Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af familie i Kbh.
#4274
Hejsa til den nørdede skare. Endelig finder man et sted med mennesker, der ved hvad de snakker om og ikke bare har et pænt slips på for at sælge en noget.

Jeg og min kone har brugt dagen på at læse den store mængde information på dette site ang. LCD TV. Der er mange begreber for os nybegyndere. Men det er ved at sive langsomt ind...at et TV ikke bare er et TV...

Vores problem er dette: Vi er en familie med to voksne og en teenager på 15. Vi flytter i en nybygget lejlighed i Kbh. i april måned med al nyeste teknologi i væggene (net og digitalTV). I den forbindelse vil vi anskaffe os 2 tv'er. Ét til os voksne og et til vores teenage-søn. - Vi vil gerne spørge om jeres hjælp og råd i denne forbindelse.

"De voksnes" behov er et TV i stuen til at se "det daglige" + evt en DVD-film i ny og næ. Vores TV kommer til at stå i en afstand af ca. 4 m. fra sofaerne. Skal vi have 32, 37 eller evt 40 tommer skærm?? Vi har set på Samsung og Philips. Det der Ambilight, er det ikke noget forvirrende noget? Eller er det bare dét, der gør det sidste til en god film eller TV-avis? Kan man nøjes med lyden fra et fladskærmsTV? Vi overvejer evt i fremtiden at få et eller andet system, hvor vi kan have alle vores CD'ere (rigtig mange) på en harddisk og evt film liggende, men som vi kan se i dag, så er der ikke nogle rigtige systemer, der er klar til dette (Måske Fujitsu-Siemens). Har I noget forslag eller skal man vente med det? - Vi har en fremtidstanke om, at "hvor svært kan det være at betjene det hele fra én fjernstyring uden at hedde B&O"..? Vi er ikke millionerer og har to ganske alm. indtægter. Hvordan er kvaliteten af LCD skærmene i dag. Kan man "nøjes" med at købe sidste generation og spare lidt, eller skal man købe det aller nyeste? Eller skal man evt. i det hele taget vente nogle måneder med at købe noget-som-helst??- men først og fremmest: Vi mangler et TV til det daglige brug.

Vores søn ville nok gerne på sit værelse kunne koble sin PC til herligheden for f.eks. at spille. Han er også entusiastisk film-nørd og elsker at se DVD-film, som han har mange af. - Også til ham har vi tænkt at købe en bærbar på et tidspunkt. Er der her noget man skal være opmærksom på? jeg mener..er der nogle specielle stik og kabler el. lign. man skal sikre sig?

Og så alle de der ord jeg er stødt på i dag: mpeg4, DVB-et-eller-andet som jeg ikke ved hvad vi skal have, når vores signal kommer ud fra væggen i beboerforeningen, HDMI, 1:1 Pixel. Og så lige det der med tallene, der skal gå op i 8. Det er noget med, at Philips's TV er gode til tilslutning af PC, imens Samsung ikke er, er det rigtig forstået??

Vi ved godt, at det er mange spørgsmål på en gang, men bare lidt fra hver er ok. Vi vil bare spørge om jeres råd.

Vi tænker på at bruge ca. 15.000 til 20.000 kr. for de 2 TV'er. Vi kan godt se, at det kan komme til at knibe i Danmark, men vi er ikke bange for at købe sagerne i Tyskland, hvis det skal komme an på det. Eller evt. at vente nogle måneder, hvis det er det der skal til (Men jeg vil nu gerne se WM til sommer :) )

Som ros til siden kan jeg bare tale for mig selv: Jeg er blevet 100x klogere ved at læse dette site, end af at have besøgt de fleste elektronik-forretninger i den indre by!!

På forhånd tak for hjælpen.

2+1 familien i København
Af Bronto
#4317
Ältså for at opsummere: Samlet pris ca. 20K, 1 TV der "bare" er til TV brug og et hvor PC og DVD skal kunne køre uden problemer, evt. mediecenter.

