Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ruas
#4402
Jeg står overfor at skulle købe fjernsyn og håbede at kunne høre fra et par af Jer (forhåbentlig eksperter) med forslag til hvad jeg bør købe!!

Jeg har snakket med flere forhandlere, som har givet mig forskellige forslag til fjernsyn ( forskellige ideer de har) og jeg synes at komme mere og mere i tvivl om hvor jeg får mest for pengene.

Mine krav er:

Pris op til 20.000
Jeg ser mange dvd film og der skal fokus vel ligge lidt mere... Afstand fra Tv bliver omkring 2m.
Design har betydning, gider ikke noget "ukorrant".
HDMI - DVI mulighed (HVAD F..... skal jeg gå op i her, er DVI i princippet ikke ligegodt for mig)
min. 32" max 37"
I prisen skal der være ophæng (stationært), en dvd afspiller (regcode free), med dts mulighed og til billig penge og som kan hjælpe billedet på det tv i foreslår.

Håber I vil hjælpe en tumpe på det her marked :)

Tak for opmærksomhed.

Morten Thomsen
Brugeravatar
Af azrael
#4405
Altså, jeg ville jo egentlig umiddelbart anbefale Samsung LE32M61B. Som jeg andetsteds har skrevet kan den fås til ca. kr. 13.000 nu, måske endnu billigere hvis man tager en tur til Tyskland (selvom jeg synes det er lidt klamt med varer i denne prisklasse).

Ellers findes samme model med et 40" panel, men den koster altså en hel stang penge mere.

Måske skulle du også vente et par måneder mere, da de fleste producenter lige p.t. er ved at introducere nye modeller. Om ikke andet betyder det, at aktuelle modeller bliver billigere. Ovennævnte skærm er da i al fald faldet med næsten kr. 3000 efter Samsung er begyndt at introducere deres nye modeller.

Måske var det også noget med en plasmaskærm? De findes faktisk til rimeligt gode priser lige p.t. Du bør dog holde øje med, at du ikke får påduttet en med mindre opløsning end 1024x768 (det regnes for HD indenfor plasma). Panasonic TH-37PV60E (37" plasma, 1024x768) til kr. 15.999 hos TapeConnection var måske et bud?

Med ovennævnte forslag skulle du have mindst kr. 4000 til køb af DVD-player, hvis vi tænker på dit budget med op til kr. 20.000. Der skulle du nok kunne finde noget lækkert.

Håber, at det hjælper! :)

Hilsen,
az

EDIT: Nå ja, mht. HDMI og DVI. Det er faktisk lidt ligegyldigt hvilket stik skærmen anvender, sålænge DVI-indgangen forstår HDCP (high definition content protection) protokollen. Det er en af de ting, der desværre udgør "HD Ready" kvalifiktationen, selvom det faktisk betyder at du aftvinges penge for kopibeskyttelse. Teknisk er DVI p.t. faktisk mere interessant, hvis du også har tænkt på at koble en pc på skærmen, da DVI-indgangen kan klare højere opløsninger. Til gengæld har HDMI kombineret lyd og billede, lidt ligesom SCART. Igen, forskellen er ikke stor; det er sådan set mest et spørgsmål om kabel.
Af Ruas
#4410
Først og fremmest tak for den hurtige tilbagemelding.

Den skærm du nævner var faktisk den model jeg længe har kigget på. Idet modellen efter sigende er i "top" i forhold til prisen.

To nye modeller er jeg blevet forestlået. Der er Thomson's 37" plasma til 17000, som havde så vidt jeg husker en underlig opløsning .. Tager jeg helt fejl hvis han sagde 1024/1024???? ja det gør jeg sikkert :)

Derudover var der et 32" LG tv, til 17000 ligeså. model rz32lx2. Lækkert lækkert tv, jeg er bare nysgerrig efter, om jeg kan få mere for pengene på andre måder.

Er der flere der støtter at jeg venter lidt eller er det de her modeller den nye stil Azrael nævner?

Jeg håber på mere info. Det er lærerigt.

