Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zymilof
#355448
Hej :-)

Hvad har I af erfaringer med størrelser i overskriften ved 3-3,2 meters afstand???

Jeg ville forvente at 75/77" var stort nok, men er der nogen der har haft begge størrelser? Hvad foretrækker I?
Brugeravatar
Af TBC
#355449
Zymilof skrev: 25. nov 2023, 20:36Hvad har I af erfaringer med størrelser i overskriften ved 3-3,2 meters afstand???
At samtlige størrelser er for små til afstanden - Man skal over 100 tommer på den afstand for at være i nærheden af SMTPE og THX referencen på 40 graders udfyldelse af synsfeltet for at opnå bedre immersion.

Jeg sidder selv omkring
3,3m fra 123 tommer i stue
2,3m fra 77 tommer i soveværelset
og en lille smule over 1m fra 48 tommer ved PCen

Alt sammen omkring de 40 grader der anbefales og som jeg også selv oplever behovet for at få opfyldt i forhold til at få ordentlig immersion og kunne se flere af 4K opløsningens detaljer: https://www.flatpanels.dk/billeder/tv_s ... _combo.png

Da alle skærmstørrelser vil være et kompromis på afstanden, ville jeg pege på 85 tommer (så mister du trods alt ingen detaljer fra 1080p) eller selv vægte 77 tommer OLED for at få bedre billedkvalitet i det mindste.
Af Supergris
#355453
Hvis du søger "biografoplevelsen" eller ønsker at opleve den øgede detaljegrad ved 4K, når du ser film eller gamer, så kan skærmen, som TBC er inde på, faktisk ikke blive for stor, med de størrelser der er til rådighed på markedet, men hvis kvaliteten og økonomien også har noget at sige, vil 77" OLED være et godt kompromis for mange...
Af George1
#355459
På dette forum er der ikke konsensus, da det er meget individuelt, for nogle er maks 65" på 3 meter den perfekte størrelse.
Andre som nok også foretrækker at sidde på de forreste række i biografen vil have det meget større, er helt med på at med 4k kan skærmen næsten ikke blive for stor, men stadig individuelt hvad folk synes er behageligt.
Af Supergris
#355470
100" på 3 meters afstand kan på ABSOLUT ingen måde sammenlignes med, at man foretrækker at sidde på forreste række i biografen, det har i stedet noget at gøre med, at udnytte opløsningen og samtidig få den største indlevelse muligt hjemme i stuen eller hjemmebioen, hvis man har en decideret sådan!
At det er individuelt er til gengæld korrekt, da alle ikke er ens, men specielt ved film og ved gaming, gør det en KÆMPE forskel i indlevelsen og den oplevede kvalitet...

Da du jo mener Rtings er objektive, kan du her læse mere om emnet:

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-si ... lationship

Som du kan se, anbefales minimum 30 grader synsfelt ved "Blandet brug" og 40 grader til "biografoplevelsen", hvilket ifølge grafen vil sige, der anbefales omkring 4 meter ved "Blandet brug" og omkring 3 meter, hvis man søger bio-fornemmelsen...

De, der foretrækker mindre størrelser, opfatter nok deres TV, ja, som et TV og ikke en hjemmebio, hvilket der absolut intet er i vejen med, blot forskellige måder at opfatte en ting på, som jo findes i de fleste hjemme i stuerne...
Af George1
#355471
Kender skam godt alle skemaer/beregninger af hvor stort et tv bør være iforhold til afstand, det kan man læse mange steder.
I min optik er der grund til at antage at dem der sidder på nogle af de første sæder i bio, også er tilbøjelig til at vælge en større skærm, du er så uenig skide godt, men som jeg allerede har skrevet kan en skærm næsten ikke blive stor nok ved 4k materiale, men det er altså ikke alle der finder det behageligt med en 85" på 2,5 meters afstand. Du kan ikke kæmme alle over en kam, det er meget individuelt.
Ja Rtings er objektive i både test og andet efter min mening, du kan mene hvad du vil om det, bare du ikke bliver personelig omkring min person fordi jeg mener noget andet end dig.
Af Supergris
#355472
Det er vel yderst få, der frivilligt vælger at sidde på nogle af de første sæder i biografen; enten er det børn, der synes, det er sjovt, folk der har problemer med synet, problemer med at have folk siddende foran sig, eller fordi alle de andre sæder var udsolgt...

