Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
#46621
Til mit tidligere gamle tv havde jeg en "standby killer" ligesom denne her tilsluttet: http://www.al2bolig.dk/Default.aspx?ID=2056

Den mærker simpelthen hvornår forbruget til tv'et falder og slukker derefter automatisk tv'et.

Problemet er at den ikke slukker ned med mit PX80 tilsluttet, så umiddelbart har PX'eren et højere standbyforbrug så standby killer stadig tror tv'et er tændt. Det forstår jeg bare ikke, for PX80'eren er opgivet til at bruge 0,7W i standby.

Jeg ser så at PX80 er opgivet til at bruge 20W i standby ved "monitor out optagelse" hvad det så end betyder, så min bekymring er derfor om den nu konstant bruger 20W i standby og det så er derfor min standby killer tror tv'et er tændt konstant?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46624
Søg lige lidt i forum. Dette har været vendt flere gange før og fejlen ligger i din spareskinne og ikke i tvets standbyforbrug. Dit TV har en switchmode strømforsyning og hvis spareskinnen ikke er god nok, så måler den forkert.
Af thg
#46626
Ok. Jeg har nu søgt lidt forskelligt i forummet og kan ikke finde noget om det?

Nå, men hvis PX'eren har et standby forbrug på 0,7W så burde den standby killer klart reagere, for jeg kan ikke forstille mig at mit gamle Philips CRT tv har et mindre standby forbrug og der fungerede den fint. Hvad menes der med switchmode strømforsyning?


Tillægsspørgsmål: Hvordan ser jeg om mit PX80 er en DK eller EU model?
Af Gabba
#46627
Yakken har ret. Jeg har målt mit PX 80 med et såkaldt Spar-O-Meter, der måler den faktiske effekt, ikke rms strøm og spænding, som billigere modeller gør. Jeg har målt den til 0,5-0,7W, hvilket er ganske pænt.

Når jeg alligevel slukker på kontakten, er det fordi min f**king YouSee HD dekoderboks bruger lige meget strøm om den er tændt eller slukket, dvs. ca. 18W på SD kanal og 35 W på en HD kanal !:( Så kan man undre sig over, at det skal tage ca. 20 sekunder for den at tænde fra standby når dekoderen tilsyneladende kører på fuld hammer derudaf... Den bliver også varm i standby.

Din "killer" måler sikkert middel-strømstyrken, der er noget højere. Når forbruget alligevel er lavere, er det fordi TV'et kun tapper strøm, når spændingen er lav, fx de første 10% af sinuskurven. Det er vistnok sådan en switchmode strømforsyning virker..?
Af thg
#46631
Men hvis standby forbruget ligger på 0,5-0,7W hvorfor dælen skulle min standby killer så ikke kunne finde ud af det, når det virker fint med mit gamle tv?

Ideen med standby killeren er at jeg også har min YouSee digitalboks (Sagem 60 - uden HD) tilsluttet så den automatisk slukkes når jeg slukker tv'et.
Af telum
#46632
Du skal blot læse yakkens indlæg. At du ikke forstår hvordan det teknisk fungerer er ligegodt humlen er, at din spareskinne detekterer TV'ets forbrug forkert fordi det har en anden type strømforsyning end dit gamle tv.

Køb en dyrere strømskinne (som er tjent hjem i år 2700 hvis det kun er for tv'ets skyld), eller gør ingenting.