Til jer selv kan I overveje et plasma TV - men find et med 1024 x 768 opløsning som minimum. Her er farver, kontrast og opdatering bedre end for LCD. Størrelsen er 42" (som jeg vil anse for passende på 4 meter. Et 37" svarer til et 28" 4:3 format TV i højden). www.hifipriser.dk kan give jer et overblik over prismarkedet for plasma (pdp TV)

Til jeres søn er der kun LCD at kigge på pga. PC kravet, og her skal I se efter TV med 1:1 pixelmapping. Det Aldi TV der er omtalt her:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=216

og som givetvis stadig er til at få fat i, vil gøre budgettet muligt, men er ikke rigtigt "fremtidssikret" pga. manglen på stik - så hvis jeres søn lægger vægt på anden DVD forbindelse end Scart (f.eks HDMI), så har I et problem med PC tilslutning (personligt er jeg dog godt tilfreds med DVD via SCART og PC via DVI-I (valgfrit analogt / digitalt signal fra pc) ). Dette TV lider af en dårlig lyd, men det må vel forventes at jeres søn alligevel sætter TV'et eller DVD'en til et hifi anlæg (I så fald kan I have brug for en ekstra speciel scart stik - se ovenstående indlæg). Behøver størrelsen af TV'et til jeres søn ikke at være så stort, så kan et 32" (svarende til et 25" 4:3 format TV i højden) måske gøre det, og så er prisen ca. 10.000,- i DK som minimum for et TV af rimelig kvalitet (til den pris er der ikke de store udsving i kvaliteten - andre indlæg kan give jer detaljerede beskrivelser og sammenligninger)

Hvis der skal være lidt mere "blære effekt" over TV'et til jeres søn eller evt. til jer selv, så overvej Acers 37" model

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=415

der fra starten har indbygget DVB-T tuner, så I via en alm. stueantenne kan modtage de digitale signaler fra DR og TV2. Det er ikke HD-TV, så signalerne er de samme som I får fra jeres antenne forening, men rent digitale, og derfor formodes de at være skarpere / bedre end de analoge signaler. Har I selv 37" modellen i stuen, kan I se film fra jeres søns pc via trådløs netforbindelse, og det er måske værd at overveje. Pris ca. 15.000 i DK

Begge de omtalte TV har to TV tunere, så I kan se to kanaler samtidigt. Medion'en fra Aldi har to analoge tunere, og Acers har en digital og en analog (så her skal det ene billede være fra jeres stueantenne, eller evt. bruge en video som tuner for at få to programmer fra hele programfladen)

Mht jeres medie center, så kan I enten kigge på diverse Harddisk optagere / DVD optagere, eller I kan gå efter en decideret Medie PC. Harddisk optagerne vil jeg dog mene er nemmere at betjene, da de kun er beregnet til den ene opgave - at optage og afspille video og lyd. De fås med Harddisk kapacitet på 250 GB eller større for en rimelig penge. Hvis I vil, kan I jo få overspillet / overført alle jeres CD'er til MP3 format via en pc, og så smide dem på harddisken, så det er absolut muligt. (med Acers TV kan I have det hele liggende på jeres søns pc, og så afspille via den medie gateway TV'et har). Hardisk optageren skal som minimum have enten USB, Firewire eller Memory card readers for at I kan overføre mp3 filer, eller alternativt indbygget mp3 encoding software, så optageren selv kan klare det. Hifipriser kan hjælpe jer her igen. En pris på ca. 5000,- er ikke urealistisk. En CD rippet til MP3 fylder ca. 1/10 af en normal cd, så 250 GB rækker til ca. 4000 CD'er men så er der ikke plads til optagelse af TV programmer. De fås også med større diske, og den udvikling er godt igang, så hvis I venter lidt endnu, er disk kapaciteten meget større til samme pris. (om et års tid, kan I nok forvente disk pladsen fordoblet)
Senest rettet af Bronto 27. mar 2006, 13:34, rettet i alt 1 gang.
Af hsj
#4318
Bronto skrev:En CD rippet til MP3 fylder ca. 1/10 af en normal cd, så 250 GB rækker til ca. 400 CD'er men så er der ikke plads til optagelse af TV programmer. De fås også med større diske, og den udvikling er godt igang, så hvis I venter lidt endnu, er disk kapaciteten meget større til samme pris. (om et års tid, kan I nok forvente disk pladsen fordoblet)
LIGE EN CA. BEREGNING:

En cd rippet til mp3 = 60-70 mb
Harddisk 250gb = 250000 mb
Antal cd'er = 250000 / 65 = ca. 3800 cd'er..

