Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356881
Jeg har Samsung Q9fn i forvejen og dem har også seperat boks, og det har fungerer rigtig godt! Men når det så er sagt, så kan jeg sagtens undvære den. Så hvis S90C ellers er fuldstændig identisk, så kan jeg sagtens leve med det til de billigere penge😊 Jeg har været meget glad for Samsung og har faktisk kun haft Samsung tv igennem min tid. Så jeg er lidt nervøs for at jeg ikke vil føle mig “tilfreds” med LG styresystem osv😅
Af jkn789
#356887
Det lyder for mig, til at du egentlig bare vil bekræftet i at det er ok at købe et nyt Samsung.
så du skal efter min mening, bare bestemme dig for om du vil med, eller uden one connection boks.
du har været tilfreds med dine tidligere Samsung tv. Så hvorfor ikke fortsætte?
jeg har også haft Samsung tidligere, to stk efter hinanden. Og har intet imod mærket, men jeg synes det er en skam at de ikke understøtter dolby vision, som jeg synes er bedre end hdr 10. Men sådan er vi forskellige.
#356919
Altså både ja og nej :-)

Jeg er allermest til Samsung tv! Men det er klart at hvis de ikke kan følge med LG, eller hvis LG’et kommer til en eller anden vanvittigt skarp pris eller tilbyder noget andet, så vil jeg ikke sige nej tak.

Er Dolby atmos og Dolby vision 2 forskellige ting? Jeg spørger fordi at Samsung reklamere på deres egen hjemmeside med at de nye tv her har Dolby atmos?
Af jkn789
#356923
Ja. Dolby atmos er lyd og dolby vision er billede.
Af jkn789
#356924
læs denne artikel om de forskellige HDR standarder. Hvor dolby vision en af dem, og af de fleste betragtes som den bedste udgave.
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1567072804
og her en arhttps://www.hifiklubben.dk/inspiration/hjemmebi ... flyd/tikel om Dolby atmos.
Af Supergris
#356929
jkn789 skrev: 11. feb 2024, 16:34 S95c og S90C er det samme tv, hvor kun elektronikken er flyttet i en separat boks på s95c.
Det er nu ikke korrekt!
S95C skulle være et bedre TV, men i praksis skulle forskellen ikke være det store...
Af George1
#356930
lasse-ahlmann.pedersen skrev: 13. feb 2024, 20:35 Altså både ja og nej :-)

Jeg er allermest til Samsung tv! Men det er klart at hvis de ikke kan følge med LG, eller hvis LG’et kommer til en eller anden vanvittigt skarp pris eller tilbyder noget andet, så vil jeg ikke sige nej tak.

Er Dolby atmos og Dolby vision 2 forskellige ting? Jeg spørger fordi at Samsung reklamere på deres egen hjemmeside med at de nye tv her har Dolby atmos?
Ja helt enig , jeg er også glad for Samsung, og synes One C er genial, Køb trygt et QD OLED næste gang med eller uden boks, for mig personligt bliver mit næste tv et med antigenskins skærm One C boks og QD OLED. Forøvrigt altid fornuftigt at købe sidste års modeller da de på et tidspunkt falder kraftigt i pris.
Af Supergris
#356931
Tænk George, det tror jeg ikke, vi var mange, der havde gættet, med mindre du havde fortalt det...
Faktisk er du det, man kalder en "fanboy"!
Du må snart have forstået, at ALLE skærme har en form for det, du kalder "antigenskin"?

De nye TV med OLED-MLA-paneler har faktisk en overfladebehandling, de kalder "Vanta Black", som skulle være ret så effektiv, men de snakker bare ikke om det konstant.

