Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356194
Vores 10 år gamle LG UB850V 55” skal have en ny plads i huset, og TV i stuen skal derfor opgraderes. For mit vedkommende er forvirringen blevet total - jeg synes det er en jungle med de forskellige teknologier og fordele/ulemper, og vil sætte pris på jeres råd og vejledning.

Vi sidder 4,5meter fra tv’et og har i praksis plads til 85” (væggen er 2m bred) men er bange for det vil virke for voldsomt i vores stue.

Vi har et aldrende Apple TV (den sorte boks, men uden 4k) tilsluttet, derudover Xbox One S, og en Playstation 5. Vi streamer via Netflix, Disney, Viaplay, TV2 og DR Ramasjang.
På lydsiden sidder der en heos soundbar som godt kan blive siddende til det nye TV.

Jeg har kigget på

TCL 75/85” C849/45 ~ 13.000
LG B3 O-LED 77” ~ 17.000
LG C3 O-LED 77” ~ 19.000
Samsung s90-94C 77” ~ 20.000

Og nu læste jeg at LG har annonceret efterfølgerne B4 og C4.

Skal jeg springe på Et O-LED nu eller vente til sommer og måske se priserne an der? Eller miniled (som er tykkere og mere kluntet at se på). Er burn-in et problem på nogle af O-LED modellerne jeg har kig på?
#356195
Den bedste billedkvalitet får du med QD OLED , B3 OG C3 kommer ikke op på siden af QD OLED. Næppe nogen fordel at vente til sommer, du skal hen til efterår/BF/nytår før priserne virkelig falder.

TCL er et godt bud , du kan godt gå op i 85" på den afstand.

Ja burn in kan stadig være et problem på B3 C3 og QD OLED alt afhængig af dine tv vaner ,derfor giver de heller ikke en reel garenti mod dette.
Hvis du er burn in forskrækket og gerne vil have det noget af det allerbedste (Q)LED er der QN95B med One Connect boks og flot design som kan monteres helt tæt til væggen. Den holder budget i 85"
og 10 års garenti mod burn in.

https://www.komplett.dk/product/1218438 ... -qe85qn95b

Her er en god meget anerkendt og uvildig test.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled

PS herinde vil du altid få anbefalet OLED og QD-OLED af 99% af brugerne.

Andre sites og undertegnede, mener der kan være grunde feks et meget lyst lokale, eller tv vaner der gør at man ikke absolut altid skal have et OLED.

Uanset hvad du vælger for et af de 4 tv, vil du få et kæmpe løft I billedkvaliteten.
#356196
uanset hvad du vælger af nyt tv, så afsæt penge til et nyt Apple tv med 4k . Det fortjener det nye tv
#356198
supermand71 skrev: 5. jan 2024, 17:58 Vores 10 år gamle LG UB850V 55” skal have en ny plads i huset, og TV i stuen skal derfor opgraderes. For mit vedkommende er forvirringen blevet total - jeg synes det er en jungle med de forskellige teknologier og fordele/ulemper, og vil sætte pris på jeres råd og vejledning.

Vi sidder 4,5meter fra tv’et og har i praksis plads til 85” (væggen er 2m bred) men er bange for det vil virke for voldsomt i vores stue.

Vi har et aldrende Apple TV (den sorte boks, men uden 4k) tilsluttet, derudover Xbox One S, og en Playstation 5. Vi streamer via Netflix, Disney, Viaplay, TV2 og DR Ramasjang.
På lydsiden sidder der en heos soundbar som godt kan blive siddende til det nye TV.

Jeg har kigget på

TCL 75/85” C849/45 ~ 13.000
LG B3 O-LED 77” ~ 17.000
LG C3 O-LED 77” ~ 19.000
Samsung s90-94C 77” ~ 20.000

Og nu læste jeg at LG har annonceret efterfølgerne B4 og C4.

Skal jeg springe på Et O-LED nu eller vente til sommer og måske se priserne an der? Eller miniled (som er tykkere og mere kluntet at se på). Er burn-in et problem på nogle af O-LED modellerne jeg har kig på?
For at gøre det lidt mere simpelt/enkelt for dig, så har jeg rangeret de 4 TV du har kigget på efter ydelse/billedkvalitet:
1 Samsung s90-94C 77” ~ 20.000 (ingen Dolby Vision)
2 LG C3 O-LED 77” ~ 19.000
3 LG B3 O-LED 77” ~ 17.000
4 TCL 75/85” C849/45 ~ 13.000
Og nej, chancen for Burn-in er minimal på de nyeste OLED TV. Der savnes dog indtil videre lidt (mere) erfaring med Samsungs QD-OLED TV, hvor der har været problemer med de første generationer.
Der findes måske andre TV der kunne være interessante, men det kommer selvfølgelig an på dit budget ?
#356205
Har LG bedre kvalitetskontrol af deres skærme end S90-S94C ?