Så der skulle være plads nok til jeres cd'er.. :)
Af Bronto
#4319
Det havde jeg også lige regnet ud. Skulle lige til at rette mit indlæg.
Af mufcdk1974
#4322
Tjek lige om den pågældende HDD optager kan klare MP3, rigtig mange kan ikke.
Af familie i Kbh.
#4323
Så I mener at vi skal have et plasmaTV i stuen?? - Måske et dumt spørgsmål, men hvis vi anskaffer os en eller anden form for medie-center, hvordan kommer så et computerbillede til at se ud på en plasmaskærm? - Mener...alt det der med deleligt med 8 osv.. (I kan høre, at vi ikke ved så meget, men gerne vil vide noget :o ).
Vores tanke var - efter at have set al denne skamros af Samsung TV'er, at anskaffe os sådan et. Men da der var noget med, at det ikke kunne så godt sammen med en computer, så tænkte vi Philips. Der er selvfølgelig andre, men hvordan er kvaliteten af disse iforhold til de ovenstående?? Jeg mener...De bruger ikke "gamle paneler", eller??

Hvilke krav synes I vi skal sætte til stik osv...Man ved aldrig i hvilken retning teknologien går og kan man overhovedet fremtids-sikre sig?

Jeg har ikke rigtig styr på det der med analog og digital tuner. Med digitalTV, skal man ikke bruge digital tuner?
Af Bronto
#4329
Hvis kravet "kun" er TV kiggeri, så vil jeg mene at et plasma tv er fint, som allerede nævnt. Du lagde jo selv vægt på at det ikke var til pc. Er dette lige pludseligt blevet et krav, så drop plasmaen og sats på et lcd i stedet (mest af hensyn til risikoen for fastbrænding af billedet, og pga den teknik der bruges i plasma generelt ikke er specielt velegnet til pc). Plasma kører desuden 1024 x 768, så her er der ikke tale om problemer med 1:1 pixelmapping, men på plasma er det jo heller ikke så relevant.

Du kan aldrig "fremtidssikre" dig. Allerede nu er de ved at lave om i kravene til kommende modeller af tv og tunere (se nyhedssektionen), og i fremtiden vil der komme mange nye features i LCD TV - nogle af dem kommer måske allerede inden VM.

Se evt tråden "skal man vente" der stadig er relevant og iøvrigt giver en mængde links til andre "overbliks" tråde:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=205

DVB-T er til de terrestriske signaler (dvs de signaler der fiser gennem luften og fanges af en antenne) - De skal have en særlig digital tuner for at vises - i nogle tilfælde findes disse tunere indbygget i TV'et, f.eks. hos Acer, men flere og flere modeller kommer til.

Der findes så vidt jeg ved ingen eller kun meget få TV med DVB-C tunere (der bruges i det signal du typisk modtager fra en digital kilde fra din antenne forening), så her skal du under alle omstændigheder have en decoder.

Mht. roderi med fjernbetjeninger, så kommer du aldrig ud over det problem helt. Nogle firmaer tilbyder multibrand fjernbetjeninger, og det vil nok på sigt være den bedste løsning. Et alternativ er at holde dig til samme mærke TV, video, stereoanlæg osv. men det får du sjældent et optimalt setup ud af.

Det der med opløsningen deleligt med 8, er korrekt, men i praksis er det nu muligt for mange skærme at modtage 1360 x 768, som er så tæt på skærmens native opløsning at det i praksis nok ikke har den store betydning. Nogle philips modeller sætter en pc grænse til 1024 x 768 og giver mulighed for at vise dette i 4:3 format, altså med sorte bjælker i siden. Lidt hovedregning vil vise at 1366 x 768 er 16:9 og 1024 x 768 er 4:3, så her kan der muligvis være tale om 1:1 pixelmapping, men så udnyttes skærmens brede format ikke. Et par LG skærme er nævnt i andre tråde med mulighed for 1:1 pixelmapping.


