennekabel, fra mit kabel-tv udtag i væggen og til mit fjernsyn (20m), det afstedkom på mit gamle 21" crt en lille bitte smule sne, hvilket vidnede om at jeg altså ikke havde det stærkeste signal, og fladskærmstv'er er meget sårbare overfor svage signaler. Jeg er derfor på vej ud efter en signalforstærker, som jeg mener er en lille boks jeg sætter mellem mit lange kabel og så tv'et. Har set det hjalp meget hos nogle venner der også kørte med et langt signal-forringende kabel...

Om det vil løse den ret vage/mørke/grålige billedkvalitet på det analoge signal finder jeg så ud af når jeg har boksen...

Jeg synes så, at når jeg sætter min gamle kedelige, billige denver dvd-afspiller til over et billigt standard kabel, at billedet forberedes noget, -også på de anbefalede indstillinger herfra siden..

Men når jeg så tilslutter pc'en via hdmi over mit grafikkort (geforce 7800gt), så sker miraklet: H264-materiale i 720p og 1080p ser simpelthen fantastisk ud, og fjernsynet præsterer pludeslig nogle helt andre og lant mere levende og kontrastfyldte farver, -og især her giver anbefalingerne med 'biograf' og 'varm' virkelig mening. Jeg vil faktisk vove påstanden at jeg simpelthen ikke kan sætte en finger på billedkvaliteten, og jeg drømmer ikke om højere kontrast, selvom jeg ved at storebror pz80 har 30.000:1 mod 15:000:1 her... Det eneste jeg måske kunne ønske mig var 42" mod de 37", -nu hvor billedet er SÅ flot... :-)

Men det har også været en afvejning af at jegf synes at 'Aftenshowet i halvdårlig billedkvalitet bliver lige voldsomt nok i 42", -og så den bedre halvdels medbestemmelse.. ;-)

Men bedst af det hele, synes jeg næsten er, at når jeg afspiller almindelig divx file, avi-filer og fx 'Cirkeline' for min søn fra 'Bonanza' på dr.dk, så står det billede der eller har været lidt fesent og pixeleret på min 24" computerskærm, pludselig rigtig flot og skarpt på Panny'en. Det hele, altså fra pc via hdmi. Og selve opsætningen er med Nvidias nyeste drivere en ren barneleg..

Så summa sumarum: Jeg har også været skuffet over billedkvaliteten på PX80, indtil jeg satte pc til via HDMI, og ikke mindst indtil jeg afspillede high-def materiale.. Wow!!

Mener i øvrigt der ligger en del highdef samples på apples hjemmeside..

Og kan anbefale at hente media player classic til afspilning.

God fornøjelse og held og lykke.

Mvh Velsing
Brugeravatar
Af kthomsen
#50617
Bruger også flatpanels anbefalede indstillinger. Og ja, de virker mørke den første uge. Men derefter kan jeg slet ikke få mig selv til at pille ved det mere, for man kan virkelig se at det er de mest nøjagtige farver osv. i forhold til når det er lys film, eller aften i tivoli i go'aften danmark m.m.

Jeg mener også at Rasmus ved anbefalingen skriver, at ens øjne lige skal vænne sig til ikke at se et unaturligt billede mere. Og han har helt ret. Der gik ca. 5 dage for mit vedkommende. Men nu når jeg ser HD materiale.....WAUW!! :)

Selvfølgelig kan der være små forskelle på paneler så man skal have den en enkelt tak til højre eller venstre alt efter personlige præferencer.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#50707
Velsing: du har helt ret med, at billedet virker forkert med indstillingerne fra testen og at det kun opleves når man ser analoge signaler. Men ved digitale signaler (sat/DVD) er billedet meget meget flottere. Jeg har indtil nu fundet mine egne indstillinger, som jeg selv mener passende og realistiske. Når jeg så får digi-signaler gennem Viasat via HDMI i næste måned er jeg ovre problemerne med analoge billeder. Så må jeg prøve, at se om præferencerne skal finjusteres nok engang?

Kthomsen: måske ser du udelukkende digitale udsendelser og har derfor slet ikke oplevet nogle af de nævnte problemer ved analoge billeder?

Dog synes jeg, at savne en bruger med eksakt samme TV og erfaringerne mht. kalibrering.....måske er indstillingerne for PX80 og PX81 slet ikke helt identiske?
Brugeravatar
Af kthomsen
#50717
Hej IT-Bruger.

Ja du har ret, jeg ser udelukkende digitalt nu. Men i starten var det et godt analog signal via yousee kabel. Indstillingen virkede mørk i starten, fordi jeg var vant til et mere ukorrekt "lyst" billede. Men du har da ret, at med det digitale jeg har nu, er billedet virkelig flot på mit PX80 med testens indstillinger.

Anyway, jeg kan kun sige hvad jeg ser på PX80. Jeg har ikke set indstillingerne på et PX81, så skal ikke kunne sige om det er det samme, desværre. Men vil stadig gøre opmærksom på, at det virkelig er utroligt hvad et øje kan vænne sig til. Så måske det var en uge værd at prøve med indstillinger tilnærmelsesvis tæt på testens og derefter se om det var det værd eller ej. O_O