Det er IKKE individuelt hvad forskellige grader af synsfeltet gør for din oplevelse; hvad du foretrækker hjemme i stuen af andre årsager, er en anden snak!

Hvad man finder behageligt, er ofte en vanesag.

Hvis man skal gå efter dine tidligere skriverier, så er du ikke fortaler for en god bio-fornemmelse i stuen, så man kunne frygte dine indlæg i emnet ikke var specielt objektive?

Hvorfor skriver du dine forbehold?
Det er vist ikke nogle, du selv benytter dig af!
Brugeravatar
Af TBC
#355473
George1 skrev: 26. nov 2023, 12:21 På dette forum er der ikke konsensus, da det er meget individuelt
Supergris skrev: 26. nov 2023, 22:07Det er IKKE individuelt hvad forskellige grader af synsfeltet gør for din oplevelse
Præcis. Derfor kan det være værd at skille tingene ad:

Det eneste, der i sagens natur ikke er konsensus om, er den helt personlige individuelle præference. Her er det dog væsentligt at påpege, at den er formet af og afhænger af vaner og de begrænsninger, der historisk har været betingende for disse vaner. Hjernen er jo en sjov størrelse, der ikke altid nødvendigvis er meget for forandringer, også selv når forandringerne er imod objektivt anskuet mere optimale forhold (det gælder i øvrigt så mange andre ting end bare størrelser på TV). Der opstår det, man kalder “kognitiv bias”, på basis af hvad man igennem livet har været præget af.

Hjernen er så at sige vant til at have en præference for det kendte eller det nuværende. Dette kan betyde, at folk har en tendens til at foretrække det, de er vant til - i dette tilfælde, en bestemt skærmstørrelse eller visningsafstand - selv når de præsenteres for objektiv information, der peger imod en mere optimal udnyttelse af en skærmstørrelse. Hjernen hænger så at sige fast i at tænke, opfatte og fortrække bestemte forhold, der kan afvige fra den rent objektive rationalitet eller standardens logiske fornuft - Ikke at der som sådan er noget direkte forkert i det, det er vel at regne som en del af den menneskelige habitus og oplevelse.

På den modsatte side af spektret kan vi så finde de mere objektive data, som der nu nok er konsensus om:

F.eks. sætter det normale menneskelige syn nogle helt naturlige begrænsninger for, hvilken opløsning øjet er i stand til at opløse og udnytte fra en TV-skærm fra en given afstand. THX og SMPTE’s anbefalinger om, at en skærm skal udfylde omkring 40% af synsfeltet for optimal indlevelse/immersion, er netop baseret på vores synsfelt, vores øjnes visuelle opløsning og så afbalanceret med, hvad folk bedst kan håndtere mht balancen mellem komfort og immersion, uden at komme så langt fra den kognitive bias, de fleste har, til at filmen knækker. Men det er lige som med det menneskelige syn; det kan også uomtvisteligt fastslås, at det at udfylde en større del af vores synsfelt medvirker til at skabe en mere indlevende oplevelse, da den “blokerer” for mere af den virkelige verden og gør det lettere for os at fordybe os i indholdet. Det ekstremiserede eksempel herpå er VR ;)

Grunden til, at SMPTE og THX anbefalingerne stadig er længere væk end, hvor vi opløsningsmæssigt ville kunne se ALT i 4K materialet, er, at man tilstræber en balance mellem komfort (herunder hensyn til at den kognitive bias udgangspunkt gerne er mindre hos de fleste), og så den indlevelse, der kan opnås.

Og skal jeg endelig nå frem til en pointe, så er det denne: Hjernen kan tilvænne sig i begge retninger, men det er kun i den ene retning der rent faktisk er noget at vinde og i den anden der er noget at tabe. Derfor er det også meget sværere at gå tilbage til at nøjes med en mindre skærm og en mindre udfyldelse af synsfeltet hvis man først har vænnet sig til den større, fordi man så bliver smerteligt bevidst om hvad man i den forbindelse faktisk taber af både synlige detaljegrader og indlevelse.

