Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Z0TiX
#47285
Hej,

Jeg har besluttet mig for at købe et Sony KDL-40W4000 LCD TV og har i den forbindelse et spørgsmål.

Jeg har en Asus EEEBox B202 som har onboard grafikkort og pt er den forbundet til et Samsung LE37R87BD via en DVI-VGA adaptor og et VGA kabel. Jeg kan pt. ikke køre skærmens opløsning på 1366x768 men i stedet 1024x768. Dette resulterer i et lidt strukket billede.

Mit kommende tv kan køre 1920x1080 hvilket er en mulig indstilling på min pc i skærm indstillingerne nu. Vil derfor høre, hvordan jeg får det optimale billede fra PC til TV når jeg anskaffer mig det Sony 40W4000? Er det som jeg kører nu DVI->VGA eller er det et DVI->HDMI?
Af Z0TiX
#47348
Har lige sat mit nyindkøbte Sony KDL-40W4220 til. Har koblet det til min PC med et VGA kabel, men kan ikke vælge en højere opløsning end 1280x1024, hvilket der også er nævnt i manualen til fjernsynet. Troede ellers godt man kunne få 1920x1080 ud af VGA...!?

En anden ting der undrer mig er, at den højest nævnte opløsning i manualen ved PC Referencediagram til for HDMI IN 1, 2, 3 indgangssignal er 1360x768.. Vil det sige, at man ikke kan få HD opløsning fra fjernsynet via sin PC?!?

Håber der er nogen der kan hjælpe lidt her :)
Af mhca
#47349
Jeg ved ikke lige specifikt hvordan du får det til at køre den optimale opløsning, men du skal klart køre signalet digitalt hele vejen.

Jeg kører selv med et DVI->HDMI kabel, men flere vil nok anbefale at købe dig en DVI->HDMI adapter og så købe et HDMI kabel. Det vil være langt mere anvendeligt i fremtiden, og så kan du også bruge det til hvis du skal have koblet en nyere DVD-afspiller til midlertidigt. Eller hvis du senere får et grafikkort med HDMI udgang (det begynder vi at se mere til).

Da du skal køre 1080p, så sørg for at kablet er af fornuftig kvalitet, hvis det skal være flere meter langt.

Mvh. Martin

PS. Hvis du kører signalet digitalt så tror jeg i øvrigt at dit grafikkort kan se hvilken opløsning skærmen skal køre i.
Af Fjendbo
#47381
Man ka' godt køre 1920*1080 med VGA .. - jeg ka' i hvert fald på mit Samsung LE40A656 ..
Af mhca
#47382
Fjendbo skrev:Man ka' godt køre 1920*1080 med VGA .. - jeg ka' i hvert fald på mit Samsung LE40A656 ..
Ja. Det burde man uden tvivl!

Men ved ikke om grafikkortet er bedre til at opfatte at skærmen kan klare 1080, hvis man bruger DVI.
Ellers skal man evt. ind og fjerne flueben i "Skjul indstillinger som...." eller hvad det nu hedder.
Af Z0TiX
#47483
Har i dag modtaget et Lindy Premium Gold DVI-D DVI->HDMI (18+1) kabel og nu kan jeg køre fuld hd på min pc :)

Har dog lige et andet spørgsmål. Når jeg går ind på hjemmesiden: http://boardsus.playstation.com/playstation/

og min billedfunktion på fjernsynet står på Kraftig eller Standard, kommer det med en høj frekvent hyletone og brightness eller hvad det er daler et stykke ned. Noget af den røde tekst derinde er også slørret. Når jeg har mit tv stående på Biograf, kommer hyletonen ikke og brightness daler heller ikke. Dog er teksten stadig slørret nogle steder.

Hvad kan det være? Nogen der evt. kender til problemet?
Af Z0TiX
#47591
Bump..

Ikke nogen der har prøvet den hjemmeside på et Sony LCD TV?

Har lagt mærke til at alle farverne på skærmen ændrer sig, alt efter hvilket billede der er på skærmen. Kan eks. se det på process baren nede for neden, at den blå farver den har er forskellig når jeg viser skrivebordet eller går på internettet..
Er det en funktion Sony's LCD TV'er har og er det noget man kan slå fra?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47593
Det er nok bare den dynamiske kontrast i aktion. Når billedet er mørkt skrues der ned for lysstyrken og når det er lyst, så skrues der op igen. Jeg ved ikke hvad Sony har kaldt denne funktion i menuen, men det kan slås fra.
Af Z0TiX
#47609
Har fundet en løsning med farverne der skiftede. Man kunne ikke slå "Avanceret kontrastforbedring" fra når profilen stod på "Kraftig". Det er nu slået fra ved at vælge en af de 2 andre billedprofiler og farverne skifter nu ikke mere :)

Der kommer dog stadig en lille hylelyd når jeg går ind på den omtalte hjemmeside. Lyden kan høres 2 meter fra fjernsynet svagt. Den kan høres tydeligt, når man stikker hovedet ned til toppen af fjernsynet. Derinde fra er der en konstant summen, men den lyd ændrer sig så, når jeg besøger den side.

Hvad er det? Er det noget der kan skade TV'et?