Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#46351
Hej.

Jeg har lovet min søster at hjælpe hende med at finde en fladskærm, og så ville jeg selvfølgelig søge inspiration herinde på dk's bedste forum ;-) (blev selv anbefalet pdp 508xd herinde for et par måneder siden, og det skal de kloge hoveder herinde ha tusinde tak for).
Hun vil max spendere omkring kr.8000 for det. Det skal hovedsageligt bruges til almindeligt tv kiggeri via digital parabol og almindelig dvd. Er der nogen der kan komme med nogle anbefalinger?

Lige pt har jeg kigget lidt på følgende:
Panasonic TH-42PX80 eller Sony KDL40W4000.
Når jeg kigger på specifikationerne ser det ud til at sony'en er bedst men har jo også læst en del godt om px80'eren. Har desværre ikke haft mulighed for at se dem i fysisk i en butik, men er der nogen der kan anbefale det ene frem for det andet eller skal jeg finde et helt andet?

På forhånd mange tak for hjælpen
Af Sommer
#46364
Mit valg ramte W4000 (købt hos mobiludsalg til 8749,- nu kan man få det 500 billigere samme butik - og de kan altså anbefales)...

Plasmaskærme ramte aldrig rigtig min interesse da min skærm skal køre via et multimedia center og jeg ved at jeg ville ende med en fastbrænding.

Billedemæssigt har jeg aldrig sammenlignet dem, men design er jeg mest til W4000 - og samtidig får du edderhakme det mest lækre billeder jeg endnu har set på et LCD billede. Helt uden fejl (og jeg savner hverken 100hz eller noget). Samtidig synes jeg at lyden er fænomenal også på det! For god til at jeg gider tænde mit anlæg når jeg ser flimmerkasse (film skal dog nydes ordentligt ;))...

Samtidig har den DVB-C tuner med MPEG4, hvis du har noget at bruge det til (det har jeg!)....

PX80 er vel så blevet noget billigere kan jeg se (~6500 hos Mobiludsalg), og alle siger jo at den ahr det bedste billede til prisen. At skærmen så er røvgrim ( i mine øjne) er jo så en anden snak.
Af Jensinho
#46408
Tak for svaret Sommer. Jeg vil gå videre med det, men kan sige jeg har samme holdning til design'et....synes w4000 er mange gange flottere end px80'eren. Ved dog ikke helt om de små 2k er for meget for dem at de skal betale ekstra for designet, hvis altså billedkvaliteten på px80'eren næsten er lige så god som på w4000, men det må være deres problem :)
Af Irenicus
#46409
Jeg har set begge, og må sige at PX80 har et noget bedre billede.
Grunden til at man (og jeg selv) skal overveje W4000 er DVB-C tuneren samt MPEG4 understøttelse.
Af Sommer
#46421
Irenicus skrev:Jeg har set begge, og må sige at PX80 har et noget bedre billede.
Grunden til at man (og jeg selv) skal overveje W4000 er DVB-C tuneren samt MPEG4 understøttelse.
Ved sq ikke om jeg er enig. SD synes jeg måske godt der kan være et noget klarere billede. Var oppe i en butik i dag og lure lidt på PX80 (og PZ80) - og synes faktisk de stod flot, men HD billede (på 2 meters afstand) var meget kantet i rundingerne. Men det kan vel egentlig indstilles under skarphed - ved ikke hvor meget det gør, eller hvad den står på?

Udelukkende igen bedømt på mine egne øjne!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46427
Skarphed skal sættes på 0 for HD kilder.
Af Sommer
#46479
yakken skrev:Skarphed skal sættes på 0 for HD kilder.
Så giver det nok mening, for den her var der med garanti ikke pillet ved overhovedet.

Et halvt on-topic spørgsmål (sorry for highjack): Skal den også det på min 40W4000 eller betyder det intet da den kører 1:1 ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46481
Alt hvad der hedder sharpness er en kunstig form for boostning af detaljer. Det er ikke noget producenten af filmen har tiltænkt sig og øger du sharpness bare lidt, så ændrer du den måde filmen egentlig skulle se ud på.

Jeg har før henvist til dette billede, som jeg har lavet til lejligheden:
http://www.flatpanels.dk/billeder/sharpness.jpg

Her er sharpness boostet i den højre del af billedet og det originale billede er bibeholdt på venstresiden. Som du kan se, så har jeg ødelagt modellen godt og grundigt på højre side, men hvis du nu ikke havde kunnet se venstresiden, så ville du nok fejlagtigt bare tro at mit kamera tog superskarpe billeder (måske ikke lige med det her billede, for jeg har virkelig hevet en del i håndtaget).

Der er ret stor forskel på hvor meget sharpness der tilføres når man hiver i håndtagene fra TV til TV og især producenter som Philips har tendenser til at tilføje usandsynligt meget sharpness til sine billeder, hvilket IMO er ret irriterende. Det sælger dog godt i butikkerne af lige netop den grund jeg nævner ovenfor...
Af Sommer
#46703
Lækkert billede, Yakken!

Men nu hører man tit den der "som producenten ønskede det skulle se ud" - personligt kan jeg bedst lide højresiden, men kan samtidig godt se pointen i det. Dog er fordelen vel ved netop alle disse håndtag at jeg som forbruger selv kan lege producenten og "ødelægge" scenerne lidt. Nå, det var et sidespor..

Anyway, tak for svaret! Jeg blev klogere i hvert fald :)
Brugeravatar
Af Janos
#46707
Et Sony 40W4000 vil være et sikkert og suverænt valg - har nu haft denne skærm i næsten 2 måneder og har på intet tidspunkt fortrudt at jeg - efter at have sammenlignet adskillige skærme - valgte netop denne.

Billedkvaliteten er i top, men som det også er nævnt andre steder, så få din søster til at gøre sig selv den tjeneste at investere i et godt sourround anlæg, evt. Sony's RHT-G900, som jeg også varmt kan anbefale.

Det eneste jeg nogle gange kan være i tvivl om er, om jeg fik købt skærmen stor nok :o
Af Sommer
#46708
Janos skrev:Et Sony 40W4000 vil være et sikkert og suverænt valg - har nu haft denne skærm i næsten 2 måneder og har på intet tidspunkt fortrudt at jeg - efter at have sammenlignet adskillige skærme - valgte netop denne.

Billedkvaliteten er i top, men som det også er nævnt andre steder, så få din søster til at gøre sig selv den tjeneste at investere i et godt sourround anlæg, evt. Sony's RHT-G900, som jeg også varmt kan anbefale.

Det eneste jeg nogle gange kan være i tvivl om er, om jeg fik købt skærmen stor nok :o
G900 er et toplækkert bord. Dog passer det ikke i min stue (jeg har et hjemmebygget terrarie TV-bord). Og kan absolut kun give dig ret i alt hvad du skriver.