Morten
Brugeravatar
Af azrael
#4411
Bare lige hurtigt inden det for alvor er sengetid... :)

Thomson har jeg aldrig hørt fremhævet i forbindelse med hverken LCD eller plasma, så de 17000 ville jeg nok bruge på andre måder.

Mht. opløsningen så er jeg ikke engang sikker på, at du har hørt forkert. Der findes nogle ret underlige paneler derude, men jeg mener, at du nok bør holde dig til en skærm, som har et panel der har et lidt mere normalt højde/bredde-forhold. Når det så er sagt, så er 1024x768 jo en typisk 4:3 opløsning. Ved ikke helt hvad de har tænkt på der.

Hvis vi snakker high end LCD tv, så vil jeg nok mene, at det p.t. mest er Samsung og Philips, der dominerer kvalitetsmæssigt. LG har også nogle gode skærme, men ingen som jeg ville give mere for end for føromtalte Samsung. Philips 32PF9966/67 falder også i min smag, særligt designmæssigt, men den har kun PixelPlus2 uden "HD", hvilket vist betyder, at den skalerer signalet ned før det skaleres op igen. Endnu en tumpet beslutning. Der er sikkert en der har været på hashbar nede i Amsterdam aftenen før.

Hilsen,
az
Af jonaslynge
#4424
LG TV'et er kanon! Jeg har 26" modellen. Jeg har hørt 26" og 32" modellerne er blevet utrolig rost i forskellige tests "som bedst til prisen". Panelet i dem er LG.Philips. og de har EEFL baggrudsbelysning. (dvs små LED bag panelet). Som skulle give bedre farver.
Jeg giver ihvertfald min anbefaling til LG'en... :)
Af Ruas
#4434
Hey igen. Takker for inputs, jeg er blevet en del klogere siden igår :)

Duer at sætte sig lidt ind i tingene.

Jeg har følgende tilbud stablet på benene, ville høre hvad i synes:

Samsung 32" 61b modellen, som tidligere omtalt, med en samsung dvd afspiller, der supplerer tv'et med hdmi osv. Afspilleren stod til 1299 i butikken. Fjernsynet sælger de til 14999, når de får det hjem om 14dage. Jeg får hdmi kabel og ophæng + levering og skal give 16000 ialt. Forhandleren var for en gangs skyld en jeg kunne se lidt troværdighed og ekspertise i :)

Er det noget jeg skal hoppe på?

Morten
Brugeravatar
Af azrael
#4438
Det lyder da ikke helt tosset! :)

Ved du hvilken DVD-player det drejer sig om? Så kunne man jo lige checke anmeldelser og om den (nemt) kan gøres kodefri...

/az
Af Ruas
#4446
han gør den kodefri for mig, det er den her:

Samsunh DVD-HD945
High-end SACD/DVD-Audio DVD med HDMI-udgang

Noget jeg bør vide?

Og tak for tiden igen du :)

Morten
Brugeravatar
Af azrael
#4473
Ups, der røg min sidste kommentar vist ved databaseflytningen... :)

Anyway, håber ikke at din forhandler beregner nogen nævneværdig sum for at gøre DVD-playeren kodefri, da det, som du kan se, kan gøres gratis.

Som tidligere nævnt, har TapeConnection i Ã…rhus (og Karrebæksminde, hvor det så ligger) Samsung LE-32M61B til kr. 12.888. DVD-playeren har de godt nok ikke...

/az
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#4474
Det beklager jeg meget azrael. Jeg bemærkede godt, at der kom et par indlæg lige ved bristepunktet, og troede faktisk, at de kom med. =(

Jeg håber ikke du mistede for meget tekst.
Brugeravatar
Af azrael
#4479
Hej Rasmus

Nej, jeg fik egentlig ikke skrevet væsentlig mere end jeg skrev (igen :p )... No harm done!

/az
Af Jonster
#4487
Hvis du på et tidspunkt overvejer at anskaffe dig en Playstation 3, skal du være opmærksom på at du ikke vil kunne se Blue Ray film uden HDMI-indgang
Brugeravatar
Af azrael
#4490
Sålænge tv'et har DVI med HDCP skulle der ikke være nogen ko på isen. HDMI er "kun" et stik, ikke en protokol.

/az