Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbk
#42857
Hej

Ser et 576p bedre ud på et 1080p panel end et 720p panel?

Årsagen til at jeg spørger er, at jeg regner med at købe et panasonic lxd85 lcd TV, men kan se, at lzd85 med full HD kun koster en tusse mere.

TVet skal bruges med en Stofa Zaptorbox som kan opskalere 576p (har ingen hd kanaler) til enten 720p eller 1080p.

Bør jeg overveje at købe lzd modellen frem for lxd ?

mvh
Michael Kristensen
Af Ponduus
#42859
Kommer det ikke an på hvor godt tv'et er til at opskalere?
Men lige umiddelbart vil jeg mene, at det er nemmest at opskalere fra 576 til 720. Men jeg gætter kun ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42860
Det forholder sig omvendt. Det er nemmest at opskalere til så høj en opløsning som muligt. Dette er dog ren teori og i praksis kan du ikke automatisk antage at ethvert TV med fuld HD vil vise et 576i/p signal bedre end et alm. HD TV vil. Det afhænger i meget meget høj grad af kvaliteten af skaláren i TVet og derudover også af de øvrige kvaliteter TVet har ift. andre modeller.

Men altså: Alt andet lige, så er det nemmere at opskalere til fuld HD end til HD.
Af x99gump
#42864
Lige et spørgsmål til Yakken:

Hvorfor er det at det er nemmere at opskalere til højere opløsning?
Grunden til jeg spørger er, at min kammerat mener at et SD signal (fra normal antenne), alt andet lige vil se bedre ud på mit TV end på hans. Af den grund at hans TV er full hd og mit ikke er...
Jeg har et Panasonic 42PX80 (anbefalet af mange herinde, endnu engang tak for rådet, er super glad for det :) ), hvorimod han har et Samsung 40F86...
Han påstår hårdnakket at et SD signal opskaleret til 720p, alt andet lige, vil se bedre ud end et opskaleret til 1080p og at det er derfor signalet står bedre på mit TV...
Nu har jeg desværre ikke viden nok til at kunne argumentere imod ham, og derfor er vi ikke kommet meget videre i diskussionen. Håber derfor at kunne trække på noget viden herfra, så vi kan få det afgjort en gang for alle :)
På forhånd tak...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42866
Det er egentlig blot et spørgsmål om matematik. Jeg har tidligere skrevet en artikel hvori dette aspekt nævnes, men deri er fokus på den lidt omvendte verden, hvor 1080p nedskaleres til 720p. Jeg har dog medtaget en figur hvori SD opskaleres til hhv. 720p og 1080p hvor du kan se hvorfor en højere opløsning er bedre.

Afsnittet hedder "Opskalering af SD" i artiklen her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1183765992

I artiklen nævnes en "billig" løsning og en "dyr" løsning, men du kan se bort fra den billige. Ingen TV benytter sig af den. På figuren kan du se at fuld HD har langt flere pixels at arbejde med og derfor kan give dig en finere udglatning af kanter i opskaleringen. Termet er "interpolation".

Men husk: Nøglesætningen er "alt andet lige". Skalaren hos Panasonic er ikke den samme som hos Samsung, som ikke er den samme som hos Pioneer...
Af x99gump
#42870
Vi har også snakket om at det selvfølgelig kommer an på hvordan de forskellige TV opskalerer signalet. Men ud over det, så mente min kammerat at jo højere opløsning du opskalerer til, jo mere "fyld" skal der stoppes på pga manglende informationer i billedet, og det vil så give et dårligere slutresultat... Hvorimod hvis der skal tilføjes færre pixels er der også færre muligheder for at billedet får fejl...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42875
Der stoppes ikke noget "fyld" ind. Der interpoleres. Som nævnt forholder det sig omvendt af hvad din ven mener, men det kan du som nævnt læse i den artikel jeg linker til.
Af x99gump
#42876
Jeg siger mange tak for svaret :)
#42888
mbk skrev:Hej

TVet skal bruges med en Stofa Zaptorbox som kan opskalere 576p (har ingen hd kanaler) til enten 720p eller 1080p.

mvh
Michael Kristensen
Bare lige for god ordens skyld, så kan Zaptor boxen ikke opskalere til 1080P men KUN til 1080i, desværre. Som om alt andet lige vil det være dit TV som skal skalere op til de 1080P. Jeg mener min Zaptor står til default, hvilket vist nok er opskalering til 720P. Så må mit Pioneer 5090H skalere derfra og til de 1080P.
Måske kan I så svare mig om det vil være bedre at sætte min Zaptor til at skalere op til 1080i for derefter at lade TV'et lave det om til 1080P. Jeg tror bare at skaleren i TV'et er bedre end den i Zaptoren. Jeg vil dog ikke kunne sætte Zator til 576P, da jeg jeg har HD kanaler i min TV pakke. Ellers ville det vel have været bedst så Tv'et kunne lave alt skalering?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42889
Det kan du vel bedst selv afgøre ved en simpel test.

Umiddelbart ville jeg jeg ikke være i tvivl om at den skulle spytte 576p ud hvis ikke du havde HD kanaler.
Af Sickboy
#42891
Jeg må indrømme det er svært at se forskel med det blotte øje, da mange af udsendelserne bliver sendt rimeligt komprimerede. En test med DR nyhederne er nok bedst, da det som bliver sendt i god kvalitet.
Jeg bliver nok nødt til at lade Zaptoren spytte ud i 720P, da min TV Sport HD ellers ikke vil være HD længere.