Det er fint, du synes One Connect er genial, men det er langtfra alle, der synes det.
Har du et ordentligt lydanlæg tilsluttet, kan du opnå noget tilsvarende, da du kan nøjes med et enkelt HDMI-kabel, hvor den blot vil være endnu en boks, som skal placeres tæt på TVet eller sammen med dine andre eksterne enheder...
#356932
jkn789 skrev: 14. feb 2024, 00:54 Ja. Dolby atmos er lyd og dolby vision er billede.
Jeg har prøvet at sidde og læse mig frem til hvad de to forskellige er og gør. Men mit hoved kan ikke helt følge med i alle de termer og udtryk der bruges.
Kan det forklares på en måde der kan forstå af almindelige mennesker? Hvad vil jeg præcis gå glip af hvis jeg fravælger "Dolby Vision" ? :s :s
Af Supergris
#356933
Dolby Vison er et HDR-format, som du kan læse om, hvis du følger det link, som jkn har været så hjælpsom at lægge op.
Det er med dynamiske metadata, som betyder, der kan ændres på billedet under afspilningen, alt efter lysforholdene i den enkelte scene, modsat vanilje-versionen "HDR10", som er statisk, hvilket betyder, alle parametre sættes ved start og ikke ændres under afspilning.

I teorien skulle det give bedre betingelser for at ramme det perfekt belyste billede, men i praksis er det ikke altid, der kan ses den store forskel.
Dolby Vision er det format Netflix f.eks. benytter sig af, men hvis dit TV ikke understøtter det, vil du alligevel få HDR, bare ikke versionen med dynamiske metadata.

HDR10+ er det anden format, der benytter dynamiske metadata, men det er knap så udbredt...
Af George1
#356935
Supergris skrev: 14. feb 2024, 20:13 Tænk George, det tror jeg ikke, vi var mange, der havde gættet, med mindre du havde fortalt det...
Faktisk er du det, man kalder en "fanboy"!
Du må snart have forstået, at ALLE skærme har en form for det, du kalder "antigenskin"?

De nye TV med OLED-MLA-paneler har faktisk en overfladebehandling, de kalder "Vanta Black", som skulle være ret så effektiv, men de snakker bare ikke om det konstant.

Det er fint, du synes One Connect er genial, men det er langtfra alle, der synes det.
Har du et ordentligt lydanlæg tilsluttet, kan du opnå noget tilsvarende, da du kan nøjes med et enkelt HDMI-kabel, hvor den blot vil være endnu en boks, som skal placeres tæt på TVet eller sammen med dine andre eksterne enheder...
Hvad bilder du dig ind, du må snart have forstået at du kan stikke dine personelige kommentare op et vist sted men typisk dig, og er ikke enig, de OLEDS jeg har set har genskin ad helvede til, og ja er glad for One C boks ligesom mange andre er.
Hvis andre mærker kom på banen med mine behov var de meget velkommen.
Der er nogle her der er glad for Phillips, nogle gamle Pana fans, Sony og naturligvis LG lovers.
Samsung har været førende med top QLED i mange år og nu med QD OLED, og har god erfaring med Samsungs top så naturligvis er det mit favorit mærke, men lad for s.... være med dine dumme kommentare, jeg blander og kommentere ikke på hvad du kan lide eller ej , men kommer med min egen mening, det burde du også gøre fremfor at nedgøre andres mening.
Af PeterD
#356951
@George1

Når nu dampen forhåbentlig har lagt sig en smule...

Hvad er din kommentar til sidstnævnte postulat :
"....Har du et ordentligt lydanlæg tilsluttet, kan du opnå noget tilsvarende, da du kan nøjes med et enkelt HDMI-kabel, hvor den blot vil være endnu en boks, som skal placeres tæt på TVet eller sammen med dine andre eksterne enheder"...

Er det brugbart ?

Lysstyrken i OLED burde ellers minimere genskin, men det kan tages i en anden tråd..

Der er vel en grund til at så mange forbrugere er gået over til OLED og producenter går til OLED frem for QLED/LCD..?

Må se hvad hvad fremtiden byder på (MiniLED? ) hvis der udvikles mere i den, modsat OLED ?, fremadrettet.
Af Supergris
#356955
Der er jo det "aber dabei", at råd fra fanboys er svære at tage seriøse, da der ikke er tale om objektive råd, derfor mine observationer!
Det lader til, du griber hver en chance, du kan finde, hvor du kan komme med den samme smøre med Samsung og deres overfantastiske antigenskin, deres One Connect-Boks og hvor meget man skal være bange for burn in ved OLED?