Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Clachdk
#356654
Jeg er selv lige gået fra et 12 år gammelt 46” lcd til et 65” Oled.
Jeg sidder 2,6m fra skærmen og har 2,4m til loftet.
Jeg var ret “bange” for at skærmen ville blive for stor og at jeg ville miste “overblikket” ved flow-TV.
Der gik vel ca 14 dage, så tænkte jeg ikke mere over det. Og her 2 mdr efter er jeg ikke et sekund i tvivl om om at 55” ville være alt for lille til at kunne give biograflignende oplevelser.
Jeg vil endda gå så vidt at jeg ikke vil udelukke at det næste TV bliver større…altså om 10+ år 😀
Brugeravatar
Af TBC
#356672
KimKaos skrev: 27. jan 2024, 13:08Dolby Vision er der delte meninger om - nogle vil sige det er et must andre vil mene det er til at leve med hvis det mangler.
Jeg tænker at det handler om at Dolby Vision grundlæggende er at betragte som en par støttehjul, forstået på den måde at dets opgave er at støtte balancen i en dynamisk tonemapping. Derfor gør det i realiteten allerbedst gavn på de TV der har begrænset dynamisk område og/eller elendig proprietær tonemapping (dårlig balance). Når man begynder at komme op i paneler med langt over 1000 nits, så forsvinder gevinsten ved det også langt hurtigere. Så vil statisk tonemapping med hårdt roll-off oppe ved skærmens maksimale nits formåen være fuldstændigt lige så godt som Dolby Vision til materiale på 1000 nits og derunder.

For mange vil statisk tonemapping, på de bedre mere lysstærke skærme altså, også ligefrem kunne være at fortrække ved 4000 nits materiale (pga lysere billede), idet man så faktisk får referencelyset frem for dimmingen i sekvenser med ekstreme specular highlights i 4000 nits materiale i mindst >99% af billedets faktiske indhold, bare uden dimmingen for at komprimmere dynamikken til skærmens faktiske formåen. Så længe der bare er hårdt-rolloff i toppen og ikke regulært cut off (og dermed crushing), så kan man jo alligevel ikke se forskel på om gradueringerne i nogle få promiller af skærmens pixel til specular highligts skulle være refererede til 1200, 2400 eller 4000 nits, som jo er forskelle skærmens panel jo alligevel heller ikke kan vise. Så vil jeg personligt hellere have referencelyset undimmed i >99% af pixels på skærmen med statisk tonemapping.

Men da vi alligevel er i et i et HDR marked hvor de fleste titler er colorgradede til 1000 nits eller derunder bliver Dolby Digital således i praksis ret hurtigt redundant på de bedre TV-paneler, uanset hvad man så måtte fortrække til en sjælden omgang 4000 nits materiale, mens Dolby vision naturligvis stadig kan gøre mere positiv forskel på mindre dynamiske paneler.

Selv til 4000 nits DV titler har jeg opdaget at jeg faktisk fortrækker den statiske tonemapping med hårt roll-off på et panel med nitsniveauer som det i mit f,eks. mit gen 2 QD-OLED TV over både TVets proprietære dynamiske tonemapping og endnu mere over Dolby Vision fremvisningen på mit LG OLED.
KimKaos skrev: 27. jan 2024, 13:08 Jeg hader LGs remote og point-pis - men har man en Apple boks - så er C3 et godt bud på et OLED der har det hele

A95K er det rene luksus - Sonys flagskib går man ikke galt i byen med og så får man både Dolby Vision og Google TV med i prisen

QN95C bedste miniled men nul Dolby Vision - til gengæld får du et lystærkt panel

Alle 3 er gode valg - for dem der har råd og mener at OLED og Dolby er den eneste vej - de ville vælge Sonys specielt deres A95K er det rene guf og sidder du først at kikker på en 65" så glemmer du alt om det ikke er en 77" ;)

Er man lidt mere budget-typen så bliver det et C3

Er man bange for burn-in og mener at Dolby er nice to have men ikke et must - så er Samsung absolut et sikket valg

Hvis jeg skulle ud og købe nyt tv i dag så ville jeg uden tvivl vælge et Sony A95K
Sony A95L er imho aktuelt kongen over dem alle. Men hvis man er økonomisk mere fornuftigt og som jeg er bevidst om at panelkvaliteten er af altoverskyggende betydning, også i forhold til Dolby Vision, så er budget-kongen lige nu Samsung S90C varianterne (S90C, S92C, S94C), som med samme panel som Sony A95L og Samsung S95C kun koster omkring det samme som et LG C3

Aktuelt mener jeg at man kan segmentere TV på markedet i dag med QD-OLED gen 2 TVene som Sony A95L (kongen) sammen med Samsung S90C / S95C og MLA WOLED Tvene LG G3, Philips oled 908 (hvis man ellers får Philips TVet kalibreret!) og formentligt det kommende (og fra start formentligt velkalibrerede) Panasonic MZ2000 i det øverste segment og så alle de andre (inkl. LG C3) NON-QD-OLED&MLA OLED modeller i næste segment, stadig over miniLED i segmenterne under igen.
Senest rettet af TBC 30. jan 2024, 03:16, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
#356679
TBC skrev: 29. jan 2024, 12:45 gen 2 TVene som Sony A95L (kongen) sammen med Samsung S90C / S95C og MLA WOLED Tvene LG G3, Philips oled 808 (hvis man ellers får Philips TVet kalibreret!) og formentligt det kommende (og fra start formentligt velkalibrerede) Panasonic MZ2000 i det øverste segment og så alle de andre (inkl. LG C3) NON-QD-OLED&MLA OLED
Det må vist være "Philips oled 908", du mener?
Af jkn789
#356681
nej det er ikke fup hvis det er gjort professionel og korrekt. Har selv fået kalibrering to gange af professionel hjælp og kan se forskel og også sedet på kalibreringsrapporten før og efter.
men der er meget forskel på hvor meget det hjælper, fra mærke til mærke og model til model.
Hvis du prøver at læse et par test her på siden, så er der et afsnit om kalibrering i hver tv test.
det er en såkaldt to punkts kalibrering. Som kan bruges til alle skærme af samme model og mærke. Hvis man skal have lavet en 10 punkts kalibrering, skal man have en professionel ud med det rigtige udstyr.
da en 10 punkts kalibrering kun gælder til netop den ene skærm.
men en professionel kalibrering koster omkring 2500 kroner, og det er så op til dig om du synes det er pengene værd.
hr og fru Danmark, ved slet ikke at det findes og gør sig tilfreds med standard billede profil som tvet kommer med. Men med en minimal indsats, kan man få et mærkbart bedre billede som er korrekt i farver og kontrast.
hvis du bruger de kalibreringsforslag her på siden, er du 95 % i mål til et korrekt billede, og så er det op til dig om du vil bruge penge på de sidste 5 %.
Af jkn789
#356691
jeg har Thomas fra tv kalibrering i Høng, men han har desværre lukket sit firma. https://www.facebook.com/kalibrering.dk/