George1 skrev: 26. nov 2023, 12:21Andre som nok også foretrækker at sidde på de forreste række i biografen vil have det meget større, er helt med på at med 4k kan skærmen næsten ikke blive for stor
Jeg ved ikke, hvad de folk gør hjemme. Måske var det bare billetterne, der var til at få, eller som Supergris beskriver det? Selv ville jeg ikke synes om at sidde på de første rækker i biografen, selv om jeg hører til dem der, alt relativt, foretrækker større skærme og større udfyldelse af synsfeltet også i hjemmet, meget lig SMTPE og THX anbefalingerne.

Problemet med det er, at sammenligningen du gør dig også er helt skæv: Sidder man på de af gode grunde også billigere forreste rækker i biografen, så er det noget helt andet end at sidde inden for THX og SMPTE anbefalingerne. På den afstand er man i en biograf langt langt over 40 graders udfyldelse af synsfeltet, og selv 4K opløsning er alt for grovkornet at se på. Det er ikke nogen god oplevelse.

THX og SMPTE anbefalingerne er som regel der, hvor de dyrere “premium” pladser mere i midten af salen eller afhængigt af salens fysiske indretning måske omkring 2/3 tilbage eller 2/3 fremme (som f.eks. i Imperial) er, og det er tilsvarende den oplevelse man søger at genskabe hjemme, hvis man følger THX og SMPTE anbefalingerne. Det er på ingen måde sammenligneligt med at sidde langt fremme på de billigere forreste rækker i biografen."
Af Supergris
#355476
Faktisk ynder jeg at sidde på en af de forreste rækker i biografen, men KUN hvis der er tale om film i 3D; dette har jeg eksperimenteret en del med, da jeg ofte havde en tom eller delvis tom biograf, når jeg var ude at rejse i de østasiatiske lande.
Kan huske et par gange i Thailand, hvor man selv kan pege på en plan over sæderne i biografen, hvilke/hvilket sæde(r)m man ønsker at sidde, hvor jeg valgte at sidde på første række.
Biograf-damen kiggede undrende på mig, og prøvede at fortælle mig hvor lærredet var placeret, men jeg forsikrede hende om, at det skam var velovervejet, da mine forsøg havde overbevist mig om, at når det gælder 3D i biffen, så gælder det om at have synsfeltet fyldt ud så meget som muligt, da handlingen foregår inde bag brillerne, så jo mindre der forstyrrer udenom, jo bedre...
Af George1
#355483
Supergris skrev: 26. nov 2023, 22:07 Det er vel yderst få, der frivilligt vælger at sidde på nogle af de første sæder i biografen; enten er det børn, der synes, det er sjovt, folk der har problemer med synet, problemer med at have folk siddende foran sig, eller fordi alle de andre sæder var udsolgt...

Det er IKKE individuelt hvad forskellige grader af synsfeltet gør for din oplevelse; hvad du foretrækker hjemme i stuen af andre årsager, er en anden snak!

Hvad man finder behageligt, er ofte en vanesag.

Hvis man skal gå efter dine tidligere skriverier, så er du ikke fortaler for en god bio-fornemmelse i stuen, så man kunne frygte dine indlæg i emnet ikke var specielt objektive?

Hvorfor skriver du dine forbehold?
Det er vist ikke nogle, du selv benytter dig af!
Det må du gerne mene, har forsøgt ikke at være personelig, medmindre jeg bliver angrebet.

Størrelse vs afstand Fint du frygter jeg ikke er objektiv uanset om man søger en bio løsning eller ej kan man vel godt lade sig inspirere og deltage i debatten som semi nørd der elsker et godt billede.
Senest rettet af George1 27. nov 2023, 11:24, rettet i alt 2 gange.
Af George1
#355484
TBC skrev: 27. nov 2023, 01:23
George1 skrev: 26. nov 2023, 12:21 På dette forum er der ikke konsensus, da det er meget individuelt
Supergris skrev: 26. nov 2023, 22:07Det er IKKE individuelt hvad forskellige grader af synsfeltet gør for din oplevelse
Præcis. Derfor kan det være værd at skille tingene ad:

Det eneste, der i sagens natur ikke er konsensus om, er den helt personlige individuelle præference. Her er det dog væsentligt at påpege, at den er formet af og afhænger af vaner og de begrænsninger, der historisk har været betingende for disse vaner. Hjernen er jo en sjov størrelse, der ikke altid nødvendigvis er meget for forandringer, også selv når forandringerne er imod objektivt anskuet mere optimale forhold (det gælder i øvrigt så mange andre ting end bare størrelser på TV). Der opstår det, man kalder “kognitiv bias”, på basis af hvad man igennem livet har været præget af.