Kan billedet ikke blive "for lyst" of skabe burn in problemer på sigt?

Du skal jo alligevel skrue ned for lysstyrken for at få det bedste billede/ mest præcise billed så hvad nytter flere nits så i dagligdagen ?

Hvad med miniLED frem for OLED kunne det være en mulighed og have fordele ? og er LG CX/C2/C3 i realiteten bedre til opskalering mens WebOs, hånden på hjertet, har en fordel over Tizen ?

Hvis man kigger alle små ting sammen, så..
#356228
henrik.yde skrev: 5. jan 2024, 22:21
supermand71 skrev: 5. jan 2024, 17:58 Vores 10 år gamle LG UB850V 55” skal have en ny plads i huset, og TV i stuen skal derfor opgraderes. For mit vedkommende er forvirringen blevet total - jeg synes det er en jungle med de forskellige teknologier og fordele/ulemper, og vil sætte pris på jeres råd og vejledning.

Vi sidder 4,5meter fra tv’et og har i praksis plads til 85” (væggen er 2m bred) men er bange for det vil virke for voldsomt i vores stue.

Vi har et aldrende Apple TV (den sorte boks, men uden 4k) tilsluttet, derudover Xbox One S, og en Playstation 5. Vi streamer via Netflix, Disney, Viaplay, TV2 og DR Ramasjang.
På lydsiden sidder der en heos soundbar som godt kan blive siddende til det nye TV.

Jeg har kigget på

TCL 75/85” C849/45 ~ 13.000
LG B3 O-LED 77” ~ 17.000
LG C3 O-LED 77” ~ 19.000
Samsung s90-94C 77” ~ 20.000

Og nu læste jeg at LG har annonceret efterfølgerne B4 og C4.

Skal jeg springe på Et O-LED nu eller vente til sommer og måske se priserne an der? Eller miniled (som er tykkere og mere kluntet at se på). Er burn-in et problem på nogle af O-LED modellerne jeg har kig på?
For at gøre det lidt mere simpelt/enkelt for dig, så har jeg rangeret de 4 TV du har kigget på efter ydelse/billedkvalitet:
1 Samsung s90-94C 77” ~ 20.000 (ingen Dolby Vision)
2 LG C3 O-LED 77” ~ 19.000
3 LG B3 O-LED 77” ~ 17.000
4 TCL 75/85” C849/45 ~ 13.000
Og nej, chancen for Burn-in er minimal på de nyeste OLED TV. Der savnes dog indtil videre lidt (mere) erfaring med Samsungs QD-OLED TV, hvor der har været problemer med de første generationer.
Der findes måske andre TV der kunne være interessante, men det kommer selvfølgelig an på dit budget ?
Budgettet kan strækkes til Max 20.000kr, jeg ville dog gerne noget under så der også, som nævnt længere oppe, er penge til et nyt Apple TV 4K.
#356233
Wooxz skrev: 6. jan 2024, 19:41 Jeg har lige købt et Samsung 90C 77", siger bare WOW :D køb køb køb
Lækker størrelse.

Hvorfor er det bedre end TCL og LG ? Men ja, det er fedt og lækkert og vel på tide at Samsung har fundet ud af at folk vil have OLED frem for LCD ?

Det må helt sikkert være lækkert med en 77" skærm. Det må give en helt særlig lækker oplevelse.
#356304
George1 skrev: 5. jan 2024, 20:04 Den bedste billedkvalitet får du med QD OLED , B3 OG C3 kommer ikke op på siden af QD OLED. Næppe nogen fordel at vente til sommer, du skal hen til efterår/BF/nytår før priserne virkelig falder.

TCL er et godt bud , du kan godt gå op i 85" på den afstand.

Ja burn in kan stadig være et problem på B3 C3 og QD OLED alt afhængig af dine tv vaner ,derfor giver de heller ikke en reel garenti mod dette.
Hvis du er burn in forskrækket og gerne vil have det noget af det allerbedste (Q)LED er der QN95B med One Connect boks og flot design som kan monteres helt tæt til væggen. Den holder budget i 85"
og 10 års garenti mod burn in.

https://www.komplett.dk/product/1218438 ... -qe85qn95b

Her er en god meget anerkendt og uvildig test.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled

PS herinde vil du altid få anbefalet OLED og QD-OLED af 99% af brugerne.

Andre sites og undertegnede, mener der kan være grunde feks et meget lyst lokale, eller tv vaner der gør at man ikke absolut altid skal have et OLED.

