Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af jesperkyster
#356627
Hmm.. Jeg synes ikke Rasmus han skam roser qn95b pga. Lysgloriater? Jeg har senest set han ikke anbefaler qn95a/b I en kommentar jeg lige kan finde.
Af jkn789
#356628
jeg har haft mit Panasonic HZ1000 oled tv siden maj 2021 og ser mange film i HDR og masser af sport, golf i op til 6 timer af gangen uden nogen form for logo burn in eller rentioner.
jeg gamer ikke. Men der er ikke noget at være bange for, undtagen hvis man ser tv2news 5 timer i træk hver dag, og hvis det er det et tv primært bruges til. Så er oled overkill.
Brugeravatar
Af KimKaos
#356629
Når det kommer til miniled så er Rasmus i mine øjne overkritisk - gå online og du vil kunne læse mange positive anmeldelser for ansete anmeldere ligesom du finder masser online på bl.a. Youtube

Miniled er ikke OLED og har visse mangler - men de er få og de fleste vil ikke lægge mærke til dem og i disse spalter finder du folk der uden at have set modellen rakker ned på den bare fordi det ikke er OLED eller fordi det er fra Samsung - den slags skal man ikke tage så alvorligt

Samsung QN95C er et godt tv og jeg vil da forslå at du rent faktisk besøger nogle butikker og ser det i aktion (med forbehold for det er "butiksindstillet") og hvis du så stadigvæk er interesseret kan man jo altid få et hjem og indstille det til ens egne forhold og smag og skulle det så vise sig at det ikke falder i din smag så kan du jo benytte dig af din returret

Jeg har haft flere Samsungs gennem årene og har også anbefalet dem (forskellige modeller gennem årene) til venner, kollegaer osv. - for folk der bare vil have et godt tv med en masse apps og som ikke kræver den store ledvogtereksamen har de indfriet kravene og husk 98% aner ikke hvad en lysglorie mv er og du skal holde dem i hånden og vise dem det før de ser det (på en måde) - der er nemlig forskel på hvor vi nørder ser tingene og så alle andre (flertallet) og når det kommer til stykket så ændre det ikke på deres oplevelse - husk også på at mange ikke aner at man kan så meget mere i indstillingerne end bare skrue op og ned for lys og lyd og kan fint leve med et tv i fabriksindstillingerne - når det så sker at jeg kikker forbi og laver en lynkalibrering så får man gerne et "WOW" og et gud-hvor-ser-det-godt-ud og det er så det - glorier hvad er det? O-O

Men igen du får et godt tv hvis du køber et QN95C - det er ikke et Sony A95K men som alle test viser så er det kun Sony der er det - Samsung S95C kommer tæt på og et G3 er absolut heller ikke ringe - men skulle du vælge et QN så vil du ikke blive skuffet og så kan det være lige meget med hvad alle de "kloge" ellers fortæller dig ;)
Af George1
#356630
jesperkyster skrev: 27. jan 2024, 16:21 Hmm.. Jeg synes ikke Rasmus han skam roser qn95b pga. Lysgloriater? Jeg har senest set han ikke anbefaler qn95a/b I en kommentar jeg lige kan finde.
Noget af det bedste non OLED tv der kan opdrives, læs andre test evt Rtings som er ekstrem anerkendt og uden personelige holdninger, ellers se det i butikken og prøv det af.
Af jkn789
#356632
enig med kimkaos.
det er os nørder som går højt op i billede kvalitet som ønsker oled eller qn oled. Og så betyder budget selvfølgelig også noget.
jeg har i anden tråd rådet en bruger til at gå fra et 65 " 10 år gammel Samsung plasma tv til et 85" mini led tlc C845/c849 fordi det kan fås for 13000, og merprisen for en 83 " oled er sindssyg stor.
han vil få et mærkbart løft i billede kvaliteten og alene størrelse giver en helt anden oplevelse.
jeg har selv mit gamle Panasonic ZT60 plasma skærm fra 2014 i soveværelset og jeg fortryder ikke skiftet til oled. Men til alm flow tv gør plasmaen det stadig rigtig godt.https://www.pricerunner.dk/pl/2-3208599 ... ign-Priser
Brugeravatar
Af jesperkyster
#356633
Ville også være træls hvis jeg skal sidde og kigge efter lysgloriater, hvis det også er en fejl på c'eren. Men en ting er der også at vælge samsung hvis der er 10 års garanti på bl.a. burn-in på nogle tv. Ville godt nok være ked det ked af det hvis der gik 2 år og panelet gik i stykker på en oled og garantien var løbet. Dækker elektronik forsikringen mon så?
Brugeravatar
Af jesperkyster
#356635
Har i aldrig tænkt jer, i stedet og debattere her at der kunne komme nogle tema aftener om bl.a tv nu tænker jeg mest for de nørder der går meget op i tv/billedkvalitet? Flatpanels er nok for lille til denne slags begivenhed.
Af George1
#356636
jesperkyster skrev: 27. jan 2024, 19:15 Ville også være træls hvis jeg skal sidde og kigge efter lysgloriater, hvis det også er en fejl på c'eren. Men en ting er der også at vælge samsung hvis der er 10 års garanti på bl.a. burn-in på nogle tv. Ville godt nok være ked det ked af det hvis der gik 2 år og panelet gik i stykker på en oled og garantien var løbet. Dækker elektronik forsikringen mon så?
Hvis du vælger QLED toppen vil en ikke nørd ikke opleve den store forskel kontra OLED lidt lysglorier slipper du ikke for (individuelt hvor meget folk synes det er et problem) men du får til gengæld masser af lys og antireflex skærm og Ja hvis man som jeg er burn in forskrækket har Samsungs top QLED 10 års garenti mod burn in.
Hvis du vælger OLED hvilket de fleste billed nørder gør og køber det i Elgiganten kan du få en reel 5 års garenti mod burn in for kr 699 det ville jeg personligt gøre uagtet hvilket QD OLED/ OLED du måtte vælge.
PS Her på sitet er det generelt altid OLED QD OLED der bliver anbefalet, ved burn in skræk og ekstreme tv vaner og ved meget lyse forhold ville jeg stadig anbefale
en bagbelyst zoneopdelt topmodel.
Af Supergris
#356637
Hvorfor skulle man vælge et TV, der er knap så godt som et andet, hvis prisen er den samme eller højere?
Hvad hjælper det at give 10 års garanti mod burn in på et TV, hvis elektronikken eller andet går i stykker efter 4-5 år?
Samsungen er et fint TV, men kun hvis prisen er relativt lavere end et tilsvarende OLED, hvilket sjældent er tilfældet i størrelser op til 65"...

