Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#357418
Hej,

Jeg er i tvivl om hvad der vil fungere bedst i vores stue. Fjernsynet kommer til at hænge på væggen ca 5 m fra store sydvendte vinduer.
Der er udhæng på huset, så ingen direkte sol på skærmen, men stadig store lyse refleksioner på skærmen.

Jeg vakler mellem LG G2 i 65” eller 77” og så Samsung QN90B i 75”.

Jeg vil egentlig helst have OLED, men fjernsynet skal også kunne fungere i dagstimerne og her tænker jeg måske at QN90 har en fordel.
Designet er ret vigtigt, da det skal monteres så fladt som muligt til væggen. Her vinder LG, men QN90 er også OK. Men det betyder også at en del andre miniLED er dømt ude (fx TCL).

Hvad ville I vælge med de prioriteter i mente?
#357450
Klart G2 for bedste billede kvalitet, gardiner eller lameller kan bruges hvis refleksioner er genererede.
jeg har også en lys stue med vinduer vest vent bag mig, og refleksioner er kun generende ved lav sol.
#357454
Hej jeg står med samme dilemma. Jeg vil virkelig gerne have oled og man kan nu få LG G2 til en rigtig godt pris. Jeg er bare i tvivl om refleksion kommer til at være for generende til dagligt. Jeg har også en meget lys stue hvor der er vinduer mod tv'et. Flere anmeldelser advarer imod dette setup med oled, men samtidig siger de også at det er der hele værd lg g2, så jeg er godt forvirret.
Derfor har jeg også virkelig overvejet et Samsung qn90b, istedet.
Det skal også lige siges at mit nuværende tv købte jeg som studerende, og nu ønsker jeg noget ordentligt. Derfor kan alt nærmest imponere mig.
Jeg vil dog lige høre om LG G2 OLED, stadig vil være et godt tv selvom der er meget lys og vinduer overfor tv'et?
#357457
Er i sikker på at lg g2 vil være den bedste løsning?
Jeg står i samme situation og af alt hvad jeg kan læse mig frem til så bliver det anbefalet at gå med neo-qled pga. At der er for meget reflektion i oled, hvis det er i en stue med vinduer overfor tv'et.
Jeg er også helt vild med oled, men jeg gider ikke at sidde og knibe øjnene sammen, hvis jeg skal bruge tv'et i dagstimerne. Jeg har gardiner, men jeg er i tvivl om lyset stadig vil være irriterende, hvis det ikke er helt mørkt.
#357462
Kold Ranjbajer skrev: 13. mar 2024, 11:32 Er i sikker på at lg g2 vil være den bedste løsning?
Jeg står i samme situation og af alt hvad jeg kan læse mig frem til så bliver det anbefalet at gå med neo-qled pga. At der er for meget reflektion i oled, hvis det er i en stue med vinduer overfor tv'et.
Jeg er også helt vild med oled, men jeg gider ikke at sidde og knibe øjnene sammen, hvis jeg skal bruge tv'et i dagstimerne. Jeg har gardiner, men jeg er i tvivl om lyset stadig vil være irriterende, hvis det ikke er helt mørkt.
Lysstyrken i OLED er intet problem mere ift. genskind, og "lyseomgivelser".

Vi er i 2024.
#357464
PeterD skrev: 13. mar 2024, 15:09
Kold Ranjbajer skrev: 13. mar 2024, 11:32 Er i sikker på at lg g2 vil være den bedste løsning?
Jeg står i samme situation og af alt hvad jeg kan læse mig frem til så bliver det anbefalet at gå med neo-qled pga. At der er for meget reflektion i oled, hvis det er i en stue med vinduer overfor tv'et.
Jeg er også helt vild med oled, men jeg gider ikke at sidde og knibe øjnene sammen, hvis jeg skal bruge tv'et i dagstimerne. Jeg har gardiner, men jeg er i tvivl om lyset stadig vil være irriterende, hvis det ikke er helt mørkt.
Lysstyrken i OLED er intet problem mere ift. genskind, og "lyseomgivelser".

Vi er i 2024.
Peter D
Ja vi er i 2024, men G2 er en 2022 model og slet ikke så lysstærk som dens efterfølger G3, eller QN95B. Desuden er der væsentligt mere genskin i G2 end i en QN95B.
#357468
Hmm. Ja det lyder jo til der er lidt delte meninger.
Det skal siges at min nuværende skærm er en 11 år gammel LG plasma i 50”, så uanset hvad bliver det nok en stor forbedring.
Vi vil ikke have gardiner i stuen, så TVet skal kunne klare en hvis portion lys.
Så vidt jeg husker er One Connect boxen til QN95 temmelig stor (PS5 størrelse). Den har jeg ikke lige noget godt sted til. Jeg vil hellere have det hele indbygget i skærmen.
#357470
RasmusVestergaardHansen skrev: 13. mar 2024, 21:48 Hmm. Ja det lyder jo til der er lidt delte meninger.
Det skal siges at min nuværende skærm er en 11 år gammel LG plasma i 50”, så uanset hvad bliver det nok en stor forbedring.
Vi vil ikke have gardiner i stuen, så TVet skal kunne klare en hvis portion lys.
Så vidt jeg husker er One Connect boxen til QN95 temmelig stor (PS5 størrelse). Den har jeg ikke lige noget godt sted til. Jeg vil hellere have det hele indbygget i skærmen.
Ok så er det QN90 , uanset hvad du vælger OLED eller QN90B får du markant forbedret billedkvalitet, for mig er genskin også minus på billedkvaliteten, for dem der er ligeglade har G2 lidt/noget bedre ren rå billedkvalitet, men til dit behov vil jeg anbefale QN90 den er bedre til lyse lokaler og til at håndtere genskin.
#357480
Hej,
jeg havde selvsamme overvejelser sidste år, og valgte altså en 65" The Frame 2022. The Frame er altså bare super meget bedre iht. refelksioner, som jeg især anser som det væreste ved TV-/Film-kiggeri.

I vores sydvendte stue har vi 8 meter gulv til loft vinduer, samte et par andre vinduer, og her kan vi nu se ok TV iløbet af dagen, hvilket var tmmeligt svært ved det gamle Plasma.

Så mit råd, er om refelksioner er værrer for dig end evt. de bedste stats af TVet, og hvis du har det som mig at godt billede r ok, men refelskioner er totalt inrriterende, så skal du kigge på The Frame. Hvis stats er vigtigere, så ej.

/Klaus