Hjernen er så at sige vant til at have en præference for det kendte eller det nuværende. Dette kan betyde, at folk har en tendens til at foretrække det, de er vant til - i dette tilfælde, en bestemt skærmstørrelse eller visningsafstand - selv når de præsenteres for objektiv information, der peger imod en mere optimal udnyttelse af en skærmstørrelse. Hjernen hænger så at sige fast i at tænke, opfatte og fortrække bestemte forhold, der kan afvige fra den rent objektive rationalitet eller standardens logiske fornuft - Ikke at der som sådan er noget direkte forkert i det, det er vel at regne som en del af den menneskelige habitus og oplevelse.

På den modsatte side af spektret kan vi så finde de mere objektive data, som der nu nok er konsensus om:

F.eks. sætter det normale menneskelige syn nogle helt naturlige begrænsninger for, hvilken opløsning øjet er i stand til at opløse og udnytte fra en TV-skærm fra en given afstand. THX og SMPTE’s anbefalinger om, at en skærm skal udfylde omkring 40% af synsfeltet for optimal indlevelse/immersion, er netop baseret på vores synsfelt, vores øjnes visuelle opløsning og så afbalanceret med, hvad folk bedst kan håndtere mht balancen mellem komfort og immersion, uden at komme så langt fra den kognitive bias, de fleste har, til at filmen knækker. Men det er lige som med det menneskelige syn; det kan også uomtvisteligt fastslås, at det at udfylde en større del af vores synsfelt medvirker til at skabe en mere indlevende oplevelse, da den “blokerer” for mere af den virkelige verden og gør det lettere for os at fordybe os i indholdet. Det ekstremiserede eksempel herpå er VR ;)

Grunden til, at SMPTE og THX anbefalingerne stadig er længere væk end, hvor vi opløsningsmæssigt ville kunne se ALT i 4K materialet, er, at man tilstræber en balance mellem komfort (herunder hensyn til at den kognitive bias udgangspunkt gerne er mindre hos de fleste), og så den indlevelse, der kan opnås.

Og skal jeg endelig nå frem til en pointe, så er det denne: Hjernen kan tilvænne sig i begge retninger, men det er kun i den ene retning der rent faktisk er noget at vinde og i den anden der er noget at tabe. Derfor er det også meget sværere at gå tilbage til at nøjes med en mindre skærm og en mindre udfyldelse af synsfeltet hvis man først har vænnet sig til den større, fordi man så bliver smerteligt bevidst om hvad man i den forbindelse faktisk taber af både synlige detaljegrader og indlevelse.

George1 skrev: 26. nov 2023, 12:21Andre som nok også foretrækker at sidde på de forreste række i biografen vil have det meget større, er helt med på at med 4k kan skærmen næsten ikke blive for stor
Jeg ved ikke, hvad de folk gør hjemme. Måske var det bare billetterne, der var til at få, eller som Supergris beskriver det? Selv ville jeg ikke synes om at sidde på de første rækker i biografen, selv om jeg hører til dem der, alt relativt, foretrækker større skærme og større udfyldelse af synsfeltet også i hjemmet, meget lig SMTPE og THX anbefalingerne.

Problemet med det er, at sammenligningen du gør dig også er helt skæv: Sidder man på de af gode grunde også billigere forreste rækker i biografen, så er det noget helt andet end at sidde inden for THX og SMPTE anbefalingerne. På den afstand er man i en biograf langt langt over 40 graders udfyldelse af synsfeltet, og selv 4K opløsning er alt for grovkornet at se på. Det er ikke nogen god oplevelse.

Ja god pointe for nørder/semi-nørder der går i biffen, men dem der køber en stor billig skærm er ikke billednørder.


THX og SMPTE anbefalingerne er som regel der, hvor de dyrere “premium” pladser mere i midten af salen eller afhængigt af salens fysiske indretning måske omkring 2/3 tilbage eller 2/3 fremme (som f.eks. i Imperial) er, og det er tilsvarende den oplevelse man søger at genskabe hjemme, hvis man følger THX og SMPTE anbefalingerne. Det er på ingen måde sammenligneligt med at sidde langt fremme på de billigere forreste rækker i biografen."