Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ole Mou
#355340
Hej. Jeg har et gammelt Samsung 8-serie, fra 2012 hængende. Det har aldrig fejlet noget, og var dengang et godt tv så vidt jeg ved, men det er nu kommet op på en større væg, med større afstand til sofa, hvor det er blevet for småt (55"). Samtidig søger jeg et bedre billede til PS5'eren samt andet nyt indhold.

Jeg kigger nysgerrigt med på de forskellige black friday tilbud der kommer, og har kigget lidt på et 77" OLED, enten Samsung S90C, eller et af LG modellerne i samme prisklasse.

For en som mig, som ikke ser voldsomt meget tv, og indtil videre har levet med et +10 år gammelt full HD tv, ved jeg dog ikke om det er lidt overkill, eller om jeg skal gå efter et billigere QLED eller miniLED tv i stedet? Er OLED det eneste rigtige, eller er det kun for tv "nørder"?

Og hvordan med det her berømte burn-in, er det noget at være nervøs for med OLED skærmene?
#355349
Til brug med PS5 synes jeg, at OLED er et oplagt valg. Det gør, at du kan nyde spillene i ægte HDR-billedkvalitet, der i nyere PS5-spil løftes pga. support af ray-tracing (mere realistiske refleksioner og lys). OLED vil også give dig en bedre billedoplevelse i film, serier og andet indhold.

77" OLED er dog stadig lidt dyrt, så det er nok et spørgsmål om, hvorvidt man vil smide de ekstra penge i posen. Jeg synes ikke nødvendigvis, at det er overkill og det er ikke forbeholdt nørder, men det er klart, at man skal værdsætte den bedre kvalitet og ikke mindst holde sig for øje, at ens tv-vaner jo også skal dække over noget af de indhold, der får OLED op i gear. Hvis man mest bare ser tv-kanaler, så er det nok overkill.

Burn-in kan forekomme på både OLED og LCD ("QLED", "miniLED"), men risikoen er større på OLED. I de tidlige dage var der en del sager, men jeg synes efterhånden det er småt, hvad man hører med de nyere generationer taget i betragtning af, at der er solgt mange millioner OLED TV efterhånden.
Brugeravatar
Af KimKaos
#355350
Gamer du meget så er OLED vejen frem (jeg er selv hardcore gamer og overvejer hvilket type OLED (monitor/tv/4K/1440p) jeg skal vælge til mit næste upgrade)

Men som bl.a. Rtings burn-in test viser så skal man lige være klar over at OLED stadigvæk har problemer med logoer og lign. der sidder det samme sted mange time hver dag



https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test

Det meste af den software der findes kan løse mange af problemerne men ikke alle og spiller man f.eks. det samme spil mange timer hver dag (2+ timer) kan det på visse modeller give problemer på langt sigt

Men tager man sine forbehold så venter der en fed visuel oplevelse med OLED tv´s - de er skabt til gaming
#355352
Værd at huske på er dog, at Rtings' test er en stresstest, der i flere tilfælde får OLED-panelernes anti-burn-in systemer til at fejle. Det er ikke så repræsentativt for en normal brug af TV'et.

En del LCD TV har også fået burn-in i deres stresstest, og det mener jeg på samme måde ikke er repræsentativt for normal brug.
Af Ole Mou
#355353
Tak for svar, jeg regner jo med at det kan holde i en del år (måske ikke lige så mange som det gamle), ville i går efter Samsung eller lg? Nu har jeg jo gode erfaringer med Samsung, og knap så gode med LG, hvilket dog var en billig model.
Selve OS'et er vel også ret forskelligt på dem.
Brugeravatar
Af KimKaos
#355355
Hvis jeg lige nu havde frit valg uden at skulle tage hensyn til prisen så ville jeg vælge et Sony A95L - men kvalitet koster....

