Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
#46566
Jeg har læst artiklen her på siden om burn-in.

Der anbefales det at lave en break-in på tv'et med et billede m. støj, hvor man f.eks. hiver antennestikket ud.

Skal jeg gøre det første gang jeg sætter det til og hvor længe skal det stå at køre?

Hvis det er et reelt kendt problem, hvorfor anbefaler producenterne så ikke dette, for hvis jeg får sådan en burn-in er det trods alt vel producenten der skal dække problemet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46567
Hvorvidt burn-in er et problem afhænger i høj grad af hvem der har produceret dit TV. Pioneers nye modeller er stort set fri for burn-in og Panasonics er også mere modstandsdygtige end mange andre.

Flere producenter beskriver nu også risikoen for burn-in i deres manual og det er ikke noget du kan klage over efterfølgende hvis du skulle gå hen og skade dit TV.

Med alm. sund fornuft kan du dog sagtens benytte dit TV normalt uden at køre break-in DVD eller sne på skærmen. Hvis du er bekymret, så kan du jo tjekke status en gang i timen ved at skifte til et hvidt billede og se hvordan skærmen ser ud.
Af r.kristensen
#46568
Hvis der forekommer burn-in på skærmen vil det være efter såkaldt misbrug, derfor dækker garantien fra producenten ikke...

Break-in af skærmen kan du klare på mange måder, fx med helt alm. tv kiggeri også bare huske at skifte kanal engang i mellem. Det er lidt surt at bruge 100-200 timers strøm for at break-in et nyt fjernsyn.
Af thg
#46569
Man kan da ikke konkludere at det er misbrug at se helt alm. tv i måske 3-5 timer dagligt og så sige man ikke vil dække et problem med burn-in??? Det ville være det samme hvis en bilproducent sagde at man max. måtte køre 80 km/t det første 1/2 år pga. risiko for skader og at de ikke dækker hvis man har kørt stærkere end dette...

Men hvor tit bør jeg skifte kanal?

Hvordan ser jeg helt præcist om jeg er ramt af burn-in?

Der er iøvrigt et Panasonic PX80.
Af martinlk
#46570
thg skrev:Man kan da ikke konkludere at det er misbrug at se helt alm. tv i måske 3-5 timer dagligt og så sige man ikke vil dække et problem med burn-in???
Der opstår ikke burn-in ved "normalt" brug. Jeg har ikke oplevet noget på mit PX80, og min kæreste ser gerne samme kanal i flere timer i træk. Jeg tror slet ikke du skal bekymre dig om det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46571
På PX80 kan du bare bruge dit TV, som du ville normalt. Hvis du vil tjekke om der er burn-in (eller måske bare retention), så kan du tilslutte en PC og bruge vores monitor-test hvor du benytter den hvide skærmflade i fuldskærm. Her vil du så kunne se svage skygger af eksempelvis logoet fra en TV-kanal eller bjælkerne fra letterbox-formatet på DVD'er.

I artiklen om burn-in har vi også et lille program du kan køre fra din PC, som kan bruges til at viske burn-in ud. Dette program kan også med fordel benyttes til at tjekke om der er skygger, da det også blot er en hvid flade med en kasse der kører hen over.
Af thg
#46644
Ja så fik jeg mit PX80 igår og fik set ca. 4 timers blandet tv på det. Her idag da jeg tænder det, ser jeg nu pludselig et "burn-in" af uret fra TV2 News nederst i højre hjørne. Underligt, for jeg har måske set max. 15 min. på denne kanal igår...

Så førstegangs indtrykket er absolut langt fra imponerende, dog er det kun noget man kan se når der ikke er billede på nede i hjørnet, altså så der bare er sort.

Skal man virkelig finde sig i dette, for det er sku da langt fra acceptabelt???
Af martinlk
#46650
Det skulle gerne forsvinde ganske hurtigt efter de omtalte pixels er blevet "aktiverede." Prøv om ikke det forsvinder hvis du ser en anden kanal i et øjeblik. Dette er ikke burn-in, men retention.

Desuden skal der tilføjes at det anbefales at skrue ned for brightness i de første 100-200 timer.
Af RomanFanatic
#46735
Jeg tænker også på at få mig et PX80. Når nu man er i de første 200 timers indkørings fase, hvordan skal jeg så kunne se film med f.eks sorte rammer? Hvis jeg nu beslutter mig for en aften at se Ringenes herre 2 extended edition, som var 3+ timer, risikere man så ikke at få kraftig retention?
Lige nu sidder jeg ved et 21" crt tv, og jeg må indrømme at jeg virkelig glæder mig til at se nogle storfilm på min nye skærm, det ville bare være surt hvis man skulle vente i lang tid.
Af martinlk
#46777
RomanFanatic skrev:Når nu man er i de første 200 timers indkørings fase, hvordan skal jeg så kunne se film med f.eks sorte rammer?
Du ser bare filmen. Der sker ikke noget.
Brugeravatar
Af kthomsen
#46788
Har aldrig brugt "break-in" på mit px80 og har ikke set skyggen af retention ved normal brug. Ikke engang når jeg har set en 2½ timers film med sorte bjælker.
Det første jeg gjorde da jeg fik mit tv var, at indstille efter flatpanels.dk's indstillinger fra deres PX80 test og derefter se normal tv.
Og jeg er total imponeret over billedet!
Havde selv et 32" LG LCD fra ´06 til 20.000.- før og gik fra LCD til Plasma KUN pga sortniveau, og er ovenud glad for skiftet.
Af thomit
#46793
Enig med kthomsen her, men jeg kan dog fra tid til anden se retentioner - men det er jo ikke noe problem? De forsvinner av seg selv i løpet av et minutt eller to hvis man bare skifter til et fullskjermsbilde.
Og ja, jeg så alle 3 LOTR extended etter hverandre, kort tid etter at jeg fikk min PX80. No problem. :p
Brugeravatar
Af Tech2007
#46806
Du skal ikke være bange for, at købe én Plasma og bruge den. De første 200 timer skal du bare være lidt mere forsigtig, hvor du bl.a. kan skrue lidt ned for kontrasten og brightness. Du kan bare bruge de samme instillinger, som flatpanels har brugt i deres anmeldelse.

Du får ikke burn-in så let ved bare, at se film eller spille. Men retentioner kan sagtens opstå, men de forsvinder meget kort tid efter ved bare, at se fx normal TV. Mange mennekser ligger slet ikke mærke til det.
Af RomanFanatic
#46814
Super dejligt, jeg kan virkelig ikke vente med at se noget hd på den skærm :P I snakker om en test af instillinger, nogle der lige vil linke til den?