Og jo, man kan godt se forskel på OLED og anden teknologi, da billedet ser anderledes ud i forhold til bevægelser mm., hvor jeg synes det har et mere filmisk udtryk modsat Samsung, der ynder at overdrive kontrast og farver, som man dog til dels kan indstille sig ud af...

Sony A95K synes jeg stadig, på trods af stort prisfald, er prissat alt for højt, set i forhold til, hvad der ellers findes på markedet, hvis man er den prisbevidste forbruger...
Af George1
#356639
Det er uhyre sjældent at Samsung går i stykker efter 5 år ,har mine tv længe , og når jeg skifter ud køre de gamle tv videre ved familie , venner, så måske kommentar er for at aflede opmærksomhed på at Samsung er de eneste der køre med 10 års garenti mod burn in ,det kan da aldrig være et minus, gælder deres top QLED.
Men nu har trådstarter fået lidt forskelligt input, uanset om valget falder på QLED , QD OLED , OLED.
Af PeterD
#356642
QLED er LCD.

OLED er OLED.

Det bedste er for normale mennesker er Sony A80 eller LG C3. Vil du opleve luksus, tag A95L.

Samsung S90C er også fint men spørgsmålet er om kvaliteten holder i længden ?

Men hvis de bytter alle tv efter 9,5 år op til XX antal gange kvit og frit hvis du oplever det mindste problem/burn in ved et enkelt lille pixel er blinker en smule er det vel en god deal ?

De må stole på de har lavet et produkt der holder uden problemer som konkurrenterne har haft tidligere

Udviklingen går hurtigt, så har man virkelig sit tv i 10 år i dag ?
Brugeravatar
Af jesperkyster
#356644
Nogle gange tror jeg også du heller ikke skal kigge på de tets der er der idag, du bliver mere forvirret jo flere gange du kigger på det, med mindre man forstå det.
Jeg sidder med 908 med en 55, det er for lille.
Af ChrisJJ
#356646
Vi er lige gået fra en 60" LG (LCD over 10 år gammelt) til et 77" LG C3. Sidder ca. 4,5 m fra skærmen med 2,3 m til loft. Vi sad faktisk lige og snakkede om hvor forbavsende hurtigt man vender sig til den nye større størrelse. Til en start tænkte vi holy moly det er stort, no more. Nyder virkelig den større skærm og overgangen fra LDC til OLED er jo helt fantastisk :)
Vedhæftede filer
IMG_3825.jpeg
IMG_3825.jpeg (3.03 MiB) Vist 257 gange