Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#46197
Hey forum...

Jeg har længe haft en gammel dårlig denver dvd afspiller over scart, Som jeg har fået skiftet ud i dag med en Pioneer dvd afspiller med hdmi udgang, som jeg selvfølgelig kører over. Men så har jeg et måske dumt spørgsmål. Hvad skal jeg sætte dvd afspilleren til at outputte ?? Den kører 1080p nu, men kom til at tænke på om der var rigtigt, når nu px80 ikke er et full hd. For det går vel ud på at have så få billed op/ned skaleringer ? Så ved hvilken opløsning får jeg det bedste billede ?
Senest rettet af SilverLine 11. okt 2008, 10:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af kthomsen
#46199
1080p.
PX80 har ægte understøttelse af 1080p/24.
Men om du kan se forskel på det eller f.eks. 720p kommer nok an på hvor langt du sidder fra TV.
Af SilverLine
#46207
kthomsen skrev:1080p.
PX80 har ægte understøttelse af 1080p/24.
Men om du kan se forskel på det eller f.eks. 720p kommer nok an på hvor langt du sidder fra TV.
Mange tak for svaret :P

Så lader jeg den stå ved 1080P
Af kasper_j
#46230
Det kommer an på, om din DVD afspiller er bedre til at skalere signalet end tv'et er - Så der er ikke andet end at prøve sig frem :)
Af SilverLine
#46276
Så har jeg lige et nyt spørgsmål.

Afspilleren jeg har købt er en Pioneer dv-410. I indstillings menuen på afspilleren, kan jeg under "hdmi color" vælge mellem "Full range RGB" "RGB" og "Component" HVIS... jeg vælger 1080P og Component, kommer der en masse prikker i det sorte område(støj/grums). Hvis jeg vælger "full range RGB" forsvinder disse prikker, og den sorte bliver altså jævn i farven. MEN... en masse detaljer forsvinder også.... altså er detaljerne bedst ved Component, men hvordan kan det være jeg har en masse støj/grums i billedet ?
Af martinlk
#46281
Vælg component og skru lidt ned for lysstyrken, så forsvinder de prikker du snakker om (det er noget dithering-halløj).
Af martinlk
#46286
Jeg har lige en tilføjelse til det jeg skrev ovenfor.

Jeg synes sgu det er underligt at man selv skal sidde og skrue ned for lysstyrken for at få sort til at blive vist som sort! Signalet er jo digitalt, for dælen da! Det tyder på at ved ved valg af andet en full RGB, vises sort som mørk grå, og man kan derfor se dithering. Men PX80 understøtter jo ikke full RGB, så den indstilling gi'r jo ikke mening, da den vil medføre black crushing. Jeg fatter det ikke.
Af SilverLine
#46297
martinlk skrev:Vælg component og skru lidt ned for lysstyrken, så forsvinder de prikker du snakker om (det er noget dithering-halløj).
Hmm... synes ikke det forsvinder. Kan det være et defekt hdmi kabel ??
Af martinlk
#46320
Nej, dit HDMI-kabel er OK. Er du sikker på at det er den rigtige indstilling du skruer på? Det er brightness-indstillingen på TV'et jeg taler om.
Af SilverLine
#46345
martinlk skrev:Nej, dit HDMI-kabel er OK. Er du sikker på at det er den rigtige indstilling du skruer på? Det er brightness-indstillingen på TV'et jeg taler om.
Og du havde fuldstændig ret :-) Ved 1080p skulle jeg bare skrue ét hak ned for Lyset på fjernsynet, så forsvandt det. Siger mange tak for hjælpen. Forresten så kan jeg på det varmeste anbefale Pioneer dv-410. Efter jeg fik fjernet det dithering halløj, er der virkelig kommet et godt billede. I sær disney film som Pirates of the caribbean, står bare virkeligt flot. Og lyden er helt eminent....... En virkelig god afspiller for 1k, som læser stort set alle tænkelige formater ( minus BD selvfølgelig)
Af martinlk
#46348
SilverLine skrev:Og du havde fuldstændig ret :-)
Ja, det sker en sjælden gang imellem. Høh.
Af BC
#46349
Hvilken form for opløsning er den højeste når vi taler om Blue - Ray plader 1080 I eller 1080 P ? Jeg kan forstå at der er en type af udgaver for Europa og U.S.A også med hænsyn til 5.1 og 7.1
Af martinlk
#46350
BC skrev:Hvilken form for opløsning er den højeste når vi taler om Blue - Ray plader 1080 I eller 1080 P ?
1080p. Men er det ikke lidt off-topic?