Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zap
#49602
Jeg må erkende at jeg skøjter lidt rundt i formaterne på mit tv. Det er et billedrørstv - 28' widescreen. (Ja, det bliver snart skiftet ud med et større faldskærms....).
Skift mellem billedformater 4:3, 16:9, 14:9, widescreen, bredformat, zoom, subtitle zoom og hvad det ellers hedder, har aldrig rigtig kørt optimalt form mig synes jeg. Derfor kunne jeg bruge den ultimative guide til hvornår og hvorfor man skal skifte format på de respektive kanaler/programmer. Den gør noget på auto, men det er ikke altid optimalt synes jeg. Jeg er klar over at kanalerne sender i forskellige formater, men hvem gør hvad og hvorfor og hvornår får man det bedste format har jeg ikke styr på.
Er der nogen der kan forklare hvornår hvilken indstilling er bedst og hvordan jeg finder ud af hvad der bedst?
Brugeravatar
Af jakobdam
#49606
Det er et velkendt problem, især for billedrørsskærme (CRT) som oftest har mindre logik i deres kredsløb end de nyere fladskærme.

De digitale kanaler vil nok altid blive vist korrekt - det plejer de selv at sørge for sammen med dit TV.

Generelt for ikke-digitale kanaler:
- Start med at se billedet i 4:3. Ser folk mærkeligt aflange ud i hovederne, så prøv 16:9.
- Ser folk for flade ud nu, så prøv 14:9.
- Du kan overveje Zoom, men ofte mister du noget af billedet. Hvis det eks. er underteksterne kan du måske flytte billedet opad. Her sammenpresses det dog efterhånden som man flytter det op, på mange fjernsyn jeg har set.

Kig generelt efter runde objekter (eks. TV3's logo) for at se om de er rigtigt runde, for at se om du på pågældende kanal i pågældende udsendelse, er i det rigtige format.

Men desværre - ingen endegyldig facitliste herfra, da det hele tiden skifter hvad du bør bruge.