Alternativt så ville jeg nok vælge et Samsung S95C da jeg ikke er fan af LGs styresystem og deres magic remote direkte hader jeg - den skide dot der fiser rundt på skærmen er det rene pest

LGs G3 har dog en fordel over for Samsung og det er Dolby Vision og deres MLA paneler er jo heller ikke så ringe

Som dark horse har jeg Philips OLED908 - men desværre så findes der endnu ikke en seriøs test af det tv - så selv om det både har MLA og Dolby Vision og jeg er fristet så ved jeg sgu ikke om jeg tør satse på det - men det trækker gør det - Phillips laver normalt kvalitet og det års flagskab fra dem har alt det man kan ønske sig - plus BF prisen (13.990) er på line med Samsungs S95C i størrelse 55" - en størrelse som lige passer til mit soveværelse

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1676623942
#355357
Jeg har lige modtaget mit 908 efter længere tids research om de alternativer du skriver om.
Jeg er super glad for mit valg. Det er bygget i en virkelig lækker kvalitet og soundbaren spiller også fint, i forhold til dens størrelse.
Der er diverse tests på nettet, og 908 får ikke helt så mange point som eks. Sony A95L. Man skal dog huske på at prisen er cirka det halve for 908 (på BF tilbud), og vi taler marginaler i billedkvaliteten, ikke noget almindelige mennesker ville skænke en tanke i hverdagen.
Antireflekscoatingen er også et kæmpe plus på 908 (og LG for den sags skyld).
908 har bedre lyd end Sonys, og langt bedre end Samsung og LG.
908 virker fremstår som et meget helstøbt fjernsyn der passer ind i et hjem hvor der er kræset lidt for ting og materialer. Jeg vil kalde det et designfjernsyn der kan minde mig lidt om B&O i en mindre bombastisk udformning.
Det er også i modsætning til andre hvor der skal kobles en soundbar på hurtigt kan komme til at fremstå lidt kluntet.


KimKaos skrev: 23. nov 2023, 09:44 Hvis jeg lige nu havde frit valg uden at skulle tage hensyn til prisen så ville jeg vælge et Sony A95L - men kvalitet koster....

Alternativt så ville jeg nok vælge et Samsung S95C da jeg ikke er fan af LGs styresystem og deres magic remote direkte hader jeg - den skide dot der fiser rundt på skærmen er det rene pest

LGs G3 har dog en fordel over for Samsung og det er Dolby Vision og deres MLA paneler er jo heller ikke så ringe

Som dark horse har jeg Philips OLED908 - men desværre så findes der endnu ikke en seriøs test af det tv - så selv om det både har MLA og Dolby Vision og jeg er fristet så ved jeg sgu ikke om jeg tør satse på det - men det trækker gør det - Phillips laver normalt kvalitet og det års flagskab fra dem har alt det man kan ønske sig - plus BF prisen (13.990) er på line med Samsungs S95C i størrelse 55" - en størrelse som lige passer til mit soveværelse

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1676623942
Af George1
#355358
Ja på dette site er OLED det eneste rigtige, jeg ville også vælge S90C, den gamle S95B havde problemer så burn in kan forekomme, men ikke så stort problem som tidligere, burn in forskrækkede kan vælge Samsungs top QLED modeller da der er 10 års garenti på disse mod burn in.
Af Ole Mou
#355367
A95L, 908 og S95C er også en noget anden prisklasse end dem jeg kigger på, jeg er som sagt, ikke en der bruger tv voldsomt meget, så jeg kommer ikke til at ligge over 20k for det. Størrelsen skal være 75-77"
Brugeravatar
Af KimKaos
#355374
Ole Mou skrev: 23. nov 2023, 12:58 A95L, 908 og S95C er også en noget anden prisklasse end dem jeg kigger på, jeg er som sagt, ikke en der bruger tv voldsomt meget, så jeg kommer ikke til at ligge over 20k for det. Størrelsen skal være 75-77"
S95C og 908 koster begge 24.990 i størrelse 77" - det er da ikke så langt fra dit budget

Men du kan få et 77" S90C/S92C/S94C for 17.990
Af Ole Mou
#355382
KimKaos skrev: 23. nov 2023, 13:47
Ole Mou skrev: 23. nov 2023, 12:58 A95L, 908 og S95C er også en noget anden prisklasse end dem jeg kigger på, jeg er som sagt, ikke en der bruger tv voldsomt meget, så jeg kommer ikke til at ligge over 20k for det. Størrelsen skal være 75-77"
S95C og 908 koster begge 24.990 i størrelse 77" - det er da ikke så langt fra dit budget

Men du kan få et 77" S90C/S92C/S94C for 17.990
18.000 er i forvejen over hvad jeg havde regnet med, igen, fordi jeg ikke nødvendigvis bruger det ret meget, set i det lys, synes jeg springet op til de andre er for stort :)