Men skal I ikke bruge TV'et som traditionel monitor med f.eks. surf på nettet og decideret PC brug, så er det ikke så vigtigt med 1:1 pixelmapping. De mediecentre der findes, viser tingene så store at det i praksis ikke har nogen betydning. Endeligt skal du regne med at til alm. pc brug, vil en afstand på en 40" LCD med 1360 x 768 ikke skulle overstige meget mere end 2 meter førend du alligevel ikke er istand til at læse teksten f.eks. i dette debatforum. Evt. så gå efter et TV med 1920 x 1080 opløsning som f.eks. den foreslåede Acer. Hvis sønnen skal bruge sit TV som primær monitor med mulighed for DVD visning, så drop de etablerede TV helt, og find en monitor i bredformat til ham istedet. Nogle fås med indbygget TV tuner og opløsninger på 1920 x 1200. Her må du ty til debatforummet for monitorer for at få yderligere vejledning.

Størrelses mæssigt vil jeg mene at I vil blive kede af at vælge noget under 37" med fire meter til TV'et i stuen, så mange af Samsungs modeller vil sprænge det nævnte budget, selvom de givetvis laver gode TV. Vær dog opmærksom på at du sagtens kan finde "gamle" modeller af alle fabrikater, og at udviklingen går så stærkt så man får væstentlige bedre TV i nyere modeller, specielt opdateringstid, betragtningsvinkler mm. er forbedret. Hvis du ikke har meget travlt kan du derfor med fordel vælge at vente til lige før VM med at købe et af de større TV, og så måske nøjes med et lidt mindre nu (32") som knægten så kan "arve" når farmand skal se fodbold på et større TV. (37, 40 eller 42")

Mht stik, så gå efter DVI-I (kombineret DVI-A og DVI-D) til PC brug. Dette skal være HDCP ready. Til Yderligere tilslutning af digital decoder, så brug HDMI stik (evt. 2 stk, hvis også en DVD med HDMI skal kunne sættes til). Nogle DVD og videomaskiner kommer med komponent video, og det findes også på mange LCD TV. Mht. bærbare pc'ere, så er DVI-I stikket også beregnet til alm. VGA tilslutning, så her kan I ikke gå galt i byen.

I sidste ende er det jer selv der skal betale og leve med TV'et, så tag en dag ud af kalenderen og tag rundt i de forskellige radio / TV forhandlere og se hvad de har og få demonstreret de forskellige modeller. Stil krav om at komme til at se en fodbold kamp på det TV I vil vælge til stuen. Problemer med hurtige bevægelser specielt panoreringer i fodbold er et stort problem på ældre modeller. Kun ved at have set dem i praksis kan I være sikre på kvaliteten.
Af familie i Kbh.
#4359
Tusind tak for svaret. Det var rigtig godt og grundigt.

Nu er forvirringen bare total :) , men der er også ok..

Hvis udviklingen er så hurtig som den er, så kan det godt være, at vi venter med at købe "vores TV" til om nogle måneder. Selvfølgelig kommer der nye modeller til hele tiden, men vi er måske inde i en periode, hvor standarderne er ved at etablere sig for alvor?..

Den der tanke med en monitor til vores søn er måske ikke helt tosset. Han skal starte i gymnasiet og han får derfor en bærbar på et eller andet tidspunkt (Måske skal vi vente med at købe en til august). Som er har han en stationær Dell 1GB ram, som jeg ikke kan huske hvor stor harddisc har. Skulle vi i første omgang måske overveje at beholde den, og på en eller anden måde bruge den som mediecenter eller harddisc for hans film og musik? (og så lave de modificationer der skulle til til det) og så på en eller anden måde have et fjernsyn/monitor på væggen? Godt nok har han en 19" skærm, men den er for lille, når man skal se en film, alene eller sammen med et pigebarn.

Du forklarede noget med en monitor. Jeg ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men hvad er forskellen på en stor monitor og et fjernsyn?

Jeg kan forestille mig, at han ville kunne li' tanken om at han - når han kom hjem - kunne sætte et stik i bagi og så arbejde/spille/fjolle rundt på den større skærm inde på værelset.

Som vi sagde før, så overvejer vi at købe TV'er. Men hvis I mener, at vi med fordel kan vente nogle måneder og så bare bruge det vi har i mellemtiden, så vil vi selvfølgelig overveje det.