Uanset hvad du vælger for et af de 4 tv, vil du få et kæmpe løft I billedkvaliteten.
Vær obs på Rainbow effect!! Det var et mega turn-off for mig! Har du et skarpere lys indenfor refleksioner på tvet, fx sterinlys, lamper eller lign for du regnbue streger ind over hele billedet horisontalt! Lidt svært at se i varehuse fordi deres lamper sidder så højt...
#356307
Fair nok smag og behag er forskellig og fint med andre input, vi har haft det oppe mange gange, og anden bruger synes ikke det var et problem, er med på du opfatter det som et problem og ikke kunne leve med det, jeg synes at fordelene ved antigenskins skærmen langt overstiger ulemperne , jeg har lys bagfra og har ikke noget problem, synes ikke du beskriver det helt korrekt hvornår regnbue effekt fremkommer som et problem sorry, når skærmen er tændt er det svært/næsten umuligt at se.
Sonys nye topmodel mini led har også regnbue effekt, så formoder Sonys antigenskins skærm er lige så god som Samsungs.
Personligt skal jeg ikke have en skærm uden antigenskin regnbueeffekt eller ej.

Samsungs Q90R antigenskins panel blev stor rost da flatpanels testede denne.
#356331
George1 skrev: 8. jan 2024, 23:57 Fair nok smag og behag er forskellig og fint med andre input, vi har haft det oppe mange gange, og anden bruger synes ikke det var et problem, er med på du opfatter det som et problem og ikke kunne leve med det, jeg synes at fordelene ved antigenskins skærmen langt overstiger ulemperne , jeg har lys bagfra og har ikke noget problem, synes ikke du beskriver det helt korrekt hvornår regnbue effekt fremkommer som et problem sorry, når skærmen er tændt er det svært/næsten umuligt at se.
Sonys nye topmodel mini led har også regnbue effekt, så formoder Sonys antigenskins skærm er lige så god som Samsungs.
Personligt skal jeg ikke have en skærm uden antigenskin regnbueeffekt eller ej.

Samsungs Q90R antigenskins panel blev stor rost da flatpanels testede denne.
Well, hvis du ikke synes dette er et problem;
( https://eu.community.samsung.com/t5/tv/ ... -p/8594378 ) så er det smag og behag... Jeg italesætter det blot for jeg selv har ved at købe et qn95b 65" til 11250dkk forleden men undlod pga rainbow glare.
#356337
Som sagt for mig overstiger fordelene langt ulemperne , du behøver ikke at henvise til noget , der kan altid linkes til alt der passer til ens egen mening om det er burn in, blooming eller regnbue, har stor erfaring med antigenskins skærmen , der har været talrige tråde om dette har personligt langt et fint billede op af min gamle skærm vs min nye så man kan se hvor effektivt skærmen kvæler genskin, du kan også se den højt elskede regnbue fordi skærmen er slukket.
Magter ikke at starte forfra med snakken, blot konstatere at sidst vi debatterede var der en anden reel bruger af antigenskins skærmen der havde samme opfattelse som undertegnede.
Andre er meget velkommen til at have deres mening også dem der aldrig har prøvet en antigenskins skærm i hjemmet.
#356339
Hvornår forstår du, at ALLE skærme har en form for "anti-genskin"?
Samsung benytter sig af en speciel form af dette, som har en overflade med et mønster på mikroskopisk niveau, der bliver sammenlignet med øjnene på et møl (moth-eye).

Fordi DU ikke oplever problemer med din model, hjemme i din stue, er på INGEN måde ensbetydende med, at andre ikke kan opleve andre ting!

Jeg har personligt set eksempler, der virkelig var ødelæggende for oplevelsen ved at se TV, så det er ikke blot noget nogle påstår, for at genere dig og din kærlighed til Samsung...
#356340
PeterD skrev: 6. jan 2024, 20:49 Hvorfor er det bedre end TCL og LG ? Men ja, det er fedt og lækkert og vel på tide at Samsung har fundet ud af at folk vil have OLED frem for LCD ?

Det må helt sikkert være lækkert med en 77" skærm. Det må give en helt særlig lækker oplevelse.
PeterD, du burde selv kende svaret på dit/dine spørgsmål (også fra dit lidt tidligere indlæg).

TCL er ikke OLED, som du skriver, er dét, folk vil have, og Samsung har med deres OLED-paneler bragt sig i førertrøjen, når det gælder billedkvalitet, dog kan LGs topmodeller med MLA-OLED give kamp til stegen, men de er endnu ikke nede i en pris, hvor de bliver interessante for hovedparten, modsat skærmene fra Samsung.

Hvorfor man ønsker mere lysstyrke i nutidens og fremtidens skærme, har du tidligere fået svar på.

Blot fordi en skærm har potentialet til at brænde hornhinden igennem, er det jo ikke ensbetydende med, at det skal opleves sådan.
Det er korrekt at der som regel skrues lidt ned for lyset, når en skærm kalibreres, men det gælder kun SDR, hvor HDR har stor gavn og mulighed for at udnytte den større lysstyrke, så det passer med den måde filmene er blevet mastered på...