Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#43772
Hejsa
Jeg fik i dag at vide af en ekspedient, at hvis man køber sit LCD fjernsyn på nettet, så er der overvejende sansynlighed for at tunerne ikke virker... Er der nogen derude som er stødt på det problem? Jeg ved godt, at der er mange som er imod parallelimport, men troede egentlig kun at det knytter sig til det større besvær man har med at få det repareret ved efterfølgende reklamationer, men ikke at det ligefrem skulle være ikke-fungerende ved leverancen.
Mvh. Houg
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#43777
Det er rigtigt, at der har været nogle problemer med tunere på parallelimporterede Tv, men typisk har de kun strakt sig til undertekster.

Typisk er det jo en DVB-T tuner der er integreret og den klarer oftest de danske kanaler uden problemer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#43778
Visse TV modeller har tunere der ikke er kompatible med det danske sendenet, hvilket betyder at du ikke vil kunne bruge de digitale tunere. Det er dog ikke alle importerede TV den er gal med og ofte så er der tale om TV modeller der er rettet imod et specifikt marked, såsom England, hvor du vil have problemer. Disse modeller har ofte også en lidt anden modelbetegnelse, hvilket kunne være et ekstra bogstav i navnet eller en anden endelse på modelbetegnelsen.

Bottom line: Når du køber parallelimporterede TV over nettet, så spørg dig for først, så du ikke køber et TV der ikke fungerer optimalt i DK.
Af houg
#43847
Ok. Jeg prøver mig lidt frem. Men hvis tuneren nu ikke fungerer, så burde der vel ikke, principielt ihvertfald, være nogen problemer med at få det ordnet på garantien eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#43848
Det er ikke noget garantien dækker, for der er jo ikke tale om en defekt. Du køber det TV som der annonceres med, så med mindre der skrives at tuneren i et parallelimporteret TV specifikt virker i DK, så er der ingen sikkerhed. Hvis et TV er parallelimporteret, så må du tage til takke med det du får leveret eller returnere det indenfor de 14 dage som returretten gælder.

Hvis der skrives at der er tale om en dansk model, så skal tuneren virke uanset hvad.
Af houg
#43853
Ja, det kan jeg selvfølgelig godt se. Mange tak for hjælpen.