Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356719
Jeg har et Sony OLED 55”, som pludselig er begyndt at slippe små lysfragmenter ind under nederste sorte bjælke ved film. Det er som om nederste sorte bjælke ikke fylder skærmen helt ud.
Det opstår kun ved sorte filmbjælker, og lysfragmenterne varierer i længde fra gang til gang.

Nogle teorier? :)
Vedhæftede filer
IMG_2424.jpeg
IMG_2424.jpeg (2.01 MiB) Vist 2404 gange
#356751
Axlon skrev: 1. feb 2024, 15:52 Så er det YoeSee's kildemateriale der er problemmet.
Jeg har lige testet filmen Limitless (arkiv på både Viaplay og TV2 Echo) på nogle venners tv, og de har samme problem - så fejlen må jo nødvendigvis ligge hos YouSee, hvilket vel igen må betyde, at alle med YouSee har det samme problem?
Jeg takker for input. 👍🏻
Senest rettet af Foolosophy 3. feb 2024, 11:24, rettet i alt 1 gang.
#356755
Det burde det nu gøre, med mindre det allerede var slået til?
Jeg vil råde dig til, at have det slået fra, da det ikke burde være nødvendigt med dagens kildemateriale, og du så er sikker på, at modtage 1:1 pixel mapping og dermed ingen kvalitetsforringelse...
#356756
Snakker vi om den funktion, der ligger under “skærmstyring”, som man kan ændre fra default “normal” til “+1” eller “fuld pixel”?
For det har jeg prøvet på både mit eget og vennernes tv, uden at det fjernede lysgennemtræningen i den sorte blok.
Jeg ville også helst undgå ændringen, fordi det måske ville skævvride resten.
#356757
Jeg ved ikke, hvad det kaldes i det aktuelle TV, men det lyder sandsynligt.
Det er et levn fra den analoge tid, som skærer lidt af billedet, så man kan undgå tilfælde, som det du beskriver eller lignende, men det gør, at ikke alle pixels vises 1:1, så en teoretisk billedforringelse kan forventes.
Du burde dog kunne se en forskel, også selvom lysgennemtrængningen ikke fjernes helt...
#356771
Foolosophy skrev: 3. feb 2024, 22:40 Men det undrer mig, at problemet først er opstået for nylig - der har ikke tidligere været den lysgennemtrængen.
Jeg må prøve at hive fat i YouSee, for alle deres andre brugere må vel opleve det samme fænomen? 🤷🏻‍♂️
Bare lige for at slå det fast, så findes der ikke lysgennemtrængen på en OLED skærm. Der er ikke nogen baggrundslys på sådan en skærm, da det er de enkelte pixels som lyser op. Derfor er det noget som bliver sendt med i signalet, som tv'et skal vise.
#356794
Har set en film på yousee app i dag via Apple tv boks og har ingen problemer, helt sorte bjælker både foroven og forneden.
#356796
jkn789 skrev: 5. feb 2024, 23:55 Har set en film på yousee app i dag via Apple tv boks og har ingen problemer, helt sorte bjælker både foroven og forneden.
Hvilken film har du set? Det er nemlig ikke på alle film.
Der er heller ingen hvide streger, når jeg ser filmen direkte i YouSee appen - de opstår først, når filmen streames til tv’et.
Senest rettet af Foolosophy 6. feb 2024, 17:45, rettet i alt 1 gang.