Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jonaswox
#46179
Hej fellow geeks

Jeg står i den fantastiske situation at jeg skal købe et fjernsyn. Fjernsynet er valgt: Panasonic th 42px80.

MEN ... Når jeg prøver at finde det på nettet forvirrer det mig lidt at der findes nogle varianter som jeg ikke kan finde på panasonics hjemmeside. Fx er den model som hedder "Panasonic th42px80" dyrere end den der hedder Panasonic th42px8" (som er en model jeg ikke kan finde på deres hp) eller den der hedder "panasonic th42px80e"

Er der nogen derinde der har den mindste ide om hvad forskellen på de tre enormt ens fjernsynsmodeller som svinger omkring 1000kr i pris.. =o ...

Jeg ville blive meget glad for lidt hjælp =)

Test på flatpanels: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1213261291

th42px80 på hifipriser: http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=429592

Og her bliver jeg rigtig forvirret.. nemlig kelkoo: http://www.kelkoo.dk/ctl/do/compare?pid ... tId=127101

På hifipriser er px8e også billigere end px80 .. it makes no sense to me...
Af Lightyear
#46180
PX8 er en skrabet udgave af PX80, så den skal du helst undgå.
Brugeravatar
Af kthomsen
#46188
PX80 hedder også PX80E eller PX80EA. Det er alle samme tv.
E står for Europe som er det du skal have. EA er en nyere model, men samme tv.

Du skal ikke købe noget der hedder B for Britain eller lign, da tunere så ikke vil virke i DK.
Af lutuc
#46213
du skal ha PX80/PX80E /PX80EA en af de 3, så finder du bare den der er billigst.
Af farbruun
#46523
Jeg er også forvirret - dog af andre årsager:

*Har læst en masse godt om PX80 herinde og besluttede mig for at finde en butik hvor jeg kunne se det live.

-tog til TapeConnection på Vesterbrogade hvor jeg kunne sammenligne med et par af de gængse LCD'ere (Samsung 6'serien og Sony W4000) - selvom billedet umiddelbart var lidt dæmpet på PX80 ift. de andre, så måtte jeg medgive sælgeren at det var mindre kunstigt og mere behageligt på længere tid TV-kiggeri.

Men, så var jeg i Elgiganten den anden dag - og der virkede PX80 godt nok grå, mat og trist ift. de øvrige skærme.

Og jeg køber ikke umiddelbart "kampagnerne" fra Plasma fans, da skærme fra Pioneer stod rigtig godt i samme butik.

Så - kan nogen give lidt input - på et niveau den gennemsnitlige "snarlige-TV-køber" kan forstå?
Af telum
#46527
hvad mener du med "Og jeg køber ikke umiddelbart "kampagnerne" fra Plasma fans, da skærme fra Pioneer stod rigtig godt i samme butik. "?

Pioneer laver også plasma, faktisk de bedste man kan købe for penge, og her kan PX80 ikke være med (de koster så også det 3-dobbelte så det er vel fair nok).

Hvis PX80 virkede grå kan det have noget at gøre med, at brightness, sharpness osv. er skruet helt op for at give farverne mere wow-effekt i butikken for "ikke-kendere". Hvis det stod godt i tapeconnection, skal det jo bare indstilles ordentligt.

PS: hvis du kan nøjes med 37" står den til 5.500 i computercity.
Af KingGuru
#46529
Tror han mente, at de godt kunne finde ud af at sætte plasma fjernsyn op... det kunne ses på pioneer skærmene..
Af telum
#46531
OK. Det kan godt være de kunne finde ud af det, men derfor er det jo ikke sikkert de har gjort det.

De har jo nok en interesse i, at sælge nogle pioneer skærme (der er dyere) ved at vise en billedkvalitet på dem der er voldsomt meget bedre.

At det stod ringe i elgiganten ændrer jo ikke på, at det stod godt i tapeconnection?
Af farbruun
#46537
telum skrev:OK. Det kan godt være de kunne finde ud af det, men derfor er det jo ikke sikkert de har gjort det.

De har jo nok en interesse i, at sælge nogle pioneer skærme (der er dyere) ved at vise en billedkvalitet på dem der er voldsomt meget bedre.

At det stod ringe i elgiganten ændrer jo ikke på, at det stod godt i tapeconnection?
KingGuru fangede klart min pointe. Jeg tror de fleste ville vurdere PX80'eren som en af deres (elgigantens) dårligste skærme baseret på det jeg så den anden dag - altså folk der ikke kender til anmeldelse herfra og andre steder. Og rent salgsmæssigt giver det vel ikke mening, at "nedjustere" skærme, som bestemt ikke er deres billigste ?

Min frygt kunne omvendt være, at skærmen i TapeConnection var professionelt kalibreret (selvom de faktisk påstod at PX80 var lige fra kassen, mens LCD skærmene var kalibreret).

POINTE:
Jeg har læst hvad deres skrives herinde. Det fangede min interesse.
Så har jeg set skærmen i 2 butikker - jeg er ikke overbevist.

Jeg er ikke interesseret i at høre hvor dum jeg og uvidende jeg er - det er sgu klart for alle. Jeg vil hellere have saglige argumenter (dvs. for/imod).

Mit umiddelbare indtryk er:
PX80 er mere realistisk i farver vs. LCD'ere i samme prisklasse
PX80 er omvendt meget "dødt"
Af Ponduus
#46545
I stedet for dødt, vil jeg sige naturligt :) Jeg var ude for det samme da jeg skulle købe et PX80. LCD skærmene virkede langt bedre ude i butikkerne der var meget mere wow-effekt over dem.

Jeg valgte dog at tro på alle de rosende ord herinde fra og fra mange andre steder på nettet, og jeg har ikke fortrudt mit køb et sekund :)
Af telum
#46551
"Mit umiddelbare indtryk er:
PX80 er mere realistisk i farver vs. LCD'ere i samme prisklasse
PX80 er omvendt meget "dødt""

Tjae, det ene kræver vel lidt det andet. realistiske farver ER mere "døde" end overmættede lysende farver. En gulerod lyser jo heller ikke som en orange lyspære i virkeligheden.
Af thomit
#46552
1: PX80 ser meget bedre ut hjemme, enn i et typisk forhandlerlokale. En butikk er faktisk et meget dårlig sted å sammenligne TV'er i, med mindre man har full kontroll over alle de TV'er man vil sammenligne, og vet presist hvordan man stiller dem inn optimalt.

2: Grundige og ærlige test-sites, som Flatpanels eller HDTVTest, f.eks., er mer å stole på når man skal velge TV. Grundig research på nettet er mer verdt enn utallige turer til butikklokaler.
Af jonaswox
#46576
nu bestilte jeg px80 for nogle dage siden så det lidt 2 late =D