Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 123479
#47636
Overvejer snarligst at anskaffe mig en af ovenstående fladskærme.

Er der nogen herinde, der har erfaringer med en af disse skærme mht. billedkvalitet osv.?

Og er det generelt en god skærm til prisen, eller er der andre billigere skærme, der er på niveau eller bedre?
De ligger omkring 10.000 kr. de billigste steder. Selvfølgelig er 40'eren lidt dyrere end 37'eren.

Har i øvrigt kabeltv fra Parknet, og følgende tekst står på deres hjemmeside: "* Parknet udsender det danske DVB-T signal, så man gratis kan se digital tv på nyere TV med indbygget dekoder."

Hvordan kan det lade sig gøre, når det er kabeltv? Jeg troede det var en DVB-C tuner, jeg så skulle bruge.

Er DVB-C tuneren så overflødig eller hvad? Og bliver TV2 og DR så udsendt digitalt fra 1. november 2008 ligesom hos folk med stueantenne?

Jeg synes det er lidt forvirrende, når man ellers får tudet ørerne fulde om, at det er en DVB-C tuner, man skal bruge, når man har kabeltv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47643
De benytter nok et digitalt spejl, hvor de blot sender kanalerne videre via DVB-T i stedet for DVB-C. Dette gøres ret mange steder efterhånden, men du har ret i at den generelle fremgangsmåde er at bruge en DVB-C tuner - hvis man eksempelvis har Yousee eller Stofa.

I dit tilfælde vil du nok få mere for dine penge ved blot at tage noget ala PX80 eller PZ80 fra Panasonic, da du jo kun har behov for en DVB-T tuner. Billedkvaliteten vil være bedre.
Af 123479
#47683
Tak for hjælpen, Yakken.

Jeg har nu snakket med en medarbejder hos Parknet, der oplyser at det kun er DR, DR2 og TV2 osv. (de luftbårne kanaler), der udsendes som DVB-T signal. Jeg skal altså stadig bruge en DVB-C tuner for at kunne se resten af kanalerne digitalt.

De Panasonic fladskærme du foreslog ser ganske udmærkede ud til prisen. Desværre mangler de bare en DVB-C tuner. Har du et forslag til en skærm inkl. DVB-C tuner?

Er årsagen til, at billedet er bedre på Panasonic skærmene, at det er plasmaskærme, hvorimod Samsung er LCD? Skal man derfor hovedsageligt gå efter plasma i 37-40' størrelsesordenen, hvis man vil have det bedste billede?

På forhånd tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47694
Nej, det er ikke sådan at plasma generelt er bedre end LCD. Panasonics serie skiller sig blot positivt ud.

Personligt ville jeg få fat på en ekstern digital dekoder til at tage DVB-C kanalerne, men har du fået oplyst hvorvidt Parknet om hvordan deres DVB-C fungerer? Der skal normalvist et dekoderkort til en DVB-C tuner, men dette står der intet om på deres hjemmeside. Få lige afklaret helt konkret hvad du skal bruge for at se kabel-TV kanalerne digitalt fra dem.

Dernæst ville jeg stadig tage PX/PZ modellen og så bare koble den til den eksterne tuner.